تبیان، دستیار زندگی
میزان درک و یادگیری افراد، نوع ساختار و میزان تعاملی بودن عناصر به کار گرفته شده در دوره ها، سختی مطالب به کار برده شده و در نهایت سابقه افراد در مورد موضوع مورد بحث در دوره، همگی عوامل موثر در تعیین طول دوره های آموزش الکترونیکی به شمار می آید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 نکته تکمیلی در محاسبه طول دوره در آموزش الکترونیک


این مطلب سعی دارد تا عواملی را مورد بررسی قرار دهد که تاثیر مستقیمی بر طول دوره های آموزش الکترونیکی دارند. تمامی این عوامل باید زمانی که شما مشغول تدوین یک دوره آموزش الکترونیکی برای مشتریان و مخاطبان خود هستید مورد بررسی قرار گیرند.

 5نکته  در محاسبه طول دوره آموزشی(1)


در این مقاله، نویسنده برخی از مهم ترین عوامل را که نیاز است تا زمان محاسبه طول دوره به خاطر داشته باشید آورده است. مطالب دیگری پیش از این ارائه شد تحت عناوین:
محاسبه طول دوره آموزش الکترونیک (1)

محاسبه طول دوره آموزش الکترونیک (2)
در مطالب فوق الذکربه نکاتی اشاره شد که جهت تخمین مدت زمان دوره می تواند به شما کمک کند همچون پیچیدگی موضوع، تخصیص زمان به افراد برای به خاطر سپردن، ایجاد تعامل و بحث بین افراد صحبت کردیم.
نکاتی که در این مطلب آمده است، نکات تکمیلی موارد ذکر شده است، 5 نکته عنوان شده در این مقاله، توسط نویسنده مقاله پیشین تحلیل شده است و تحت عنوان نکات تکمیلی در سایت طراحی آموزش های الکترونیکی آورده شده است، در حقیقت این نکات می تواند، زمان دقیق تری را نسبت به مطالب پیشین ارائه نماید.

1. مقدار متن   

تعداد لغات استفاده شده توسط شما تاثیر مستقیمی بر روی مدت زمان کلاس دوره های آموزش الکترونیک دارد. ممکن است یک صفحه با حداقل متن و به صورت Bullet point ارائه شده باشد و خواندن آن تنها چند ثانیه به طول انجامد اما استفاده از پاراگراف های طولانی زمان زیادی از شما خواهند گرفت. به یاد داشته باشید که ما، انسان ها تمایل داریم دو برابر سریع تر از صحبت کردنمان، بخوانیم. بنابراین مشاهده یک فیلم 1 دقیقه ای، نیاز به 30 ثانیه برای مطالعه همان فیلم در قابل متن دارد.

همچنین باید در نظر داشت که عواملی مانند فونت متن بر روی خواندن افراد تاثیر گذار است. هر چه فونت بزرگ تری استفاده شود، خواننده سریع تر می تواند آن را مطالعه کند در حالی که هر چه فونت با جزئیات بیشتری ارائه شود (مانند نستعلیق) ممکن است زمان بیشتری برای درک آن توسط فرد نیاز باشد. مخصوصا اگر آن فونت را در دیگر صفحات به کار نبرده باشید و خواننده به آن فونت آشنایی نداشته باشد، مخاطب نیاز به زمان بیشتری برای مطالعه دارد.

انسان ها دو برابر سریع تر از صحبت کردن، می خوانندف بنابراین مشاهده یک فیلم 1 دقیقه ای، نیاز به 30 ثانیه برای مطالعه همان فیلم در قابل متن دارد. همچنین عواملی مانند فونت متن بر روی خواندن تاثیر گذار است. هر چه فونت بزرگتر باشد، خواننده سریع تر می تواند آن را مطالعه کند در حالی که هر چه فونت با جزئیات بیشتری ارائه شود (مانند نستعلیق) ممکن است زمان بیشتری برای درک آن توسط فرد نیاز باشد. مخصوصا اگر آن فونت را در دیگر صفحات به کار نبرده باشید

2. پیچیدگی عناصر چند رسانه ای


زمانی که می خواهید طول یک دوره آموزش الکترونیک را محاسبه کنید می بایست ساختار و تعاملی بودن عناصر به کار گرفته شده در دوره آموزش الکترونیک را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، عناصر مورد استفاده در دوره های آموزشی دارای چه ماهیتی هستند؟

آیا عناصر یک سری شبیه سازی های تعاملی هستند که یادگیرندگان باید در آن دوره ها حرکت کنند و یک سری فرآیند پیچیده را انجام دهند یا اینکه یک سناریوی شاخه ای است که منجر به نتایج مختلفی می شود؟

یا اینکه دوره تنها یک روایت صوتی ساده است که هیچ اقدامی از سوی فرد انجام نخواهد شد؟ آیا مخاطبان باید دوره ها را به ترتیب طی کنند و یا اینکه امکان در نظر نگرفتن برخی از دوره ها و انتخاب آن ها به صورت دلخواه وجود دارد؟

اگر به دلیل استفاده از محتوا و یا عناصر پیچیده یا زیاد بودن فناوری های به کار برده شده در تخمین زمان دوره نامطمئن هستید، زمان هر صفحه را به صورت جداگانه تخمین زده سپس زمان کلی را به دست آورید.

3. به یاد داشته باشید که سرعت جذب اطلاعات یادگیرندگان متفاوت است.


هیچ گاه دو یادگیرنده مانند هم نخواهند شد. هر فردی به فعالیت های متفاوت آموزشی واکنش متفاوتی خواهد داشت. به همین خاطر می توان گفت که سرعت دریافت اطلاعات توسط هر فرد متفاوت است. ممکن است یک یادگیرنده دوره آموزش الکترونیک خود را در 30 دقیقه به پایان برساند و دیگری این کار را در 45 دقیقه انجام دهد. بنابراین مهم است افراد را گروه بندی کنید تا هر فرد به صورت مستقل در گروه تمرکز کند.

افراد را گروه بندی کنید تا هر فرد به صورت مستقل در گروه تمرکز کند. این موضوع به شما اجازه می دهد تا زمان دوره را برای هر یک از یادگیرندگان با نیازها و رفتارهای متفاوت، دقیق تر تخمین بزنید. عوامل دیگری که به هنگام تخمین دوره باید در نظر داشته باشید شامل سن افراد، سطح تحصیلات و پیشینه حرفه ای آن هاست.


این موضوع به شما اجازه می دهد تا زمان دوره را برای هر یک از یادگیرندگان با نیازها و رفتارهای متفاوت، دقیق تر تخمین بزنید. عوامل دیگری که به هنگام تخمین دوره باید در نظر داشته باشید شامل سن افراد، سطح تحصیلات و پیشینه حرفه ای آن هاست. برای مثال اگر شما در حال طراحی یک دوره برای افراد حرفه ای هستید که در حال ورود به صنعتی جدید هستید، مطمئنا زمان بیشتری را به دوره اختصاص خواهید داد چرا که به طور عمده کارکنان یا جوان هستند و یا افراد باتجربه.

 5نکته  در محاسبه طول دوره آموزشی(1)


ادامه دارد . . .

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان