تبیان، دستیار زندگی
برای اکثر قریب به اتفاق صنایع، نوآوری یک مفهوم ساده است : محصولی وجود دارد، (هرچیزی می تواند باشد)، یک نوآوری باعث می شود آن محصول بهتر شود! این تعریف ساده توصیف و درک می شود، اما به سختی به دست می آید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلید نوآوری در تکنولوژی های آموزشی(2)

در حالی که اکثر توابع فناوری در خارج از ذهن انسان شکل می گیرد، فناوری های تکنولوژی آموزشی با توانایی طبیعی با یادگیری سروکار دارد، فرآیند یادگیری ذاتی و جهانی است که از زمان تولد آغاز شده و هرگز متوقف نخواهد شد حال در این فرایند ذاتی چگونه می توان نوآوری داشت؟


کلید نوآوری در تکنولوژی های آموزشی(2)


در مطلب قبل تحت عنوان کلید نوآوری در تکنولوژی آموزشی (1) عنوان شد که برای پرورش نوآوری های تکنولوژی آموزشی باید به نکات زیر توجه کرد :
1) پیدا کنید چه کار می خواهید بکنید؟
2) نسبت به نتیجه حاصله باز باشید
نکته مهمی که عنوان شد:
در فرایند آموزش هیچ نشانه بارزی از موفقیت و شکست برای سنجش کار خود ندارید. زیرا افراد از راه های مختلف می آموزند، با (میزان) درجات مختلف یاد می گیرند و  با اهداف مختلف سمت آموزش می روند.
در ادامه به موارد زیر اشاره می شود:
3) به نتایج توجه کنید.
تمرکز بر روی بخش کوچکی از کار شما را قادر می سازد تا بر نتایج صادقانه عمیق تر بنگرید و راحت تر و غنی تر خروجی را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید، زیرا قضاوت یک بخش بزرگ چندان آسان نیست.


4) میزان فروش را مقیاس اندازه گیری موفقیت خود قرار ندهید!
بیشتر شرکت ها موفقیت محصول خود را با میزان فروش و استفاده از آن می سنجند. این نوع سنجش از یک لحاظ منطقی است زیرا بیشتر شرکت ها با فروش محصولات خود باقی می مانند هر چند که محصول آنها چندان کارآمد نباشد. ما در مورد ساخت تکنولوژی های آموزشی در وضعیت عجیب تری نیز هستیم، برای بررسی عملکرد خود به فیدبک هایی که از فروش محصول خود دریافت می کنید گوش کنید اما تصور نکنید که اگر خوب فروختید محصول شما نوآورانه و مفید بوده است.

موفقیت خود را اینگونه اندازه گیری نمایید که آیا محصول تولیدی، شما را به اهدافتان نزدیک کرده است؟ شما قرار است به چیزی متفاوت دست یابید به یک محور جدیدی در فرایند یادگیری!


5) مطمئن شوید که مردم ابزار شما را به کار می گیرند
شاید این سخت ترین چالش کسب و کار برای یک شرکت تولید کننده ابزارهای تکنولوژی آموزشی در دنیای امروز باشد. بهترین نتیجه را شما می توانید از مردم اطراف خود به دست آورید. اما برای اینکه مطمئن شوید که نتایج صحیح را به دست می آورید فرهنگ صداقت مطلق را حتما به آنها گوشزد کنید. زمانی که به ساخت محصول جدید می پردازید هیچ چیز با ارزش تر از گوش کردن به مردمی که کاملا به آنها اعتماد دارید نیست.


هر مرحله یک جهش است.
دیدن و درک این موضوع بسیار مهم است که دنیای آموزش و پرورش به قدری بزرگ است که هر بهبودی که ایجاد کنید حائز اهمیت است.

سالانه هزینه های زیادی صرف پر کردن شکاف میان مهارت های صنعتی و آموزش می شود، بنابراین تاثیراتی که بازار بزرگ یادگیری بر روی افراد می گذارند بسیار زیاد است به طوری که هر بهبود کوچکی می تواند برای شرکت به وجود آورنده آن یک تحول فوق العاده باشد

مقدار زیادی پول صرف آموزش و پرورش می شود و همچنین صرف پر کردن شکاف میان مهارت های صنعتی و آموزش بنابراین تاثیراتی که بازار بزرگ یادگیری بر روی افراد می گذارند بسیار زیاد است. به طوری که هر بهبود کوچکی می تواند برای شرکت به وجود آورنده آن یک تحول فوق العاده باشد و به طور خاص نمایندگی یادگیری یک مهارت را به آن شرکت اختصاص دهد.
برای ایجاد نوآوری، شرکت های فن آوری آموزشی نیاز دارند تا به مشاهده محصولات خود بپردازند و نتایج ملموس را بهبود بخشند. ممکن است این روش کمی آهسته تر از روش های دیگر مثلا بررسی میزان فروش شما را به موفقیت برساند اما این تنها راهی است که نوآوری واقعی اتفاق می افتد. به کارگیری 6 نکته عنوان شده تاثیر چشم گیری در تولید محصولات نوآورانه شرکت ها در درازمدت دارد.

کلید نوآوری در تکنولوژی های آموزشی(2)


همچنین می توان یک قدم از بقیه افراد جلوتر بود بدین معنا که از تکنولوژی های بروز برای تعاملات در فرایند تدوین و تهیه محصولات تکنولوژی آموزشی استفاده نمود به طور مثال فرض کنید، افراد حرفه ای، طراحان آموزشی، توسعه دهندگان آموزش الکترونیک،  برنامه نویسان و ... افرادی هستند که در تولید محتوای آموزش الکترونیک و یا یک تکنولوژی جدی با شما مشارکت داشته و با یکدیگر به همکاری می پردازند.
بهترین راه حل در این شرایط استفاده از محصولات آموزش الکترونیکی آنلاین است که موجب تسریع در انجام کارها می شود. استفاده از این قابلیت ها به جای ایمیل کردن اسناد، پرینت گرفتن و یا هر کار دیگری که به ذهنتان می رسد بهتر و پیشرفته تر خواهد بود.
به این ترتیب می توانید مراحل پیشرفت را بر روی ابزار آموزش الکترونیک خود که در مرحله تولید هستند، بررسی کنید. در مطالب بعدی به توضیح استفاده از رایانش ابری در فرایند تولید محتوا و ابزارهای آموزشی می پردازیم.

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان