تبیان، دستیار زندگی
شرکت هایی که در زمینه نوآوری های آموزشی مشغول به کار هستند، با چالش منحصر به فردی روبه رو هستند که چگونه راه هایی برای ایجاد نوآوری پیدا کنند، محصولات آنها عمدتا موفق عمل نمی کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلید نوآوری در تکنولوژی های آموزشی(1)


شرکت هایی که در زمینه نوآوری های آموزشی مشغول به کار هستند، با چالش منحصر به فردی روبه رو هستند که چگونه راه هایی برای ایجاد نوآوری پیدا کنند، محصولات آنها عمدتا موفق عمل نمی کنند.

بسیاری از محصولات آموزشی در بازار کارایی خوبی ندارند اما همچنان به فروش می¬رسند. بسیاری از آنها در جلو بردن آموزش نقش دارند، و تا زمانی که روش هایی را جذاب تر از روش های سنتی مدارس ارائه می دهند به عنوان یک نوآوری مورد ستایش قرار می گیرند، اما حقیقت این است که بسیاری از آنها چندان کارآمد نیستند.

کلید نوآوری در تکنولوژی های آموزشی(1)


بسیاری از محصولات آموزشی در بازار کارایی خوبی ندارند اما همچنان به فروش می¬رسند و حتی طرفداران پرشوری دارند. بسیاری از ابزارهایی که در حال حاضر در بازار یافت می شوند در جلو بردن آموزش نقش دارند و بازاری را برای خود ایجاد کرده اند(خریداران خود را دارند) و تا زمانی که روش هایی را جذاب تر از روش های سنتی مدارس ارائه می دهند به عنوان یک نوآوری مورد ستایش قرار می گیرند، اما حقیقت این است که بسیاری از آنها چندان کارآمد نیستند.

فراهم کردن زمینه مناسب برای نوآوری های واقعی در تکنولوژی آموزشی

برای اکثر قریب به اتفاق صنایع، نوآوری یک مفهوم ساده است : محصولی وجود دارد، (هرچیزی می تواند باشد)، یک نوآوری باعث می شود آن محصول بهتر شود! این تعریف ساده توصیف و درک می شود، اما به سختی به دست می آید.

یک فرض اساسی از تعریف نوآوری وجود دارد، "محصول جدید بهتر کار می کند". به طور مثال اگر من نوآوری در تکنولوژی "ریز تراشه" داشته ام، اینگونه فرض می شود که نه تنها محصول من کار می کند بلکه بهتر از محصولات مشابه خود که پیش از این وجود داشته عمل می کند.
در مورد محصولات آموزشی این قضاوت خیلی سخت تر است و تنها می توان گفت که متفاوت هستند اما موثر بودن چگونه مشخص خواهد شد؟

این چالش ذاتی ماهیت یادگیری است. در حالی که اکثر توابع فناوری در خارج از ذهن انسان شکل می گیرد، فناوری های تکنولوژی آموزشی با توانایی طبیعی با یادگیری سروکار دارد، فرآیند یادگیری ذاتی و جهانی است و حتی تنها نمی توان آن را به انسان ها نسبت داد. بلکه این فرآیند در موجودات زنده دیگر نیز به طرق مختلف وجود دارد. از زمان تولد آغاز شده و هرگز متوقف نخواهد شد.

در فرایند آموزش هیچ نشانه بارزی از موفقیت و شکست برای سنجش کار خود ندارید. زیرا افراد از راه های مختلف می آموزند، با (میزان) درجات مختلف یاد می گیرند و با اهداف مختلف سمت آموزش می روند.

در حقیقت باید به این نکته توجه داشت که در فرآیند تکنولوژی آموزشی ما به یک غریزه مادام العمر، و یک فرآیند طبیعی کمک می کنیم و محصولات آموزشی بیشتر مانند یک قلب مصنوعی و یا دستگاه تنفس مصنوعی است که ما تصور می کنیم یک نوآوری است اما قلب مصنوعی و یا ریه های مصنوعی در حقیقت یک عمل طبیعی در بدن انسان را تقلید می کنند و نوآوری محسوب می شوند، اما آیا واقعا نوآوری هستند؟
آموزش هیچ نشانه بارزی از موفقیت و شکست ندارد. زیرا افراد از راه های مختلف می آموزند، با (میزان) درجات مختلف یاد می گیرند و  با اهداف مختلف سمت آموزش می روند.

کلید نوآوری در تکنولوژی های آموزشی(1)


شرکت هایی که در زمینه تکنولوژی های آموزشی کار می کنند، باید به محصولاتی بیندیشند که معیارهای  عینی آموزش را کپی می کند و (مانند قلب مصنوعی) به تقویت و بهبود عملکرد محصولات حاصل بپردازند. به طور خلاصه آنها باید اطمینان حاصل کنند که محصولشان خوب کار می کند.

چگونه نوآوری های تکنولوژی آموزشی را پرورش دهیم:

1) پیدا کنید چه کار می خواهید بکنید؟

طراحی تکنولوژی آموزشی به عنوان یک ابزار برای رسیدن به یک تابع خاص است و هرچه دامنه عملکرد محصول خود را محدودتر می کنید بیشتر می توانید از بهبود عملکرد آن اطمینان حاصل نمائید. بر روی نتایج ویژه تمرکز داشته باشید و از هدف اصلی خود منحرف نشوید. تمرکز  بر نتیجه ای محدود و هدف خاص، بهترین راه است که راحت تر مشاهده کنید چه چیزی درست عمل می کند و چه چیزی نه!

2) نسبت به نتیجه حاصله باز باشید

اگر شما این موضوع را یاد بگیرید و بپذیرید که محصول را شما ساخته اید و باید نتایج حاصل از آنها را متعلق به خود بدانید و صادقانه بازخوردهای آن را مورد بررسی قرار دهید, آنچه که در نهایت به دست می آورید را خود نمی توانستید تصور کنید.بین تصمیمی که برای اخذ یک نتیجه خاص گرفته اید و نگاه صادقانه به نتایجی که واقعا به دست آورده اید تمایز قائل شوید.
ادامه دارد...

تهیه:‌ سیدخاموشی

بخش آموزش مجازی سایت تبیان