تبیان، دستیار زندگی
در آموزش الکترونیکی به منظور هماهنگی در بین سیستم های آموزشی از استاندارهایی استفاده می شود. این استانداردها برای ارتقای سطح کیفیت و کارایی در آموزش الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محاسبه طول دوره در آموزش الکترونیک(2)

برای برنامه ریزی در امر آموزش، بهتر است در ابتدا توانایی های دانشجویان را شناسایی كرد و با توجه به توانایی هایی به دست آورده به برنامه ریزی پرداخت، زیرا در صورت کم توجهی و انتخاب موضوعی که با توانایی های فرد تناسب ندارد، شاهد دوباره کاری و اتلاف منابعی چون وقت و هزینه خواهیم بود.


محاسبه طول دوره در اموزش الکترونیک(2)


در ادامه محاسبه طول دوره در آموزش الکترونیک به عواملی چون پیچیدگی پرداخته می شود، مطلب پیشین را می توانید از اینجا مطالعه کنید
عوامل متعدد تاثیرگذاری بر مدت زمان دوره های آموزش الکترونیک وجود دارد که می بایست تمامی آنها را به هنگام تخمین زمان دوره در نظر گرفته شود. شما می توانید از نکات بیان شده در محاسبه طول دوره آموزش الکترونیک استفاده کنید و این زمان را به صورت تخمینی به یادگیرندگان اعلام نمائید. توجه داشته باشید که اگر تنها بر مدت زمان دوره و کوتاه نمودن آن تمرکز کنید نتیجه مطلوب را به دست نخواهید آورد، بلکه توجه به این که یادگیرندگان تجربه موثر و معناداری را به دست اورده اند، از دیگر عوامل اساسی به شمار می آید.

با ترک کلاس در زمان های مشخص به یادگیرندگان فرصت انتقاد بدهید.


توجه داشته باشید که یادگیرندگان انسان هستند و نه ربات. بنابراین آنها نیاز به تفکر، نشان دادن عکس العمل و به خاطر سپردن اطلاعات منتقل شده از سوی شما را دارند. به همین دلیل نیاز است برای آن که فرآیندهای ذهنی ذکر شده، رخ دهد، کلاس را در طول مدت دوره ترک کنید. برخی از وظایف و فعالیت های آموزشی نیازمند زمان بیشتری برای تفکر هستند، مانند شبیه سازی ها و یا ارزیابی ها. همچنین اگر در دوره آموزشی خود متون آموزشی زیادی دارید و یا تعدادی داستان های عاطفی و قانع کننده دارید، نیاز دارید تا به افراد فرصت دهید تا بتوانند به موضوع یا ایده فکر کنند و به لحاظ احساسی بتوانند با محتوا ارتباط برقرار کنند. تجزیه و تحلیل هر فعالیت یا ماژول آموزشی در دوره آموزش الکترونیکی موجب می شود بتوانید زمان دقیق تری را برای طول دوره تخمین بزنید. این مدت زمان می تواند در هر تجربه آموزش الکترونیکی متفاوت باشد.

اگر در دوره آموزشی خود متون آموزشی زیادی دارید و یا تعدادی داستان های عاطفی و تاثیرگذار را مطرح می نمائید، نیاز است تا به افراد فرصت دهید تا بتوانند به موضوع یا ایده فکر کنند و به لحاظ احساسی با محتوا ارتباط برقرار کنند، این زمان را در محاسبه طول دوره در نظر بگیرید!

محاسبه طول دوره در اموزش الکترونیک(2)

پیچیدگی موضوع

معمولا یک موضوع پیچیده نیاز به نمایش تعداد صفحات بیشتری دارد تا افراد بتوانند آن را درک کنند. در صورتی که بخواهید تحلیلی موثر در مورد تمام جنبه های یک موضوع پیچیده داشته باشید و نمونه های کافی را ارائه دهید، به عنوان یک قاعده کلی درنظر داشته باشید که زمان مورد نیاز برای ارائه یک صفحه بین 30 ثانیه تا 1 دقیقه است. علاوه بر تعداد صفحات نمایش داده شده، باید به محتوای هر صفحه نیز توجه داشته و نکاتی که در هر صفحه ارائه شده را جهت تخمین مدت زمان در نظر بگیرید.

به یاد داشته باشید که ذهن افراد نیازمند زمانی است که اطلاعات را دریافت کرده و آنها را به حافظه بلند مدت بسپارد و انجام چنین فعالیتی با عجله امکان پذیر نیست! البته اگر بخواهید یک تجربه ارزشمند را برای یادگیرندگان ایجاد کنید.

به طور مثال اگر شما صفحه ای را به نمایش می گذارید که بیان محتوای آن نیاز به فعالیت های تعاملی دارد و شرکت کنندگان باید به گفتگو با یکدیگر بپردازند، نسبت به صفحه نمایشی که تنها دارای نکات کوتاهی است زمان بیشتری را می طلبد. اگر صفحات در ارائه شما پیچیده هستند، معقول است پیش از ارائه اصلی به صورت تستی زمان را محاسبه کنید تا در ارائه اصلی بتوانید مدیریت بهتری بر روی زمان داشته باشید.

تخصیص زمان برای تفکرات انتقادی و تمریناتی که نیاز به حل کردن دارند


زمانی که مخاطبان به فعالیت های خاص یادگیری یا دروس پیچیده (که آن ها را به چالش می کشد) می پردازند مطمئنا نیازمند زمان بیشتری هستند تا اطلاعات را دریافت کرده و به خاطر بسپارند. به این ترتیب زمانی که برای حل یک مسئله پیچیده یا تمرین انتقادی اختصاص می دهید و یا درصدد ایجاد تعامل بین افراد هستید، کلاس را ترک کنید تا یادگیرندگان به راحتی به تعامل با یکدیگر بپردازند. در صورتی که ممکن است این تعاملات بین افراد کشمکش ایجاد کند و یا بخواهید بازی های بین المللی ایجاد کنید قطعا باید زمان بیشتری را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که ذهن افراد نیازمند زمانی است که اطلاعات را دریافت کرده و آن ها را به حافظه بلند مدت بسپارد. بنابراین انجام چنین فعالیت هایی با عجله امکان پذیر نیست البته اگر می خواهید یک تجربه ارزشمند را برای یادگیرندگان ایجاد کنید.
ادامه دارد...


تهیه : سید خاموشی

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان