تبیان، دستیار زندگی
زمانی که شرکتی با توجه به نیاز و تقاضای جامعه و بر حسب توانایی های خود در سازندگی، محصولی را روانه بازار میکند همیشه سر و صداهایی ایجاد می شود. چرا که شرکت سازنده با توجه به معیار و شیوه هایی که خاص خود می باشد محصول را تولید می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محاسبه طول دوره در آموزش الکترونیک(1)


 هدف از مطلب زیر، ارائه راه کارهایی برای محاسبه مدت زمان مفید و مناسب یک دوره آموزش الکترونیک است. مطلب مورد نظر را Christopher Pappas  در 26 دسامبر 2014 به نگارش درآورده است.

تعیین مدت زمانی که یادگیرندگان باید صرف کنند تا یک دوره آموزش الکترونیک را تکمیل نمایند به حرفه ای های آموزش الکترونیک این فرصت را می دهد تا بتوانند استراتژی های بین المللی یادگیری الکترونیکی را بیش از قبل مورد بررسی قرار دهند.

بررسی کیفی آموزش الکترونیکی


مدت زمانی که طول می کشد تا یادگیرنده دوره آموزش الکترونیک خود را به پایان برساند طول دوره آموزش الکترونیک خوانده می شود.
مطمئنا محاسبه طول دوره حائز اهمیت است، هم از لحاظ نوع نگارش سیلاب درسی و هم از لحاظ سازمان و ارگانی که دوره را برای آنها طراحی می کنید. اگر مشغول طراحی یک دوره جهت ارائه به موسسه یا شرکتی هستید، دانستن طول دوره این امکان را به شما می دهد تا بتوانید مدت زمانی را که کارمندان باید از کار خود دست بکشند و به آموزش بپردازند را محاسبه کنید، توجه داشته باشید که (در بسیاری از دوره های آموزش الکترونیک، امکان باز گذاشتن زمان دوره وجود دارد)


 کلاس درس سنتی در مقابل آموزش الکترونیک
اگر در حال ایجاد یک دوره آموزش الکترونیک با استفاده از موارد به کار گرفته شده در آموزش های سنتی هستید. این موضوع را در نظر داشته باشید که طول دوره آموزش الکترونیک با استفاده از همان مواد آموزشی 50% کمتر از آموزش سنتی است.

البته این موضوع به طور مشخصی به نوع فعالیت های آموزش الکترونیکی، نوع یکپارچه سازی، ادغام و ماهیت موضوع بستگی دارد. با این حال به عنوان یک قاعده کلی می توان گفت، طول دوره آموزش الکترونیک بسیار کوتاه تر از آموزش سنتی است.

به عنوان یک قاعده کلی می توان گفت، طول دوره آموزش الکترونیک بسیار کوتاه تر از آموزش سنتی است.

 استفاده از گروه های متمرکز  

ممکن است استفاده از گروه زمانبر بوده و یا باعث شود به منابع بیشتری نیاز داشته باشید با این حال ارزش سرمایه گذاری را دارد چرا که به شما اجازه می دهد محاسبه دقیق تری نسبت به طول دوره داشته باشید. (در حقیقت می توان محاسبه کرد که در یک گروه چه مدت زمان نیاز است تا بتوان یک دوره آموزشی را پایان رساند.) بدین منظور به راحتی می توانید از گروه های متمرکز بخواهید تا دوره های آموزشی خود را به صورت نرمال برگزار و تکمیل کنند.

این کلیدی است که با استفاده از آن می توانید به این موضوع پی ببرید که کدام گروه به طور کامل موضوع را درک کرده و با موفقیت اطلاعات را جذب کرده است. علاوه بر این هر فردی در گروه می تواند به صورت مستقل دوره آموزشی خود را تکمیل کند.

اگر می خواهید زمان را به صورت فردی محاسبه کنید باید کل زمان محاسبه شده را بر تعداد افراد گروه تقسیم کنید تا بتوانید زمان متوسط برای به پایان رساندن دوره توسط هر فرد را محاسبه کنید.



 ماهیت فعالیت های بین المللی یادگیری الکترونیکی خود را در نظر بگیرید 

زمانی که سعی بر محاسبه مدت زمان دوره جهت ارائه آن به مدیران و کارکنان دارید، ضروری است تا نوع فعالیت های یادگیری الکترونیکی خود را که دوره ها در آن برگزار می شوند را در نظر بگیرید. به عنوان مثال ممکن است شما از ماژول های مبتنی بر متن زیادی استفاده کرده باشید در این صورت طول دوره شما کمتر از زمانی است که در دوره های خود از سخنرانی های ویدیویی استفاده کرده اید. افراد عملیات خواندن را سریع تر انجام می دهند در نتیجه در مقایسه با مشاهده فیلم مدت زمان کمتری را می گیرد.

برای محاسبه مدت زمان دوره جهت ارائه آن به مدیران و کارکنان ضروری است تا نوع فعالیت های یادگیری الکترونیکی خود را که دوره ها در آن برگزار می شوند را در نظر بگیرید به طور مثال اگر از ماژول های مبتنی بر متن زیادی استفاده کرده باشید طول دوره شما کمتر از زمانی است که در دوره های خود از سخنرانی های ویدیویی استفاده کرده اید

در هر حال مهم است که شما ماهیت فعالیت های یادگیری خود را براساس نیازهای یادگیرندگان انتخاب کنید به جای آن که تنها به طول دوره توجه داشته باشید. به عنوان مثال اگر در دوره های یادگیری شما نیاز باشد تا مهارت جدیدی به یادگیرندگان آموزش داده شود ممکن است افراد نیازمند سناریوهای تعاملی و یا شبیه سازی شده باشند. بنابراین مدت زمان دوره بیشتر از زمانی است که مربی تنها به خواندن از روی متن اکتفا می کند. توجه داشته باشید که عناصر تعاملی مدت زمان دوره را افزایش می دهد اما در مقابل مزایای بیشتری را برای یادگیرندگان به همراه دارد.


 نیازی به تعیین دقیق نیست.
به هنگام محاسبه مدت زمان یک دوره آموزش الکترونیک استرس نداشته باشید چرا که برآورد شما تقریبی بوده و افراد به این موضوع واقف هستند. برای مثال ممکن است مدت زمان تکمیل دوره را 25-20 دقیقه محاسبه کنید. همیشه ارائه یک بازه زمانی را به بیان یک عدد خاص ترجیح دهید. فراموش نکنید که طول دوره با اضافه شدن یک فعالیت آموزشی و یا تغییر در مواد آموزشی و حذف یک آیتم تغییر خواهد کرد، همچنین میزان آمادگی افراد برای یادگیری، گروه سنی آنها و ... در طول دوره اثرگذار است.

ادامه دارد....

تهیه: سیدخاموشی

بخش آموزش الکترونیکی تبیان