تبیان، دستیار زندگی
قرار دادن افراد در جایگاه های مختلف حتی به عنوان مربی می تواند به عنوان انگیزه ای در یادگیری محسوب شود. همچنین تشکیل گروه های بحث می تواند علاوه بر آنکه موجب رد و بدل شدن نظرات بین افراد می شود بلکه راهی برای انجام تکالیف و استفاده از اینترنت است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه هایی جهت افزایش اثربخشی دوره های آموزش با استفاده از موبایل (2)

قرار دادن افراد در جایگاه های مختلف حتی به عنوان مربی می تواند به عنوان انگیزه ای در یادگیری محسوب شود. همچنین تشکیل گروه های بحث می تواند علاوه بر آنکه موجب رد و بدل شدن نظرات بین افراد می شود بلکه راهی برای انجام تکالیف و استفاده از اینترنت است.

آشنایی افراد با نرم افزارها و شیوه های مختلف آموزشی جذابیت برای آموزش و یادگیری را در آن ها ایجاد می کند. همچنین احترام به نظرات یادگیرندگان و عمل به آن ها می تواند موجب رشد و توسعه دوره های آموزشی شما از طریق دستگاه های مختلف شود.


در مطلب قبل عنوان کردیم که افراد به دلیل مشغله های کاری و زندگی شخصی خود فرصت زیادی را برای پیگیری آموزش های طولانی مدت ندارند و همین موضوع نیاز به روش های آموزشی دیگر را ایجاد می کند که از جمله این روش ها آموزش از طریق موبایل است. ارائه فیلم ها و تصاویر مناسب و قابل نمایش در موبایل ها می تواند فرصت افزایش دانش و مهارت را در هر زمانی برای  افراد ایجاد کند.


1. افراد را با قرار دادن در نقش مربی درگیر کنید.
زمانی که برای یادگیرندگان تغییر نقش را در نظر می گیرید و به آن ها قرار گرفتن در نقش مربی را می دهید، این فرصت را به آن ها می دهید تا اطلاعات و محتوا را به صورتی موثرتر جذب کنند و به خاطر بسپارند. زمانی که افراد در جایگاه مربی قرار می گیرند می بایست موضوع را به بیان خود مطرح کنند چرا که در حقیقت نقش هسته اصلی را ایفا می کنند. انجام این کار در دوره های آموزش مبتنی بر موبایل نیز امکان پذیر است، اگر از افراد بخواهید که از ابزارهای متعدد موبایل مانند برنامه های نظرسنجی، ایجاد کوییز و ... استفاده کنند. با این کار آن ها به طراحی مواد آموزشی پرداخته و همسالان خود به اشتراک بگذارند. همچنین می توانید آن ها را تشویق به ساختن وبلاگ کنید و یا اینکه در مورد موضوعی که با آن در ارتباط هستند، سخنرانی های صوتی داشته باشند.


2. افزایش همکاری گروه از طریق برنامه های مدیریت پروژه
برنامه های مختلفی برای داشتن همکاری های آنلاین وجود دارد. مانند نرم افزارهایی که گوگل در قالب Google Apps ارائه می دهد. این نرم افزارها به یادگیرندگان امکان داشتن فرصت همکاری راه دور با یکدیگر را می دهد. افراد را در یک کار گروهی قرار داده و به هر یک وظیفه ای بدهید. مثلا از آن ها بخواهید که یک وب سایت ایجاد کنند و یا اینکه ارائه ای به صورت ویدیو داشته باشند اما از آن ها بخواهید که تمامی این فعالیت ها را از طریق دستگاه های موبایل انجام دهند. به این ترتیب یادگیرندگان می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده، مستندات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، ضرب الاجل ها را پیگیری کرده و بازخوردهای ارزشمندی را دریافت کنند.


3. تکالیف را حول محور تحقیقات آنلاین توسعه دهید
همان طور که تمامی حرفه ای های آموزش الکترونیک عنوان می کنند، تحقیقات آنلاین می تواند تجربه آموزشی معنادار و موثرتری را برای افراد ایجاد کند. مخاطبان شما چه دانش آموزان مقطع پنجم دبستان باشند و چه مدیران شرکت ها، یکپارچه سازی تمرینات به وسیله پژوهش های آنلاین می تواند در جهت ساخت استراتژی یادگیری حرکت کند که توانایی درک موضوعات را به مخاطبان شما بدهد و به اطلاعات ارزشمندتری دست پیدا کنند بدون آن که محدودیت زمان و مکان داشته باشند. همچنین می تواند یادگیرندگان را به  کشف برنامه های متنوعی که در دسترس هستند و به موضوع مورد بررسی آن ها مرتبط است، کشف کنند تا به تکمیل فرآیند یادگیری آن ها کمک کرد.


4. با ایجاد نظرسنجی و بررسی بر روی تلفن همراه خود، بازخوردهای ارزشمندی را دریافت کنید.
مجموعه ای از برنامه های کاربردی تلفن همراه وجود دارد که به خاص برای ارسال و دریافت بازخورد (Feedback) دوره های آموزشی تلفن همراه طراحی شده است. از جمله این برنامه ها می توان به Socrative و  Poll Everywhere اشاره کرد.
با به کارگیری این برنامه ها، فرصتی به دست خواهید اورد که بازخوردهای ارزشمندی از سوی یادگیرندگان و مخاطبان خود دریافت کنید. با این راه شما می تواند طرح درس دوره های آموزش موبایلی خود را بهبود بخشیده و سطح رضایت افراد را نسبت به میزن یادگیری آن ها ارزیابی کنید. شما با در اختیار گذاشتن این نظرسنجی ها برای افراد می توانید به پاسخ های مورد نظر خود دست یابید. این پلتفرم ها به کاربران امکان می دهد تا در هر زمان و مکانی که راحت تر بوده به سراغ نظرسنجی شما بیایند. با توجه به نکات بیان شده می توانید دوره های آموزشی موبایلی موثرتری داشته باشید و به افراد این شانس را بدهید که در هر زمان و مکانی به یادگیری و بهره برداری از اطلاعات بپردازند. حتی افراد بزرگسال و کسانی که تمرکز ندارند می توانند از این نوع آموزش و اهدافی که در پیش دارد، استفاده کنند.

تهیه: سیدخاموشی

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان