تبیان، دستیار زندگی
با اتخاد یک رویکرد آموزش الکترونیک یادگیرنده محور به کارمندان این فرصت را می دهید تا بتوانند میزان آموزش و یادگیری خود را کنترل کرده، روابط خود با دیگران را کنترل کرده و به نیازهای خود در دنیای واقعی پاسخگو باشند. همچنین با استفاده از این نوع آموزش شما می
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مزیت استراتژی آموزش آنلاین دانشجو - محور (یادگیرنده محور)

با اتخاد یک رویکرد آموزش الکترونیک یادگیرنده محور به کارمندان این فرصت را می دهید تا بتوانند میزان آموزش و یادگیری خود را کنترل کرده، روابط خود با دیگران را کنترل کرده و به نیازهای خود در دنیای واقعی پاسخگو باشند.

همچنین با استفاده از این نوع آموزش شما می توانید در هر زمانی کارمندان خود را ارزیابی کنید و میزان موفقیت یا عدم موفقیت آن ها را در دوره های مختلف بررسی کنید. اگر شما جز افرادی هستید که همچنان به مناسب بودن یا نبودن این نوع از آموزش فکر می کنید، در این مطلب اصول اولیه طراحی  دانشجو-محور و مزایای آن را برای شما بیان کنیم. مطلب ذیل در تاریخ 7 مارچ 2015 به وسیله Christopher Pappas  ارائه شده است.

در یک محیط دانشجو-محور، تمامی دوره ها و فعالیت های برنامه ریزی شده براساس نیازهای کاربران است. بنابراین هر یک از کارمندان این فرصت را دارند که در این آموزش براساس حرفه خود نقشی را ایفا کنند و در صورت نیاز از راهنمایی های اعمال شده استفاده کنند.

مزیت استراتژی آموزش آنلاین دانشجو - محور (یادگیرنده محور)


اصول آموزش دانشجو-محور چیست؟
به گفته "David Jonassen" فردی که به طراحی آموزش دانشجو-محور می پردازد باید 4 ویژگی را در آن رعایت کند که همگی با کاراکتر C شروع می شوند.

Context (زمینه)

تمامی فعالیت های یادگیری که در استراتژی دانشجو-محور وجود دارد باید قابلیت نقل کردن را داشته باشد و یا به عبارتی بازگو پذیر باشد. همچنین این زمینه باید در ارتباط با مهارت مورد نیاز کاربر باشد. هر چه موضوع ارائه شده با دنیای واقعی ارتباط بیشتری داشته باشد، فرد راحت تر می شود با آن موضوع ارتباط برقرار کند.

Construction (زیرساخت)

یادگیرندگان باید قادر به برقراری ارتباط بین موضوع در حال بحث و شرایط واقعی زندگی و کار خود باشند.(یا مشکلی که در حال حاضر با آن درگیر هستند). همچنین افراد باید این توانایی را داشته باشند که بتوانند از مهارت ها و تجربیات گذشته خود و یا اطلاعات جدیدی که به دست آورده اند، استفاده کنند.

Collaboration (همکاری)

در این دوره آموزشی باید فرصتی در اختیار دانشجویان گذاشته شود تا بتوانند به هنگام برقراری ارتباط با همسالان خود و اشتراک گذاری مطالب بین یکدیگر، از افکار و نظرات خود برای حل مشکلات نیز استفاده کنند. در ادامه دانشجویان باید این توانایی را داشته باشند که از آموزش و بحث نتیجه گیری کنند و آن را با چالش ها و زندگی شخصی خود مرتبط سازند.

Conversation ( گفتگو و ارتباط)

شرکت کردن در یک گفتگو با همسالان به یادگیرندگان فرصت جذب اطلاعات جدید را می دهد تا این کار را به صورت موثرتری انجام دهند و درک عمیق تری از موضوع داشته باشند.


مزایای یک یادگیری آنلاین دانشجو-محور

آموزش دانشجو-محور یک تجربه آموزش کاملا شخصی را ارائه می دهد.

مهم ترین مسئله ای که می توان به آن اشاره کرد این است که آموزش دانشجو- محور یک تجربه آموزشی کاملا و قدرتمند رابه افراد ارائه می دهد.

اگر کارمندی علاقه مند به شرکت در یک آموزش آنلاین چند رسانه ای و غنی باشد، می تواند در آموزش دانشجو- محور شرکت کند. همیشه افراد به دنبال جذابیت در آموزش هستند. به عنوان مثال وقتی یک کودک وارد مدرسه می شود به بازی یا داستان علاقه بیشتری نشان می دهد و اگر آموزش در این حیطه به افراد ارائه شود مطمئنا تاثیرگذارتر خواهد بود.

از طرف دیگر، ممکن است برخی کارمندان نیاز داشته باشند تا به دوره های آموزش آنلاین از طریق دستگاه های موبایل خود دسترسی امکان پذیر باشد اما برخی دیگر استفاده از لپ تاپ را ترجیح دهند. توجه به تمامی این نیازها می تواند در قالب آموزش دانشجو- محور پدید آید و این دلیلی برای متنوع بودن این نوع آموزش است. به همین دلیل باید درک کاملی از نیازهای مخاطبان داشته باشید تا بتوانید آن را در آموزش خود لحاظ کنید.

تقویت حفظ دانش

آموزش دانشجو- محور این فرصت را به حرفه ای های آموزش آنلاین می دهد تا دوره هایی را طراحی کنند تا به وسیله آن بتوانند آموزش را براساس نیازها و چالش های روزمره افراد شخصی سازی کنند چرا که ممکن است با شرکت کردن افراد در دوره هایی با محتوا و حجم ثابت، آن ها را خسته کند. با شخصی سازی کردن آموزش، کارمندان تشویق می شوند تا به دانش های قبلی خود دسترسی داشته و آن را با دانشی که در عمل می توانند از آن استفاده کنند، تطبیق دهند. بنابراین آن ها می توانند دانش آموخته را در حافظه بلند مدت خود قرار دهند.

تهیه: سیدخاموشی

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان