تبیان، دستیار زندگی
تبلیغات و روش هایی که در معرفی دوره های آموزشی خود به کار می برید می تواند اولین گام برای به شهرت رسیدن باشد. همچنین به نیاز به حضور اساتیدی دارید که بتوانند مانند یک بازیگر حرفه ای ایفای نقش کرده و مخاطبان را به سمت دوره های آموزشی شما جلب کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وجوه مشترک آموزش الکترونیکی و فیلم (2)


حضور استاد و یا یک مربی در دوره های آموزشی به عنوان یک تکیه گاه برای یادگیرندگان تلقی می شود اما یادگیری تنها به اساتید وابسته نیست بلکه کسب تجربه و حل مسائل مختلف در طول یادگیری فرصت های بسیاری را برای افراد ایجاد خواهد کرد.

تبلیغات و روش هایی که در معرفی دوره های آموزشی خود به کار می برید می تواند اولین گام برای به شهرت رسیدن باشد. هم چنین به نیاز به حضور اساتیدی دارید که بتوانند مانند یک بازیگر حرفه ای ایفای نقش کرده و مخاطبان را به سمت دوره های آموزشی شما جلب کنند. داشتن تعاملی مناسب بین دانشجویان، اساتید و محتوای ارائه شده می تواند در موفقیت آموزش الکترونیک شما بسیار موثر باشد.
به کارگیری گرافیک و جلوه های ویژه به افزایش جذابیت دوره کمک می کند. همچنین داشتن یک سناریو که دارای مضمونی دنبال کننده است به مخاطبان فرصت تجربه کردن را خواهد داشت. این ها خلاصه ای از مطلب گذشته بود که در ادامه سایر نقاط مشترک را بیان خواهیم کرد.
یادگیری شاخه ای (بخش بخش)، راهی ساده برای اجرای روند آموزشی است. به صورت رسمی می توان آن را "یادگیری بر مبنای داستان" عنوان کرد. این نوع روند آموزشی سرعت بیان مطالب در ابتدای کار را کم می کند و بسیاری از طراحان از این نوع سناریو که مانند یک زندگی واقعی است لذت نمی برند اما به کارگیری این استراتژی به دانشجویان فرصت تجربه آموزش به صورت فعال را می دهد نه آن که به صورت منفعلانه آموزش را مانند تغذیه به او بدهند. ( به عبارت ساده تر می توان گفت افراد تا زمانی که کاری را خود تجربه نکنند قادر به یادگیری آن نخواهند بود. کودک تا زمانی که غذا خوردن را امتحان نکند و دائما غذا در دهان او بگذارند، به تنهایی قادر به خوردن نخواهد بود.)

بازیگران و اساتید

ایفای نقش به بهترین شکل ممکن توسط بازیگران در پیشرفت خوب فیلم تاثیرگذار است. در واقع روند رو به رشد فیلم و کار خوب بازیگر ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند. حال از همین زاویه به کلاس و استاد نگاه کنید. مشاهده خواهید کرد که همین مصداق در آموزش نیز وجود دارد.
آموزش الکترونیک بدون وجود یک استاد خوب پیش نخواهد رفت. این جمله در زمینه شتاب و میزان یادگیری بیان شده است. هر یادگیرنده با داشتن یک تلفن همراه می تواند به یک دانشجوی فوق العاده تبدیل شود تنها کافی است استادی خوب در آن سوی آموزش وجود داشته باشد. (در آموزش به شیوه الکترونیک وجود یک واسطه مانند موبایل، کامپیوتر و ... ضروری است) به عقیده نویسنده مطلب، استفاده از فناوری در آموزش الکترونیک می تواند به عنوان یک ترکیب قدرتمند معرفی شود و در کنار این دو نیاز به یک مربی حرفه ای نیز احساس می شود. وجود استاد به این معنی نیست که جلسات به صورت هماهنگ برگزار شوند و یا گفتگوهای هفتگی وجود داشته باشد. (کلاس های حضوری حتی می تواند به سردی برگزار شود)
مدرس ها می توانند حضور پر رنگ خود را با شرکت در گفتگوها و بحث های آنلاین نشان دهند. همچنین می توانند با نشان دادن رفتارهای متناسب به هنگام ارزیابی و نمره دادن به فراگیران، حضور مثبت خود را نشان دهند.

پوسترهای فیلم و بازاریابی

چگونگی بازاریابی دوره های آموزش الکترونیک بر میزان جذب مخاطب تاثیر بالایی دارد. به هر میزان که بتوانید بازاریابی خوبی در معرفی دوره های آموزش الکترونیک خود داشته باشید می توانید مخاطب بالایی را به سمت خود جلب کنید. تاثیر بازاریابی بسیار بیشتر از حرفه ای بودن آموزشی است که شما ارائه می دهید. با این حال، اصلی ترین مفهومی که گسترش دوره های آموزش الکترونیک را می سازد، داشتن جذب جهانی است. در ادامه تصویری از پوستر فیلمی ساختگی را می بینید که به تشریح شباهت بین بازاریابی و سرگرمی و آموزش می پردازد.
1. دقیقا مانند فیلم ها که داشتن نام شناخته شده بسیار مهم است در آموزش الکترونیک آنلاین نیز می توان نام تولید کننده (گان) محتوا یا طراحان دوره، عنوان موضوع و یا حتی نام استاد را درج نمود.
2. به اهمیت گرافیک در قبل اشاره کرده ایم. توجه به انتخاب نوع گرافیک و حتی خطوط به کار رفته در آن تاثیر به سزایی در ثبت نام یا عدم ثبت نام فراگیران در دوره ها خواهد داشت. داشتن یک گرافیک عالی همراهی یادگیرندگان تا پایان دوره را به ارمغان آورده و موجب ادامه آن توسط مخاطبان تا انتها می شود. وجود جلوه های جذاب در فیلم نیز به حفظ تماشاچی کمک می کند.
3. توضیح خوبی داشته باشید تا تصویر روشنی در ذهن مخاطب از آموزش یا فیلمی که می خواهند دنبال کنند، ایجاد شود. اگر دقت کرده باشید در یک فیلم همواره ژانر آن را مشخصمی کنند و به مخاطب اعلام می کنند که فیلم کمدی است یا ترسناک. عاشقانه است یا اجتماعی.
4. از زبان قابل فهم برای مخاطبان خود استفاده کنید. همچنین از تصاویر، مثال ها، فونت ها و رنگ هایی استفاده کنید که برای آن ها جذاب باشد.
برای طراحی یک دوره آموزش الکترونیک خوب لازم نیست کارگردانی باشید که جایزه اسکار را برنده شده اید. کافی است مرکز توجه خود را دانشجویان و مخاطبان خود قرار دهید. ارتباط داشتن موضوع با دانشجویان تاثیر خوبی در جلب آن ها دارد. حتی آن ها به عنوان دنبال کنندگان دوره های بعدی شما شناخته می شوند. خوب بودن دوره ها و اینکه بتوانید محتوایی را در نظر بگیرید که مناسب با نیازهای دانشجویان است به افراد کمک می کند تا به هدفی که در نظر دارند، برسند.

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان