تبیان، دستیار زندگی
دور از ذهن نیست اگر بگوییم که فیلم و آموزش الکترونیک هر دو دارای وجوه مشترک زیادی هستند. هر دو یک فرآیند خلاق را ایجاد کرده و از یک سری نظریه های فراگیر در زمینه های ایجاد سرگرمی حمایت می کنند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


وجوه مشترک آموزش الکترونیکی و فیلم (1)


دور از ذهن نیست اگر بگوییم که فیلم و آموزش الکترونیک هر دو دارای وجوه مشترک زیادی هستند. هر دو یک فرآیند خلاق را ایجاد کرده و از یک سری نظریه های فراگیر در زمینه های ایجاد سرگرمی حمایت می کنند.

تا به حال به این موضوع فکرکرده اید که آموزش الکترونیک و فیلم چه وجوه اشتراکی با یکدیگر دارند؟ شاید نتوانید این وجوه اشتراک را تشخیص دهید. آموزش الکترونیک و فیلم نقاط اشتراک زیادی دارند. هر دو به دنبال جلب توجه مخاطب هستند و اینکه بتوانند یک داستاتن به یاد ماندنی تولید کنند و در صورت بروز هر نوع اشتباه سقوط بدی را تجربه خواهند کرد. این مطلب در تاریخ 26 مارچ 2014 به وسیله خانم Yuna Buhrman  به رشته تحریر درآمد.
وجوه مشترک آموزش الکترونیکی و فیلم (1)

ارتباط بین یک فیلم خوب و آموزش الکترونیک خوب چیست؟

آیا اخیرا فیلمی را مشاهده کرده اید که جذابیت کافی داشته، هیجان انگیز باشد و شما را به سمت خود جذب کند؟ ممکن است تصور کنید فیلم ها صرفا برای سرگرمی افراد در نظر گرفته می شود اما آموزش الکترونیک بحث جدی تری را دنبال می کند. درست است آموزش دارای جنبه یادگیری است و نمی توان در آن به دنبال سرگرمی بود. اما به نظر شما چه تغییری حاصل می شود اگر واژه سرگرمی را به واژه تعامل تغییر دهیم؟ حال صحبت را ادامه می دهیم.


واقعیت این است که ما در حال ساختن دوره های تحصیلی آموزش الکترونیک هستیم. بسته های آموزشی آنلاین حرفه ای یا فیلم های آموزشی تابستانی تولید می کنیم. ما اساسا به دنبال انجام کاری هستیم تا به هدفی برسیم که در تولید فیلم به دنبال آن هدف هستند. در ایجاد یک دوره آموزش الکترونیک سعی بر لحاظ کردن موارد زیر را داریم:
 به دنبال جذب مخاطب و ترسیم یک مسیر ذهنی برای او هستیم. در حقیقت به دنبال تاثیرگذاری بر روی افراد هستیم.
 در مدت زمانی که آموزش در حال برگزاری است و یا فیلمی در حال پخش شدن است، سعی داریم تا توجه افراد را به سوی خود جلب کنیم.


 برای مخاطب یک خاطره به یاد ماندنی ایجاد کنیم. ( دانشی را که آموخته فراموش نکند و همواره در ذهن او باقی بماند)
تمامی نقاط مشترک بین آموزش الکترونیک و فیلم در اینجا متوقف نمی شود. تا پایان مطلب ما را همراهی کنید تا به شما نشان دهیم که چگونه از تکنیک های مشابه تماشای فیلم در آموزش الکترونیک استفاده می کنیم تا بتوانیم مخاطب را به سمت خود جذب کنیم.

جلوه های ویژه و تکنولوژی

صداهای خاص و جلوه های ویژه ای که بر روی فیلم ها گذاشته می شود باعث می شود تا آن را بزرگتر از زندگی خود ببینید. این نوع جلوه های ویژه به تهیه کنندگان فیلم کمک می کند تا نشان دهند سفینه های فضایی در حال پرواز هستند و یا بازیگر بعد از مرگ مجددا در صحنه نمایش ظاهر شود. ساخت و بهبود چنین صحنه هایی در فیلم به کمک فناوری امکان پذیر است.

می توان گفت فناوری نقش کلیدی را ایفا می کند. به کارگیری فناوری موجب می شود تا یک داستان خوب جذابیت بیشتری داشته باشد و نه اینکه جایگزین داستان دیگری باشد. استفاده از فناوری در فیلم ها نزدیک شدن آن ها به واقعیت را به دنبال دارد. در مورد آموزش الکترونیک نیز همین موضوع صدق می کند.

استفاده از گرافیک هایی با جلوه های بهتر یا قطعات متحرک در آموزش دلیلی بر کاهش کیفیت محتوای ارائه شده در آموزش الکترونیک نیست. نگران نباشید، دانشی که به شما ارائه می شود جایگزین دانش قبلی نیست بلکه استفاده از جلوه های ویژه راهی برای انتقال بهتر مطالب به شما نسبت به قبل است. همانطور که استفاده از جلوه های ویژه جذابیت را بالا می برد اما پرداختن بیش از حد به این موضوع نیز باعث خارج شدن از مضمون اصلی می شود. در آموزش الکترونیک نیز اهمیت بیش از حد به گرافیک کار، می تواند به عنوان مانعی برای یادگیری محسوب شود.


فناوری به عنوان ابزاری شگفت انگیز برای غنی کردن یادگیری است و این یک واقعیت غیر قابل انکار است. به این موضوع توجه کنید که استفاده از جلوه های ویژه فناوری در جایی که خلا باشد نمایش بهتری از خود خواهد داشت. نیاز به استفاده از فناوری در جای خود باید احساس شود تا بتواند اثربخشی مفیدی را داشته باشد.

وجوه مشترک آموزش الکترونیکی و فیلم (1)

داستان و توسعه اطلاعات

آیا تا به حال فیلمی را تماشا کرده اید که در 5 دقیقه اول تمام شخصیت های فیلم معرفی شوند و طرح توضیح داده شود و صحنه های جالب را برای شما عنوان کنند؟ این موضوع کمی بعید به نظر می رسد. این نوع روند آموزشی در بسیاری از ماژول های یادگیری بین المللی رایج است.

در ابتدا سیستم ناوبری، اهداف و دانش اصلی را که یادگیرندگان باید آن ها را کسب کنند را در 5 اسلاید اول توضیح می دهند. چه درک و استنتاجی از این ساختار دارید؟ به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر در طول دوره آموزشی مانند یک فیلم اطلاعات مورد نظر را ارائه دهید و برای حل مشکل فرصتی را ایجاد کنید می توانید یادگیری سازنده ای را داشته باشید. (مانند داستان یک فیلم که در آنجا مشکلی را مطرح کرده و شخصیت های فیلم آن را حل می کنند.)
ادامه دارد . . .

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان