تبیان، دستیار زندگی
برای پاسخ به این سوال که آیا آموزش الکترونیک شما نتیجه بخش است یا خیر، در ابتدا باید مشخص کنید که به دنبال چه نتیجه ای از آموزش الکترونیک هستید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا آموزش الکترونیک شما نتیجه بخش است؟

استفاده از آموزش الکترونیک کاهش هزینه ها را نیز به دنبال دارد که خود جزئی از مزیت های استفاده از آموزش الکترونیک است. آموزش الکترونیک نتایج کسب و کار سازمان ها و شرکت ها را به سویی هدایت می کند که بهبود دانش کارکنان و عملکرد سازمان حاصل شود.


برای پاسخ به این سوال که آیا آموزش الکترونیک شما نتیجه بخش است یا خیر، در ابتدا باید مشخص کنید که به دنبال چه نتیجه ای از آموزش الکترونیک هستید. باید به این نکته توجه داشت که آموزش الکتونیک تنها به منظور کاهش هزینه ها برای افرادی که می خواهند در کلاس های درسی شرکت کنند، نیست. مطمئنا در راه به کارگیری آموزش الکترونیک به دنبال سودآوری نیز هستیم. این مطلب به بیان Stephanie Ivec  در تاریخ 5 مارچ 2015 منتشر شد.
بر طبق گفته  Jack Welch، مدیر عامل سابق General Electric "توانایی سازمان برای یادگیری و تبدیل آن یادگیری به عمل مزیت رقابتی نهایی است که برای شما ایجاد می شود" به بیانی ساده تر می توان گفت زمانی شما موفق هستید که بتوانید کارکنان را به افراد یادگیرنده تبدیل کنید و بتوانند یادگیری را به عمل تبدیل کنند. آیا آموزش الکترونیک شما نتیجه بخش است.
اگر می خواهید بدانید که تا چه میزان آموزش الکترونیک شما نتیجه بخش است می بایست به دنبال کسب یک سری از اطلاعات باشید. به دنبال چه نوع داده هایی هستید؟ همه نوع!
در اینجا تعدادی از اطلاعات را که لازم است شما بدانید تا بتوانید تصویری واضح از میزان اثربخشی آموزش خود ترسیم کنید، ذکر می کنیم.
بازخورد کاربر
ممکن است اطلاعات بازبینی کنید و نظرات کارمندان را در مورد هر قسمت بررسی کنید. کارمندان راضی هستند، سخت کوش بوده و خوب کار می کنند. بنابراین این کار ایده خوبی است  تا مطمئن شوید آموزش آنلاین شما جذاب بوده و افراد چنین تصور می کنند که آموزش ارائه شده از سوی شما ارزش زمان گذاشتن را دارد. این اطلاعات به عنوان اطلاعات مهم و امنیتی به شمار نمی آید و شما باید خوشحال باشید از اینکه تیم شما میزان رضایت یا نارضایتی خود را با  شما درمیان بگذارند. همچنین با برگزاری یک دوره آموزشی آنلاین می توانید پاسخ های مدنظر خود را جمع آوری کنید.
به گفته یک ضرب المثل چینی:
“Tell me, and I'll forget. Show me, and I may remember. Involve me, and I'll understand."
"به من بگو تا فراموش کنم. نشانم بده تا در یادم بماند. مرا درگیر کن تا درک کنم."
بنابراین با کارکنان خود صحبت کنید و از آن ها بپرسید که آیا احساس درگیر شدن در آموزش را دارند؟
حال اگر می خواهید بدانید که کدام محتوا و یا دوره ها تاثیرگذاری بیشتری داشته و کدام یک کمتر و بیشتر در این زمینه جستجو کنید می توانید از سوالات زیر استفاده کنید:
• از این دوره آموزشی چه نکاتی را فرا گرفته اید؟
• آیا در این دوره با محتوا یا مطلبی رو به شده اید که درک آن برایتان دشوار باشد؟
• گذارندن این دوره چه تاثیری بر کار شما خواهد گذاشت؟ چه تفاوتی ایجاد می شود؟
• آیا راهی برای بهتر شدن دوره ها در نظر دارید؟


تجزیه و تحلیل دوره

اگر شما ترجیح می دهید تا به جای تمرکز و دقت بر نظرات بیان شده به اعداد و ارقام توجه کنید، نیاز به یک سیستم مدیریت آموزشی با قابلیت گزارش دهی پیشرفته دارید. برای این تجزیه و تحلیل باید به دنبال اطلاعات مفیدی مانند موارد زیر باشید:
چه تعداد از افراد در دوره مربوطه ثبت نام کرده اند و در مقابل چه تعداد آن را کامل کرده اند؟
  افراد با کسب چه نمراتی دوره ها را تکمیل کرده اند؟
کارکنان در چه مدت زمانی توانسته اند تا دوره را به پایان برسانند؟ ( با پاسخ به این سوال میزان سرعت افراد نیز محاسبه می شود)
آیا افراد در دوره ها تعامل داشتند؟ آیا در بحث های گروهی حضور پیدا کرده اند؟
این نوع از اطلاعات به شما کمک می کند تا کشف راز کرده و دریابید که آیا آموزش الکترونیک شما نتیجه بخش بوده یا خیر.

عملکرد شغلی

در نهایت عاملی که می تواند پایین ترین سطح کار شما را تعیین کند و میزان پیشرفت در کار را نشان دهد، میزان بهبود در عملکرد شغلی شماست. آیا میزان فروش افزایش یافته است؟

آیا شکایت از سوی مشتریان شما کم شده است؟

آیا تعامل بین کارمندان بهبود یافته و حوادث کم شده است؟

پاسخ به این سوالات می تواند تعیین کننده این موضوع باشد که تا چه میزان آموزش الکترونیک شما نتیجه بخش بوده است. در نتیجه برای یافتن پاسخی که بتواند به شما کمک کند که آیا آموزش الکترونیک شما اثربخش بوده یا خیر بستگی به اطلاعاتی دارد که با پرسش و پاسخ از کارمندان به دست آورده اید.

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان