تبیان، دستیار زندگی
کیفیت در سخنرانی جذب مخاطب بیشتری را به دنبال خواهد داشت. کیفیت در صدا، تصویر و حتی لحن می تواند در تاثیر بسیاری در افزایش تمرکز فرد به مفهوم ارائه شده داشته باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه یک micro lecture ارائه دهیم؟(2)


در مطلب قبل بیان کردیم که برای ساختن یک سخنرانی خوب می توانید از پاورپوینت، فیلم کوتاه و یا ضبط ویدیویی از صفحه استفاده کنید. در ادامه سایر نکات را برای بهبود کار شما بیان خواهیم کرد.

چگونه یک micro lecture ارائه دهیم؟(2)

کیفیت در سخنرانی، جذب مخاطب بیشتری را به دنبال خواهد داشت. کیفیت در صدا، تصویر و حتی لحن می تواند در تاثیر بسیاری در افزایش تمرکز فرد به مفهوم ارائه شده داشته باشد. همچنین داشتن ابزارهایی که موجب تفسیر بهتر سخنرانی می شود از دیگر ترفندهای داشتن سخنرانی مناسب به شمار می آید.

اسلایدهای خود را آماده کنید. توجه داشته باشید که برای ارائه یک سخنرانی کوتاه نمی توانید بیشتر از 3 اسلاید را در نظر بگیرید. توصیه می شود که در تهیه اسلایدها از bullet points استفاده کنید.

نوشته های خود را تا حدامکان ساده کنید. از کلمات کلیدی خاص و پاراگراف های کوتاه به جای کلمات طولانی استفاده کنید. توجه داشته باشید که صدایی که بر روی سخنرانی خود قرار می دهید با تصویر همزمان پیش روند تا در تمرکز یادگیرندگان اخلال ایجاد نکنید و با گرافیک صفحه درگیر می شوند. حال برای آن که این مشکل پیش نیاید می توانید از قابلیت پاورپوینت که voice narration نام دارد، استفاده کنید.
برای ضبط سخنرانی خود می توانید از دوربین وب و میکروفون استفاده کنید.

توجه داشته باشید که ضبط صدا از کیفیت بالایی برخوردار باشد. همچنین در پیش زمینه نباید نویز وجود داشته باشد. صدا باید بلند، واضح و محکم و سازگار باشد. صدا باید آرام و طبیعی باشد به گونه ای که در مخاطب حس اعتماد ایجاد شود.

دعوت کردن افراد به دنبال کردن سخنرانی از مهم ترین ویژگی های صدا است. به دوربینی که در ضبط استفاده می کنید، دقت داشته باشید. کیفیت دوربین باعث ایجاد وضوح در سخنرانی می شود و واقعی بودن را بیشتر در ذهن مخاطب تداعی می کند. به این طریق یادگیرندگان به فرد سخنران متصل می شوند پس نگاه خود را مستقیما رو به دوربین قرار دهید.

اگر می خواهید نمودار یا دیاگرامی را توضیح دهید آن را از طریق دوربین به نمایش نگذارید بلکه آن را در اسلایدها قرار دهید دلیل این موضوع آن است که به هنگام سخنرانی و نمایش اسلاید به صورت همزمان توجه افراد به اسلایدهاست و نه به شما که سخنران هستید به همین دلیل نمایش از طریق اسلایدها، باعث جلب تمرکز بیشتری از سوی مخاطب می شود.

چگونه یک micro lecture ارائه دهیم؟(2)

از ابزارها تفسیر استفاده کنید تا بتوانید توجه مخاطبان را به محتوای ارائه شده در اسلایدها جلب کنید. به عنوان مثال یکی از مهم ترین این ابزارها، اشاره گر ماوس است. با قرار دادن اشاره گر ماوس بر مطلبی که در حال توضیح آن هستید با این کار توجه شرکت کنندگان به موضوع مورد بحث افزایش می یابد. همچنین می توانید از ابزارهای طراحی/نوشتاری در اسلاید خود استفاده کنید و یا اینکه قسمت خاصی از اسلاید را که مشغول توضیح آن هستید، در حالت بزرگنمایی قرار دهید. تمامی این فعالیت ها باید همزمان با سخنرانی شما باشد.


از میزان پیشرفت سخنرانی خود یک ارزیابی خوب داشته باشید. این کار می تواند از طریق خواندن، نوشتن، برگزاری کوییز، بحث و ... باشد. این کار باید به گونه ای انجام شود تا مخاطبان و یادگیرندگان با موضوع شما درگیر شوند و اطمینان حاصل کنید که موضوع شما به خوبی از سوی مخاطب دریافت شده و آن را درک کرده است.

به عنوان مثال طرح یک سوال در بین سخنرانی می تواند این موضوع را برای شما روشن کند همچنین بیان سوال می تواند حواس مخاطبانی را که به موضوع توجه نمی کردند به سمت شما جمع کند. حتی می توانید با طرح یک سوال کوچک تعامل و گفتگو را در بین افراد ایجاد کنید. یكی از مهمترین و كارآمدترین روشها برای داشتن فراگیران به تفكر و مشاركت فعال، بحث است در بحث دیدگاههای افراد نسبت به یك موضوع واحد اما از زاویه های مختلف طرح می شود.

چگونه سخنرانی کوتاه خود را ارائه دهیم؟

برای داشتن تحویلی خوب به مخاطب، وجه تمایزی در سخنرانی خود ایجاد کنید. این وجه تمایز در این است که آیا سخنرانی شما به عنوان یک قسمت یا یک تکه جداگانه است و یا اینکه به عنوان بخشی از کل به شمار می آید. اگر سخنرانی شما به عنوان یک قسمت واحد است، می توانید آن را بر روی LMS خود آپلود کنید، بر روی وب سایتتان قرار دهید، بر روی وبلاگ یا ویکی قرار داده و یا اینکه آن را از طریق ایمیل برای افراد ارسال کنید.


اگر سخنرانی شما به عنوان بخشی از کل به حساب می آید، ارسال تنها همین بخش از موضوع برای افراد، هیچ درکی نسبت به موضوع را در آن ها ایجاد نمی کند به همین دلیل باید آن را به عنوان یک موضوع شناور در لیست قرار دهید به عنوان مثال نباید آن را مانند منابع در انتهای لیست قرار دهید. به عبارت ساده تر شما می توانید مفهوم یا محتوای مدنظر خود را به وسیله یک نقشه یادگیری (Learning Map) بیان کنید تا بتوان یادگیرنده را به خوبی راهنمایی کرد. در این صورت هر قسمت را به یک موضوع مستقل اختصاص داده اید و مخاطب را دچار سردرگمی نخواهید کرد. برای درک بهتر این موضوع می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

http://support.edynco.com/learningmap/embed/1038#/open/53270b386ad1662e1f000002

صفحه ابتدایی این لینک در شکل زیر نمایش داده شده است.

چگونه یک micro lecture ارائه دهیم؟(2)

همان طور که در شکل مشاهده می کنید نقشه ای در اختیار مخاطبان قرار گرفته که می تواند مسیر کار خود را براساس آن دنبال کنند. در این نقشه سوالاتی از قبیل اینکه Microlecture چیست؟ آیا قصد خلق Microlecture را دارید؟ آیا قصد استفاده از آن را دارید؟ آیا می خواهید یک Microlecture ضبط کنید؟ و سوالاتی از این دست در قالب مسیرهای پیوسته بیان شده اند. شما با کلیک بر روی هریک از آن ها می توانید موضوعی که به دنبال آن هستید، دنبال کنید.
با کلیک بر روی هر یک از شکل ها قابلیت استفاده از آن را خواهید داشت. به عنوان مثال با کلیک بر روی Recording Microlecture می توانید به سخنرانی ضبط شده گوش دهید.

چگونه یک micro lecture ارائه دهیم؟(2)

شرکت در کوییز و حل سوالات مختلف می تواند به شما در درک بهتر موضوع کمک کنید. مانند شکل زیر بر روی قسمت کوییز کلیک کنید تا بتوانید در آن شرکت کنید.

چگونه یک micro lecture ارائه دهیم؟(2)

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان