تبیان، دستیار زندگی
به منظور استفاده از میکرو آموزش پلتفرم ها، ابزارها، مقالات و کنفرانس هایی ارائه شده که در این مطلب به شرح آن ها خواهیم پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


17 منبع فوق العاده میکرو آموزش -(3)


میکرو آموزش یک روش یادگیری است که در آینده شکوفا خواهد شد و می توان گفت تمامی یادگیری ها به میکرو آموزش تبدیل خواهند شد که هم برای ما و هم نیازهای حرفه ای ما مفید خواهد بود.


در قسمت قبل به میزان تاثیر میکرو آموزش و به کارگیری آن در کسب و کار اشاره داشتیم. هم چنین برخی مقالات منتشر شده در این زمینه را توصیف کردیم. در ادامه به سایر ویژگی های میکرو آموزش خواهیم پرداخت.


 آیا ارزش آموزش های طولانی مدت در آموزش های کوتاه مدت وجود دارد؟

در مطلبی که به بررسی جوانب مثبت و منفی میکرو آموزش پرداختیم در قسمت جوانب منفی به این نکته اشاره کردیم که افراد به دلیل آن که از ابتدا در محیط های رسمی و فیزیکی به آموزش پرداخته اند تغییر محیط می تواند در آن ها تاثیرات منفی را به دنبال داشته باشد و همین موضوع می تواند به عنوان جنبه ای مثبت برای آموزش های طولانی مدت در نظر گرفته شود.

از طرفی اساتید برای حضور در کلاس های طولانی مدت با آمادگی بیشتری حاضر می شوند تا بتوانند به خوبی مفاهیم را منتقل کنند که همین نکته می تواند جنبه منفی در آموزش های کوتاه مدت داشته باشد. این مقاله خاص توسط آقای Deanna Hartley ارائه شده که شامل بسیاری از نمونه ها و موارد استفاده جالب از کارشناسان صنعت مانند Cross and Harold Jarche است.
 پیگیری میکرو آموزش از طریق شرکت Tin Can API
این مقاله ارائه شده توسط Tadej Stanic, CEO at Edynco است. در این مقاله در مورد اهمیت پیگیری و ردیابی میکرو آموزش بیان شده و این شرکت چه نقش کلیدی را در این روند ایفا کرده است.


نشریه ها و کتاب های الکترونیکی
 میکرو آموزش به عنوان یک چالش در طراحی آموزش الکترونیک
این مقاله به وسیله آقای Michael Kerres (استاد علوم تربیتی در دانشگاه دویسبورگ ٓ اسن، آلمان، و رئیس آزمایشگاه آموزش دویسبورگ) است که در مورد چالش های میکرو آموزش در مقابل طراحی آموزش سنتی به بحث می پردازد. میکرو آموزش می تواند طراحی آموزشی را مورد بازبینی قرار داده و در سناریوی جدید آموزشی به دنبال راه حل های بود تا بتوان یادگیری الکترونیکی را به صورت موثر توسعه داد.


ابزارها/ سیستم عامل ها
 Coursmos
Coursmos اولین پلتفرم آموزشی جهان است که از میکرو آموزش پشتیبانی می کند. این پلتفرم تا به حال میزبان چند صد دوره های آنلاین میکرو آموزش بوده که به تکه های کوچک تقسیم شده است. در این دوره ها مدت زمان کلی دوره را به بخش های چند دقیقه ای تقسیم می کنند که این بخش کردن حتی به هنگام ضبط دوره آموزشی نیز امکان پذیر است.
 Cognibloom
Cognibloom یک ابزار میگرو آموزش اجتماعی است و به افراد امکان به اشتراک گذاری اطلاعات و تجربیاتشان را می دهد. همچنین به آن ها کمک می کند تا بتوانند آزمون های اجتماعی خلق کنند.
 Twitter
از محبوب ترین ابزارهای میکرو آموزش Twitter است. افراد در این ابزار می توانند اطلاعات خود را ایجاد کرده و آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارند. در نتیجه منجر به برقراری روابط بین افراد می شود.
 Yammer
Yammer نیز مانند Twitter از محبوب ترین ابزارهای میکرو آموزش در شرکت هاست. این برنامه به کارمندان این امکان را می دهد تا با یکدیگر در تعامل بوده و فرد می تواند در هر کجا با همکارانش در ارتباط باشد. در حقیقت Yammer در یک سازمان پیاده سازی می شود.


انجمن ها/اخبار/اهداف
 انجمن جهانی میکرو آموزش
این انجمن با هدف ایجاد یک پلتفرم برای حرفه ای های میکرو آموزش آغاز به کار کرد تا آن ها بتوانند دانش و تخصص خود را به اشتراک گذاشته و تجربیات یادگیری بهتری را بتوانند خلق کنند.


 کنفرانس میکرو آموزش 8
این کنفرانس در اتریش برای روزهای 1-3 اکتبر 2014 برنامه ریزی و برگزار شد. این کنفرانس اولین جلسه جهانی برگزار شده با هدف تمرکز بر محتوای میکرو آموزش بود که در آن بر روی میکرو آموزش به عنوان یک فناوری پیشرفته و منحصر به فرد تمرکز شده بود.

آموخته های ما
برای آنکه به جستجوی خود پایان دهیم، می خواهیم یک جمع بندی در پایان ارائه دهیم.
 میکرو آموزش بسیار موثرتر و قدرتمندتر از دوره های آموزش سنتی است که طول دوره های آن طولانی و یا حتی به صورت شبانه روزی (ممکن است یک دوره آموزشی بیش از 24 ساعت باشد) است. این نوع آموزش به افراد کمک می کند تا بتوانند یادگیری را در چرخه کار روزانه خود قرار دهند و همین موضوع زمینه ای برای ایجاد انگیزه در کسب دانش مداوم می شود.
 میکرو آموزش قابلیت ادغام با فناوری های نوظهور امروزی را دارد و پتانسیل ساخت آموزشی قدرتمندتر و طبیعی تر را دارد. ( همان طور که در مقاله یادگیری همگانی اشاره داشتیم، انسان ها از سال ها پیش بدون آنکه متن، فیلم یا هر مدیای دیگری در اختیار داشته باشند از اطرافیان خود موضوعات جدید را می آموختند. به همین خاطر انسان ها توانایی یادگیری با استفاده از میکرو آموزش را دارند همانطور که در گذشته به صورت طبیعی آموزش می دیدند.)

همچنین میکرو آموزش می تواند با فناوری های موبایل ادغام شود تا از این راه اثربخشی یادگیری های شخصی را افزایش دهد. میکرو آموزش می تواند با به کارگیری Gamification انگیزه یادگیرندگان را افزایش دهد تا تمایل به یادگیری در آن ها افزایش یابد. افزایش دانش و مهارت افراد، افزایش اعتماد به نفس را نیز به دنبال دارد.  
پیش بینی می شود که ابزارهای آموزشی میکرو اموزش تکامل پیدا کرده و به عنوان یک جز اصلی از جعبه ابزار یادگیری سازمان ها شود.
 در سناریوی میکرو آموزش، ابزارها و اهرم های آموزشی به کارکنان کمک می کند تا بتوانند اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند و این اشتراک گذاری محدود به مکان نباشد.

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان