تبیان، دستیار زندگی
مطلب زیر در تاریخ 11 نوامبر 2014 توسط آقای Sandip Kar ارائه شده است. میکرو آموزش دارای نکات مثبت و منفی است که می توان گفت نکات مثبت نمایش بیشتری را از خود ارائه داده اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوانب مثبت و منفی میکرو آموزش(1)


Micro learning واحدهای آموزشی نسبتا کوچک و فعالیت های یادگیری کوتاه مدتی است و به طور کلی از دیدگاه Micro learning آموزش در واحدهای کوچک و کوتاه مدت رخ می دهد و اغلب در حوزه یادگیری الکترونیک و زمینه های مرتبط با این موضوع استفاده می شود. میکرو آموزش یک دیدگاه جدید پارادایمی است که در فرآیند یادگیری در محیط های با واسطه (محیط های مجازی) مورد استفاده قرار می گیرد.

مطلب زیر در تاریخ 11 نوامبر 2014 توسط آقای Sandip Kar  ارائه شده است. میکرو آموزش دارای نکات مثبت و منفی است اما می توان گفت نکات مثبت بیشتری را ارائه داده است. این موضوع سبب شده تا از آموزش های کوتاه مدت به عنوان یادآوری مواردی که فراگیران در گذشته آن ها را یاد گرفته اند، استفاده شود.
در صورتی که تمایل به دانستن دانش بیشتری در مورد Micro learning  که در ترجمه آن را میکرو آموزش می نامیم، دارید به شما پیشنهاد می کنیم تا این مطلب را دنبال کنید.
برای آموختن دانش های جدید شاید نتوانید کلاس های حضوری مورد نظر خود را پیدا کنید. آموزش الکترونیک به سرعت در حال محبوب شدن است. علاوه بر آن مدل  و شیوه های مختلفی از آموزش نیز در کنار آموزش الکترونیک در حال توسعه است. در این بین، میکرو آموزش (Micro Learning) نیز به عنوان آموزش های مختلف نام برده در حال تبدیل شدن به یک سمبل مناسب برای افراد است.

این آموزش نوعی از آموزش کوتاه مدت است که توسط موسسات و شرکت های بزرگ آموزشی در حال ظهور و رشد است. براساس مقاله ارائه شده از سوی MarketingProfs تحت عنوان "جوانان امروز توانایی لازم برای تفکر به بیش از 140 کاراکتر را ندارند" نتایج به دست آمده را به شرح زیر عنوان می کنیم:
آن ها میزان توجه افراد را مورد بررسی قرار داده اند که در چه مدتی می توانند حداکثر توجه به موضوعی را داشته باشند. فرزندان نسل جدید برای یادگیری بدون وقفه و گوش دادن به آن، حداکثر به اندازه صدای یک جیرجیر است، یعنی حداکثر 14 کاراکتر و نه 14 کلمه. مثلا عبارت "به گفته استاد به" حداکثر زمانی است که فرد می تواند بدون وقفه به آموزش گوش فرا دهد. به همین دلیل یکی از اهداف عمده برنامه ریزی برای انتقال آموزش و پرورش، استفاده از آموزش کوتاه مدت است. رانندگی نمونه ای از یادگیری کوتاه مدت است.


 جوانب مثبت پیاده سازی میکرو آموزش (Micro Learning)
میکرو آموزش به طور قطعی مزایای شگفت انگیزی داشته که در این مطلب نگاهی گذرا به برخی از آن ها خواهیم داشت.
نیاز میکرو آموزش به نوآوری یک واقعیت است. برای درک بهتر این موضوع باید اطلاعات پایه ای در مورد این نوع از آموزش داشته باشید.
میکرو آموزش چگونه کار می کند؟
این نوع یادگیری یکی از خلاقانه ترین راه های یادگیری است که باعث آموزش می شود. ممکن است فکر کنید که این نوع آموزش به عنوان راهی برای سرگرم کردن و جذاب کردن آموزش برای یادگیرندگان است. می توان مواردی را نام برد که آموزش را برای فراگیران فعال و جذاب کند.
 برگزاری آزمون به صورت هفتگی
 اجازه استفاده از اسمارت فون یا تبلت در کلاس
 در نظر گرفتن تشویق های ویژه
 انجام بحث های گروهی   
تمامی موارد ذکر شده در آموزش نوآورانه بوده و به دلیل محدودیت زمانی در کلاس ها، اعمال این موارد دشوار است.

جوانب مثبت و منفی میکرو آموزش(1)

�٢ آسان به یاد آورید.
در حقیقت یکی از دلایل اصلی برای اجرا شدن آموزش به صورت میکرو این است که افراد می توانند به راحتی نکاتی را که آموخته اند، به یاد آورند. در آموزش به روش میکرو تمامی موارد درسی باید به بخش های کوچکتری تقسیم شوند و این باعث می شود تا افراد بتوانند به راحتی محتوای تکه تکه شده را آموخته و مجددا به یاد آورند. این شیوه در مقابل کلاس های طولانی بهتر جواب داده است.
�٢ در هر مکانی که باشید می توانید در کلاس حاضر شوید.
میکرو آموزش به وسیله طیف وسیعی از سیستم عامل ها قابل ارائه است و می توان کلاس ها را به صورت آنلاین برگزار کرد. برخی از پلتفرم که می توانند در کلاس ها مورد استفاده قرار گیرند، شامل رسانه های اجتماعی، انجمن های آنلاین و ....
اگر در خانه و یا هر مکان دیگری باشید می توانید با استفاده از میکرو آموزش در کلاس مورد نظر خود شرکت کند. استفاده از شیوه های مختلف آموزش که محدودیت مکانی و زمانی نداشته و در برابر محدودیت های زمانی شما پاسخگو باشد، در افزایش دانش و مهارت ها بسیار کارا و موثر خواهند بود.


ادامه دارد . . .

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان