تبیان، دستیار زندگی
این مطلب نوشته خانم Christie Wroten در تاریخ 26 فوریه 2015 است. گسترش آموزش همگانی در دنیا سبب شده تا افراد به سمت آن روی آورند. این آموزش در کشور ما نیز باید مانند سایر کشورها ترویج یابد تا افراد بتوانند به جمع افراد حاضر در این آموزش ملحق شوند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمزمه همگانی شدن یادگیری

کارفرمایان می توانند با اضافه کردن مزایا و پاداش هایی در این راه که بتواند به عنوان منشایی در ایجاد انگیزه فرد باشد و متوجه شود که شرکت در این موضوع تماما به نفع او خواهد بود یا اینکه جنبه سرگرمی داشته باشد، موجب می شود تا افراد به دوره ها و کلاس به دید اجبار نگاه نکرده و با میل و رغبت در آن شرکت کنند. این موضوع یک استراتژی جدی در آموزش بوده و می توان نتایج بزرگی را به دست آورد.

اجازه دهید تا به زمزمه هایی که در خصوص یادگیری همگانی وجود دارد نگاهی بیاندازیم و به سوالاتی از قبیل اینکه از کجا آمده است؟ دلیل عمومی شدن آن تا این سطح چیست؟ یادگیری همگانی در شرکت ها و سازمان ها چه مزایایی را برایمان دارد؟ و ... که در این باره پرسیده شده پاسخ دهیم.

 چرا این نوع آموزش را یادگیری همگانی می نامند؟

نظریه همگانی شدن یادگیری در محل کار اولین بار توسط آقای Albert Bandura در سال 1977 مطرح شد. این تئوری بیان می کند که افراد بسیاری از رفتارها را از طریق مشاهده، تقلید و مدل سازی اطرفیان یاد می گیرند. براساس این تعریف، مدت ها پیش، قبل از سال 1977 یادگیری همگانی اتفاق افتاده بود. با این تعریف می توان گفت حتی قبل از به وجود آمدن طرح های یادگیری همگانی و موسسات یادگیری و توسعه، یادگیری همگانی در بین افراد وجود داشته و در حال حاضر شرکت ها شاهد نتایج واقعی به دست آمده از یادگیری همگانی و گستردگی آن هستند.

علت محبوبیت یادگیری همگانی چیست؟

یادگیری همگانی نوعی یادگیری غیر رسمی و استراتژی آموزشی است و از آنجایی که افراد را به سمت تمایلات و خواسته های درونی شان تشویق می کند و در آن ها ایجاد انگیزه می کند تا بتوانند دانش، فرآیندها و تکنیک های کاری خود را به اشتراک گذاشته و سبب ایجاد یادگیری در اطرافیان شوند، نتایج بزرگی را به وجود آورده است.
در حالی که آموزش رسمی و دوره های ارزیابی هدف خاصی را دنبال می کند و این موضوع موجب می شود تا برای رسیدن به اهداف مشخص شده آموزش توام با فشار و سختی باشد، این نوع آموزش مدت زمان معینی وجود داشته و دارای امتحان است.

یادگیری همگانی نوعی یادگیری است که با وجود رسمی بودن و داشتن ارزیابی در دوره ها و دنبال کردن هدفی مشخص به دلیل نبود آزمون و مهلت، سختی یادگیری در آن از بین می رود و قابل قبول تر است. در یادگیری های غیر رسمی از مشوق هایی مانند استراتژی های استفاده از بازی و یا پاداش برای انگیزه دادن به کارکنان استفاده می کنند.

یک شبکه آنلاین شبیه یک سیستم مدیریت یادگیری، می تواند مکانی  را برای کارمندان فراهم آورد که در آنجا بحث و ارائه بین افراد وجود داشته و دانش گسترش یابد. این در حالی است که افراد وظایف شغلی خود را نیز انجام می دهند. این شبکه نیز باید توسط دیگران مورد بررسی قرار گیرد.


چگونه یادگیری همگانی کار شما را آسان می کند؟

شما می توانید از نرم افزارهایی استفاده کنید که به عنوان مرکز اشتراک گذاری دانش استفاده می شوند و می توانند موج تقاضا را بالا ببرند. LMSهای آنلاین نیز برای این نوع یادگیری اجتماعی مناسب هستند چرا که به سرعت می توانید محتوای خود را به اشتراک گذاشته و میزان پسندیده شدن و نظرات سایرین را مشاهده کنید.

همچنین می توانید فعالیت های گذشته خود را ردیابی کنید. کلیدی که برای تسهیل یادگیری همگانی در محل کار است، شبکه اجتماعی را برای کارکنان می سازد تا بتوانند محتوا و دانشی را که تمایل دارند همکارانشان نیز از آن ها استفاده کنند را به اشتراک بگذارند.

علاوه بر تشویق افراد به اشتراک گذاری دانش خود، می توانید فرصت بحث را در اختیار آن ها قرار دهید تا از تجربیات یکدیگر استفاده کنند. برای تحقق این موضوع می توانید از فضاهای بحث و شبکه های اجتماعی استفاده کنید. به این ترتیب که می توانید برای سازمان خود یک گروه LinkedIn تشکیل داده تا کارمندان با مراجعه به آنجا سوالات مورد نظر خود را مطرح کرده و از راهنمایی افراد استفاده کنند. تمامی موارد گفته شده در خصوص ایجاد یک جامعه است تا به یادگیری همگانی منجر شده تا رشد و بهره وری بالایی را برای سازمان به دنبال داشته باشد.

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان