تبیان، دستیار زندگی
با مطالعه این مطلب میتوانید نکته هایی را بیاموزید که حتی با وجود نداشتن تجربه در طراحی و توسعه آموزش الکترونیک می توانید ارائه خوبی را در یک دوره آموزشی تعاملی داشته باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 نکته جهت ارائه بهتر در آموزش الکترونیک  (1)


راز خلق یک تجربه موفق در آموزش الکترونیک آن است که بتوانید محیطی را شبیه به دنیای واقعی توسعه دهید. دوره های آموزش الکترونیک یادگیرندگان را درگیر ساختن محیطی شبیه به محیط واقعی می کند، در این صورت می توان گفت آن دوره آموزشی موفق است و برای این کار باید از شبیه سازها و المان های دیگر تعاملی استفاده کنیم.

 6نکته جهت ارائه بهتر در آموزش الکترونیک  (1)

چگونه می توان در یک دوره آموزش الکترونیک تعاملی ارائه خوبی داشت؟؟
اما شما چه کاری می توانید انجام دهید اگر محتوای ارائه شما خیلی پیچیده باشد و از منابع بسیاری استفاده کرده باشید و یا اینکه زمان زیادی صرف این کار کرده اید؟ چه کاری برای پویا شدن آن می توانید انجام دهید؟
بهترین جواب برای شما آن است که  بهتر است ارائه شما به گونه ای باشد که گویا در حال برگزاری یک دوره آموزشی تعاملی هستید.

1. ابزار آموزش الکترونیک صحیح را انتخاب کن

تعداد زیادی از ابزارهای نوشتاری آموزش الکترونیک وجود دارد که به حرفه ای های آموزش الکترونیک کمک می کند تا بتوانند یک دوره پویا و تعاملی داشته باشند. در اینجا ما تعدادی از بهترین ابزارهای نوشتاری به شما معرفی خواهیم کرد.

• Lectora 12

Lectora 12 یک ابزار آموزش الکترونیک است تا حرفه ای ها به راحتی بتوانند دوره ای ارائه دهند. این برنامه به صورت قابل توجهی آسان بوده، در عین حال قدرت بالایی دارد. برنامه مورد نظر می تواند دوره های دروس آموزش الکترونیک را که نیاز به نتیجه گیری دارند را ساخته یا زمانی که شما می خواهید آموزش الکترونیک را به وسیله رایانش ابری توسعه دهید، می توانید از نسخه آنلاین آن استفاده کنید بدون آن که نیاز به نصب داشته باشید. این برنامه برای انجام کارهای تیمی بسیار فوق العاده است.

 6نکته جهت ارائه بهتر در آموزش الکترونیک  (1)

• Elucidat
Elucidat راه بسیار سریعی برای SMEها (منظور از SME سازمان های کوچک یا متوسط که تکنیکی نبوده و تعداد کارمندان کمی دارند) و نویسندگانی غیر فنی بوده که بتوانند آموزش الکترونیک بر مبنای بازی که قابلیت تعاملی و درگیر کردن افراد را داشته باشد، ایجاد کنند. Elucidatجایزه سال Brandon Hall Award را به عنوان یک ابزار نوشتاری برنده شده است. این برنامه مانند بازی ساختمان سازی می باشد که بلوک های ساختمان را دارد و تنها لازم است افراد را درگیر "اینکه چه چیزی بسازند" کنید.

در این برنامه زیرساخت اولیه وجود دارد و نیازی به شروع از ابتدا نیست و فقط نیاز دارید تا افراد را به ساختن موارد مورد نظر تشویق و درگیر کنید. این برنامه کامل بوده و با استفاده از آن می توانید ارائه خود را به شکل یک دوره آموزش الکترونیک تعاملی درآورید.

 6نکته جهت ارائه بهتر در آموزش الکترونیک  (1)

 6نکته جهت ارائه بهتر در آموزش الکترونیک  (1)

• Gomo
Gomo مبنی بر رایانش ابری است که برنده جایزه نرم افزارهای آموزش الکترونیک شده است. رایانش ابری این امکان را به شما می دهد تا بدون اینکه حافظه ای اضافی بر روی سخت افزار یا نرم افزار قرار دهید، همه چیز تحت وب است و امکان ذخیره سازی اطلاعات و داده های بیشتری را داشته باشید.

 6نکته جهت ارائه بهتر در آموزش الکترونیک  (1)


با استفاده از این فناوری دیگر نیازی به داشتن سیستم خود را نخواهید داشت و با استفاده از هر سیستم دیگری، تنها با وجود اینترنت می توانید به محتوای ذخیره شده بر Cloud دسترسی داشته باشید. گوگل درایو، Dropbox و ... نمونه ای از رایانش ابری هستند.
این برنامه به شما اجازه می دهد تا دوره ای که multi-device (چند دستگاهی) بوده و با استفاده از HTML5 نوشته شده را، بسیار زیبا در چند دقیقه خلق کنید. این کار با استفاده از ابزارهای بصری یا Drag and Drop (کشیدن و رها کردن) امکان پذیر است. شما می توانید یک دوره آموزشی سطح بالا را به شکل یک ارائه در پاورپوینت درآورید بدون آن که برنامه نویسی خاصی انجام دهید. مثلا شما می توانید صوت، فیلم و... را در آن قرار دهید یا این که در آن کوییز برگزار کنید و یک محتوای بسیار قوی و تعاملی برای درگیر کردن و تشویق یادگیرندگان ایجاد کنید.


مزیت مبتنی بر رایانش ابری بودن این برنامه آن است که می توانید در ارائه خود از محتوای شخص ثالث استفاده کنید بدین معنا که محتوای موجود بر روی Google Maps و یا فیلم های به اشتراک گذاری شده بر روی یوتیوب و ... را در فایل خود به کار ببرید. آخرین نکته ای که می توان به آن اشاره کرد نمایش ارائه بر روی دستگاه های مختلف است. شما می توانید محتوایی رو که در این برنامه ساخته اید به صورت تمام صفحه بر روی اسمارت فون، تبلت، دسکتاپ و ... به نمایش بگذارید.

ادامه دارد...

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان