تبیان، دستیار زندگی
توجه به اینکه نرم افزارمورد نظر تا چه اندازه می تواند پاسخگوی نیازهای فرد یا سازمان باشد از ویژگی های مهم انتخاب نرم افزار است که به دنبال آن رضایت کاربر و جامعه را در پی خواهد داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدل دیلون و مک لین و انتخاب نرم افزار متن باز (2)

نرم افزارها علاوه بر رفع نیازهای بخش مربوطه می بایست به لحاظ زمان و هزینه نیز مقرون به صرفه باشند و با ارائه مدارک کافی این ویژگی ها را به اثبات برسانند.

مدل دیلون و مک لین و انتخاب نرم افزار متن باز (2)

توجه به اینکه نرم افزارمورد نظر تا چه اندازه می تواند پاسخگوی نیازهای فرد یا سازمان باشد از ویژگی های مهم انتخاب نرم افزار است که به دنبال آن رضایت کاربر و جامعه را در پی خواهد داشت. در نتیجه شرکت سازنده سعی در افزایش کیفیت محصول خود و به روز شدن آن را دارد تا بتواند شهرت جهانی را کسب کند.


بررسی کیفیت خدمات و یا بررسی آنچه که از نرم افزار انتظار می رود به عنوان یک جز مهم از یک برنامه به شمار می آید. به منظور بررسی کیفیت خدمات از روش اندازه گیری SERVQUAL استفاده می شود. (SERVQUAL یک مقیاس چندعاملی است که برای سنجش ادراک مشتری از کیفیت خدمات یک سازمان خدماتی یا خرده فروشی استفاده می شود)
کیفیت خدمات از چهار بعد پشتیبانی تجاری، حمایت جامعه، مستندات و مهارت های توسعه دهندگان مورد بررسی قرار می گیرد.


زمانی که افراد یا سازمان ها به دنبال نرم افزاری مناسب برای فعالیت های خود هستند بیش از همه چیز به میزان حمایت از سوی شرکت سازنده توجه می کنند. نرم افزارهای متن باز زیادی در بازار وجود دارد اما وجود یا عدم وجود پشتیبانی مناسب آن ها را با نوع تجاری مقایسه می کند که گاهی این پشتیبانی بهتر از پشتیبانی نوع تجاری است.

پشتیبانی تجاری توسط شخص ثالث در برخی از شرکت ها نیز وجود دارد. عموما این شرکت ها از محدوده شرکت های بزرگ مانند، آی بی ام و سان مایکروسیستمز هستند.

همچنین علاوه بر پشتیبانی از سوی شرکت سازنده، به پشتیبانی جامعه نیز نیاز خواهید داشت. اینکه جامعه مهارت های لازم در مورد انتخاب شما را داشته باشد می تواند به رفع مشکلات احتمالی کمک کند و هر دو تیم توسعه دهنده و تیم جامعه باید رکورد خوبی از عملکرد را داشته باشند.

تمامی ویژگی های نام برده برای نرم افزار باید دارای اسناد و مدارک کافی باشد تا بتوان آن ها را از لحاظ کیفیت خدمات برای نیازهای کاربران، معماری کار، بخش فنی و ... مورد بررسی قرار داد.

اسناد و مدارک فنی نیز باید شامل مستندات کد، الگوریتم و رابط باشد. مستندات مربوط به کاربر نهایی نیز شامل دفترچه راهنما برای کاربر نهایی و کارکنان پشتیبانی است و در نهایت توسعه دهندگان نرم افزار باید دارای مهارت های کافی برای استقرار و حفظ نرم افزارهای متن باز را داشته باشند تا بتوانند آن را براساس نیازهای به روز شده افراد گسترش دهند. در صورت نداشتن مهارت کافی برای پشتیبانی از نرم افزار نیاز به استخدام پیمانکارانبه این منظور می باشد.


چهارمین بعد، تمایل به استفاده از نرم افزار است.
بسیاری از سیستم های نرم افزارهای متن باز کاملا انعطاف پذیر هستند و می توانند برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گیرند و اصلاح شوند اما هنوز درنظر گرفتن نقاط قوت و ضعف آنها مهم است. بنابراین، برنامه ریزی برای استفاده های فعلی و آینده از نرم افزارهای متن باز مهم است و یک نقطه کلیدی هنگام انتخاب نرم افزارهای متن باز به حساب می آید.

رضایت کاربر بخش مهمی از چرخه حیات نرم افزار را تشکیل می دهد. هر اندازه کیفیت سیستم نرم افزارهای متن باز بالا رود میزان رضایت مشتری نیز افزایش می یابد.

اندازه گیری رضایت کاربر نیز یکی از راه های مهم میزان رضایت مندی از محصولات متن باز است و می تواند کل چرخه تجربه کاربران از طریق خرید، پرداخت، دریافت و خدمات ارائه شده به مشتریان را پوشش دهد.
در نهایت از مزایای یک نرم افزار که به مقرون به صرفه بودن آن چه از لحاظ هزینه و چه به لحاظ  زمان است. این موضوع اثر محصول متن باز را بر روی کاربران، صنعت، تامین کنندگان، کارکنان، اقتصاد، سازمان ها و حتی جامعه نشان می دهد.

از طرف دیگر سازمان ها به هنگام انتخاب نرم افزار باید بخش سخت افزاری را نیز در نظر بگیرند تا قطعات کامپیوتری توانایی حمایت از نرم افزار مورد نظر را داشته باشند. خرید از یک شرکت بزرگ، مانند، HP، IBM و یا Dell، این امکان را به خریدار می دهد که از چک شدن سیستم ها و امکانات پشتیبانی نرم افزارهای متن باز اطمینان حاصل کند. علاوه بر این توجه به سابقه و شهرت کاری فروشندگان نرم افزارها نیز می تواند تاثیر مهمی در رشد کار شما داشته باشد به عنوان یک مثال روشن در این زمینه می توان به لینوکس، وب سرور آپاچی، جیسیسی و سامبا اشاره داشت.

مدل دیلون و مک لین و انتخاب نرم افزار متن باز (2)

در نظر گرفتن تمامی ابعاد ذکر شده می تواند شما را در انتخاب نرم افزار متن باز مناسب، در حیطه آموزش یاری کند تا با یک انتخاب با کیفیت ملزم به برنامه نویسی هایی با فرمت داده ای پیچیده نباشید. نرم افزارهای مدیریت یادگیری كد منبع باز، در بسیاری از موارد شباهت ها و در برخی جنبه ها تفاوت هایی با یكدیگر دارند. اما به طور كلی انتخاب یك نرم افزار آموزش الکترونیک كد منبع باز، از میان دیگر نرم افزارها، بستگی به ویژگی های مورد نیاز بخش آموزشی دارد.

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان