تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب بر روی ویژگی های کیفیت، جهت انتخاب LMSهای الکترونیک متن باز متمرکز است. ویژگی های کیفیت مدلی را ارائه کرده که در یک سلسله مراتب دو سطحی شامل مشخصه و تعدادی زیر مشخصه است که با سه بعد اصلی سازمان یافته است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیلی بر  LMSهای متن باز (3)


اینکه نرم افزار انتخابی شما از لحاظ عملکرد و قابلیت اطمینان شهرت خوبی داشته باشد نیز بسیار حائز اهمیت است. برای انتخاب نرم افزارهای متن باز مناسب بر اساس شهرت باید آنها را با رقبای خود در بازار کار خودتان مقایسه کنید.

تحلیلی بر  lmsهای متن باز (3)

این مطلب بر روی ویژگی های کیفیت، جهت انتخاب LMSهای الکترونیک متن باز متمرکز است.

ویژگی های کیفیت مدلی را ارائه کرده که در یک سلسله مراتب دو سطحی، شامل مشخصه و تعدادی زیر مشخصه است و با سه بعد اصلی، سازمان یافته است. این سه بعد شامل مشخصه های کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و کیفیت خدمات می شود.
در مطلب قبل اشاره داشتیم که آتاتور یک پلت فرم توسعه و ارائه دوره های آنلاین و یک سیستم مدیریت محتوای یادگیری است. سنجش و ارزیابی بخش کیفیت خدمات و کیفیت اطلاعات را ادامه شرح خواهیم داد.


آتاتور در قسمت کیفیت اطلاعات نتوانسته امتیاز خوبی را به خود نسبت دهد و بالاترین امتیاز این بخش 3 است. تست آتاتور دستی بوده و وقت گیر است و این موضوع باعث شده امتیازی بیشتری 2 را نگیرد. همان طور که گفته شد معماری این نرم افزار یکپارچه بوده و همگی قابلیت ها در هسته قرار دارد به همین دلیل برای آن که بتوان برنامه ای جانبی به آن اضافه کرد باید کاملا به هسته متصل شود.

کد های برنامه کاملا خوانا بوده و اجازه خلق ویژگی های جدید را می دهد همچنین کاربران در هر زمان می توانند ابزارهای مورد نیاز خود را روشن یا خاموش کنند. به منظور توسعه نرم افزار، طراحان باید در PHP، MySQL و نرم افزارهای وب مانند آپاچی یا مایکروسافت IIS مهارت داشته باشند.

کاربران می توانند به صورت قابل قبولی به راهنمای آنلاین و مستندات آن دسترسی داشته و از طریق سایت www.atutorspaces.com خدمات پشتیبانی مانند میزبانی، پشتیبانی فنی، طراحی قالب و ... را دریافت کنند. به لحاظ پشتیبانی انجمن دارای جامعه کاربری متوسطی بوده و دارای یک ماژول Patcher است که دارای سود قابل توجهی برای جامعه است.


�٢  ایلیاس
چهارمین نرم افزار ایلیاس نام دارد که به 26 زبان و در 53 کشور در دسترس است. این نرم افزار نیز یک LMS است که بر اساس مفاهیم دسکتاپ شخصی نوشته شده است. این نرم افزار مدیریت محتوا را در فرایند یادگیری حمایت می کند. (که با SCORM 2004 انطباق دارد) و ابزار برای همکاری، ارتباطات، ارزیابی و بررسی طراحی شده است.

ایلیاس برای یادگیری در دانشکده مدیریت بازرگانی، اقتصاد و علوم اجتماعی کلن منتشر و ارائه شده است. می توان آن را بر روی هر سروری که از PHP و MySQL پشتیبانی می کند، اجرا کرد. این نرم افزار نیز در پی اچ پی نوشته شده است. این نرم افزار ویژگی های همچون مدیریت دروس، همکاری گروهی، آزمون و نظرسنجی را در محیط آنلاین فراهم می کند اما نصب آن با مشکلاتی مواجه است که ممکن است برای پیکربندی آن بر روی لینوکس و ارتباط با برنامه های کاربردی چند روز وقت صرف شود. ایلیاس در مقایسه با نرم افزارهای متن باز دیگر دارای محدودیتی هایی از قبیل:

عدم قابلیت ادغام،

دسترسی ضعیف به استانداردها،

عدم حمایت از فرمت های صوتی یا ویدیو کنفرانس،

عدم امکان مشخص کردن منطقه را دارد.

عدم اتصال محکم ماژول ها به هسته سبب شده تا معماری این نرم افزار گیج کننده باشد.

تحلیلی بر  lmsهای متن باز (3)

برنامه ایلیاس در دوره های آموزشی آنلاین خوب عمل کرده و به راحتی می توان محتوای آموزشی تحت وب را جمع آوری، بسته بندی و توزیع مجدد نمود. دانش آموزان در یک محیط یادگیری تطبیقی آموزش می بینند.


بخش های مختلف نرم افزار حتی کدهای توسعه و باگ های سیستم نیز قابلیت تست شدن را دارند. کتابخانه PEAR در این نرم افزار عملیات احراز هویت را برعهده دارد و پشتیبانی انعطاف پذیری برای نقش دهی و رابط کاربری دارد. از آنجایی که مستندات این برنامه آلمانی است، جامعه کوچکی از توسعه دهندگان را دارد و کمبود مستندات انگلیسی محبوبیت برنامه را تحت تاثیر قرار داده است. توسعه نرم افزار نیاز به مهارت در دو زبان PHP و MySQL داشته و سیستم با پایگاه داده اوراکل کار می کند.
ارتباط بین ابعاد کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و کیفیت خدمات سبب ایجاد انگیزه در کاربران و تصمیم گیرندگان IT می شود تا بتوانند به بهترین شکل یک محصول متن باز را انتخاب کنند.این مطلب به صورت موردی نشان می دهد که چگونه مشخصه های کیفیت می توانند به مدل سیستم اطلاعاتی دیلون و مک لین اضافه شوند، تا به کاربران و تصمیم گیرندگان IT در فرایند انتخاب نرم افزار مناسب برای حل مشکل انتخاب ابزار متن باز کمک کند.

در این روش که معیارها بر اساس مدل دیلون و مک لین انتخاب شده و کار بر روی استفاده های فعلی و آینده از نرم افزارها، رضایت کاربران، بازدید افراد از سایت و یا نظرسنجی کاربران برنامه ریزی شده است.

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان