تبیان، دستیار زندگی
مهم ترین بخش از یک سیستم آموزش الکترونیکی مدیریت سیستم آموزشی است. با توجه به تعداد زیاد سیستم های مدیریت یادگیری که امروزه در دسترس هستند، تصمیم گیری در مورد پلتفرم مناسب می تواند بسیار دشوار باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیلی بر  LMSهای متن باز (1)

سیستم های مدیریت آموزش، سیستم های مدیریت دوره (CMS) و یا محیط های یادگیری مجازی (VLE) هم نامیده می شوند. بسیاری از آنها، به خصوص سیستم های منبع باز، برای محیط های آموزش و پرورش رسمی طراحی شده است. ELMS منبع باز توسط سازمان آموزش و پرورش و برخی از شرکت ها انتخاب می شوند و به تصویب می رسند.

تحلیلی بر  lmsهای متن باز (1)

با گسترده شدن فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور به عمق جامعه ، ابزار ها و روش های آموزش نیز دچار تحول شدند. تحول این ابزارها و روش ها در جهتی است که هر فرد در هر زمان و هر مکان بتواند با امکانات خودش و در بازه زمانی که خودش مشخص می کند مشغول یادگیری شود. سیستم مدیریت محتوای اموزشی یاLMS  نرم افزاری است که به منظور تسهیل در امر آموزش به وجود آمده است و مورد استفاده قرار می گیرد.


انتخاب نرم افزار مناسب براساس نیاز سازمان یا فرد انجام می گیرد که باید ویژگی های کیفیتی نرم افزار و میزان رضایت سایر کاربران که از آن استفاده کرده اند را نیز در نظر داشته باشند. نرم افزارهای زیادی در حوزه ELMS وجود دارد که در ادامه به توضیح 4 مورد از نرم افزارها می پردازیم. نرم افزارهای مورد نظر در سه ویژگی کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و کیفیت خدمات مورد مقایسه قرار می گیرند.

در مطالب قبل در مورد مدل دیلون و مک لین توضیح دادیم. به عنوان پیش زمینه برخی مسائل را بین خواهیم کرد. در کیفیت سیستم زیر ویژگی های دسترسی، قابلیت اطمینان، کارایی، قابلیت استفاده و کارکرد نرم افزار مورد بررسی قرار می گیرد. ویژگی کیفیت اطلاعات دارای زیر ویژگی های قابلیت نگهداری، قابلیت استفاده مجدد، تست پذیری و امنیت است.

در بخش کیفیت خدمات نیز، پشتیبانی تجاری، پشتیبانی انجمن، مستندات و مهارت های توسعه دهنده عنوان می شود. در این مقایسه اعدادی به بخش های مختلف یک نرم افزار اختصاص داده می شود که عدد 5 بالاترین امتیاز و 1 پایین ترین امتیاز است.

• مودل

اولین نرم افزاری که می خواهیم به شرح آن بپردازیم به 78 زبان و در 216 کشور جهان در دسترس است. این نرم افزار مودل نام دارد که تصور می شود محبوب ترین سیستم LMS منبع باز در دنیای امروز است. مودل سیستم مدیریت آموزشی است که جهت برگزاری کلاس های اینترنتی مناسب است. مودل مخفف عبارت"Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment" است، اگر چه زمانی که آن را برای اولین بار توسعه داده شد M از کلمه مارتین گرفته شده بود که اول نام آقای "Martin Dougiamas" است. مودل حدود 10 سال است که در بازار موجود است. اولین نسخه آن در ماه اوت سال 2002 منتشر شد این نرم افزار در پی اچ پی نوشته شده است.


قابلیت اطمینان و دسترسی بالا به آن موجب شده تا بین صدها و هزارها نفر از دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد و از آن به عنوان یک سرگرمی آموزشی بهره گرفته شود. مودل به لحاظ طراحی هسته بسیار ساده و کارآمد بوده و تحقیقات بیان کننده پیشروی خوب مودل در بین نرم افزارهای LMS موجود است و علت اصلی آن نصب و راه اندازی آسان آن است.

رابط کاربری آسان این نرم افزار نیز مورد توجه کاربران قرار گرفته و قابلیت سفارشی سازی از طریق آپلود CSS را در اختیار افراد قرار می دهد. هم چنین قالب ها و الگوها به راحتی قابل دریافت هستند و تمامی این ها قابلیت استفاده از نرم افزار را بالا می برد. نرم افزار مربوطه در تمامی موارد ذکر شده امتیاز 5 را به خود اختصاص داده است. کارکرد نرم افزار به میزان مهارتی که توسعه دهندگان آن به کار گرفته اند ارتباط مستقیم دارد. پلاگین های طراحی شده برای این نرم افزار سبب شده تا نرم افزار بیش از حد به پلاگین ها وابسته باشد و سبب دریافت امتیاز 4 در این بخش شده است.

تحلیلی بر  lmsهای متن باز (1)


نرم افزار مودل در بخش کیفیت اطلاعات هیچ امتیاز حداکثری را به خود اختصاص نداده است. نرم افزار برای آن که کارایی بهتری داشته باشد به پلاگین های نوشته شده وابسته است و نه هسته به همین دلیل باعث ضعف برنامه شده و امتیاز 3 را به خود اختصاص داده است.

در قسمت قبل بیان شد که قالب ها و الگوهای زیادی برای این نرم افزار در نظر گرفته شده اما برخی معتقدند که رابط کاربری مناسبی نداشته و برنامه نویسی وسیعی نمی توان بر روی آن انجام داد به همین دلیل قابلیت استفاده مجدد نیز امتیاز 3 گرفته است.

قسمت های مختلف نرم افزار حتی در نقاط جغرافیایی دور نیز قابلیت تست مستقل را دارند. ساختار احراز هویت توسط خود سیستم انجام می شود که از مکانیزم های امنیتی نام کاربری و رمز عبور استفاده می شود. این سیستم می تواند در برابر انواع منابع از جمله پایگاه های داده خارجی، سرور دایرکتوری LDAP، IMAP، POP3 و NNTP امن باشد. در این دو زمینه امتیاز 4 را به نرم افزار داده اند.
برای آشنایی با سایر ویژگی های نرم افزار مودل و دیگر برنامه ها مطالب بعدی ما را دنبال کنید.

ادامه دارد

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان