تبیان، دستیار زندگی
افراد می توانند با شرکت در دوره های آنلاین ارائه شده در سطح اینترنت که کاملا رایگان نیز هستند به آموختن دانش مورد نظر خود بپردازند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش بینی آموزش الکترونیک تا پایان سال 2015  (2)

افزایش سازمان ها و موسسات و به دنبال آن افزایش افراد، می تواند الزامی برای سازمان ها باشد تا با استفاده از آموزش الکترونیک سطح کیفی کارمندان و کار خود را بالا ببرند. با کمی دقت می توان این موضوع را به راحتی درک تشخیص داد.


افراد می توانند با شرکت در دوره های آنلاین ارائه شده در سطح اینترنت که کاملا رایگان نیز هستند به آموختن دانش مورد نظر خود بپردازند. همچنین شرکت ها می توانند با برای بهبود عملکرد کارمندانشان به برگزاری کلاس های آنلاین اقدام کرده و سیستم ها و ابزارهای مختلف را در اختیارشان بگذارند. مشارکت افراد در تولید محتوا کمک شایانی را به گسترش آموزش الکترونیک خواهد داشت.

پیش بینی آموزش الکترونیک تا پایان سال 2015  (2)

در مطلب قبل برخی از آمارها در مورد کشورهایی که نرخ رشد قابل توجهی را در استفاده از آموزش الکترونیک داشتند، اشاره کردیم. همچنین به LMS و بازار آموزش موبایل اشاره کردیم. در ادامه به سایر آمارها خواهیم پرداخت.

• آموزش از طریق MOOC

MOOC مخفف عبارت Massive Open Online Course است و دوره های هستند که در اینترنت برگزار شده و بدون آنکه شخص مبلغی را پرداخت کند می تواند در این دوره ها شرکت کند. دوره ها کاملا رایگان بوده و افراد بسیاری در آن ها شرکت می کنند. اخیرا تنها 8% از شرکت ها از MOOC استفاده می کنند در حالی که 7% دیگر تنها MOOC را تست کرده اند. پیش بینی می شود در دو سال آینده 28% از MOOC استفاده کنند. برای مثال بیش از 350 سازمان با Coursera و Udacity همکاری داشته تا بتوانند بهترین دانش آموزان خود را شناسایی کرده و از بین آن ها افرادی را که واجد شرایط ترین هستند را برای کارهای مربوطه برگزینند. همچنین گوگل درحال حاضر 80000 نفر از کارمندانش را در دوره Udacity’s HTML5 ثبت نام کرده است.

• آموزش افراد شرکت به صورت آنلاین

انتظار می رود بازار آموزش آنلاین شرکتی تا سال 2017 در هر سال 13% رشد داشته باشد. امروزه 77% از شرکت های

آمریکایی آموزش های آنلاین شرکتی را ارائه می دهند تا بتوانند کارمندان و عملکردشان را به صورت حرفه ای توسعه دهند.

• خریداران برتر آموزش الکترونیک

شرکت های بزرگی خریدار محصولات و سرویس های آموزش الکترونیک هستند. در حقیقت این سازمان ها 30% از کل خریداران آموزش الکترونیک را تشکیل می دهند.

پیش بینی آموزش الکترونیک تا پایان سال 2015  (2)

• روش های ارائه آموزش

روش های ارائه آموزش در سال 2014 به صورت زیر عنوان شده است. آمارهای عنوان شده مربوط به ژانویه سال 2015 است و تا پایان سال 2014 نسبت به سال قبل ارائه شده اند.
47% از ساعات آموزشی کلاس در سال 2014 به وسیله استاد رهبری شده که نسبت به سال گذشته تنها 3% افزایش داشته است.
29.1% از ساعات آموزشی صرف استفاده از متدهای تلفیقی شده است که نسبت به سال قبل تقریبا 0.8% افزایش داشته است.
28.5% از ساعات آموزشی به وسیله فناوری های مبتنی بر کامپیوتر یا کلاس های آنلاین یا به عبارتی تکنولوژی های بدون مربی صرف شده که نسبت به سال قبل 2.6% افزایش داشته است.
15% از ساعات آموزشی به کلاس های مجازی و پخش های آنلاین اختصاص داده شده است. ( برگزاری کلاس ها به وسیله استاد و از راه دور) که نسبت به سال قبل 1% کاهش یافته است.
4.2% از ساعات آموزشی کلاس مربوط به برگزاری آموزش های اجتماعی بود که 0.9% نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
1.4% از ساعات آموزشی به وسیله دستگاه های موبایل اتفاق می افتد که 0.5 نسبت به سال قبل کاهش یافته است.


با توجه به آمارهای ارائه شده، با روی آوردن بیشتر سازمان ها، موسسات و سایر بخش ها به سمت آموزش الکترونیک باز هم نقش اصلی را استاد با 47% ایفا می کند حتی اگر از راه دور باشد.

خودآموز بودن آموزش الکترونیک صحیح است اما افراد نیازمند کسی هستند که خط و مشی کلی را برای آن ها مشخص کند.

از طرف دیگر استفاده از کلاس های آنلاین افزایش قابل توجهی را نسبت به سال قبل داشته و این نشان می دهد که کامپیوتر در میان افراد نقش بزرگی را دارد. در این میان آمار مربوط پخش های آنلاین و موبایل است که با کاهش مواجه بوده اند و همین موضوع می تواند نشان دهنده این باشد که افراد به یادگیری جمعی و یا به کارگیری متدهای تلفیقی علاقه بیشتری را ابزار می کنند تا این که به تنهایی و با مشاهده یک فیلم یا گوش دادن به صوت آموزش ببینند.

بخش آموزش الکترونیکی

تهیه: سید خاموشی