تبیان، دستیار زندگی
در این قسمت برخی آمارهای آموزش الکترونیک که شامل حقایق و وقایع مهم تا پایان سال 2015 از آن انتظار می رود، عنوان شده که برخی از آن ها موجب شگفتی شما خواهد شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش بینی آموزش الکترونیک تا پایان سال 2015 (1)

گزارش ها، نظرسنجی و مطالعات متعدد و بسیار زیادی در مورد صنعت آموزش الکترونیک رخ داده که هیچ نشان یا دلیلی مبنی بر عدم رشد آموزش الکترونیک وجود ندارد و همچنان رشد صعودی خود را داراست.


همان طور که در مقاله های گذشته نیز اشاره کردیم، سازمان ها، شرکت ها و بخش های مختلف به طور فزاینده به استفاده از آموزش الکترونیک روی آورده اند. تسهیل و تسریع شدن کارها علت اصلی این مراجعه به آموزش الکترونیک بوده است. در آموزش الکترونیک علاوه بر صرفه جویی زمان و هزینه یادگیرندگان باید نوع محتوای ارائه شده را نیز مورد بررسی و کنترل قرار داد.


• بازار جهانی صنعت آموزش الکترونیک

انتظار می رود که بازار بین المللی آموزش الکترونیک تا پایان سال 2015 به 107 بیلیون دلار برسد. این در حالی است که این مقدار تا پایان سال 2010 دارای ارزش 32.1 بیلیون دلار بوده است که در طول 5 سال نرخ رشد بازار جهانی آموزش الکترونیک 9.2% بوده است. بدین معنی که بازار بین المللی آموزش الکترونیک به صورت میانگین و تخمینی باید برآورد 49.9 بیلیون دلار را به خود ببیند.


• 10 کشور با بالاترین نرخ رشد

نرخ رشد آموزش الکترونیک نشان دهنده آن است که تا چه میزان کشورها خود را به آموزش الکترونیک و استفاده از آن تطبیق داده اند. این مورد می تواند به عنوان شاخصی قابل توجه در یافتن کشورهایی باشد که فرصت درآمدزایی را دارند. نرخ رشد برای آموزش الکترونیک در کشورها به ترتیب زیر است:
• هند 55%
• چین 52%
• مالزی 41%
• رمانی 38%
• لهستان 28%
• جمهوری چک 27%
• برزیل 26%
• اندونزی 25%
• کلمبیا 20%
• اوکراین 20%
همان طور که مشاهده می کنید با توجه به آمارهای ارائه شده کشور هند با مقدار 55% در صدر کشورهایی قرار گرفته که خود را با آموزش الکترونیک تطبیق داده و نکته جالب دیگر آن است که کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و یا سایر کشورها در صدر جدول قرار ندارند بلکه این کشورها همگی کشورهای در حال توسعه هستند. شاید بتوان گفت که جمعیت بالا در این کشورها، نیازشان را به داشتن روش های آموزش جدید بالاتر برده و خود را ملزم به گسترش آموزش هایی مانند آموزش الکترونیک کرده اند.

 

• بازار LMS

همان طور که در مطلب قبل اشاره شد، LMS یا سیستم مدیریت آموزشی زیرساختی برای آموزش الکترونیکی بوده و با ایجاد بستری مناسب ارتباط بین فراگیران، اساتید و سایر مسئولین را برقرار می کند که با در نظر گرفتن شرایط و توصیه های گوناگون می توان LMSها با قابلیت های ویژه ای را به بازار و یا عرصه تجارت ارائه کرد.

به کارگیری این سیستم ها مزایایی مانند کاهش اتلاف وقت دانشجویان، کاهش هزینه های آموزشی و ... را در پی دارد. بازار LMS نرخ ارزش 2.55 بیلیون دلار را در سال 2013 داشته که با در نظر گرفتن این مقدار می توان گفت به صورت برآوردی نرخ رشد 25.2% را در سال خواهد داشت.

انتظار می رود بازار LMS با این داشتن چنین نرخ رشدی ارزش تقریبی آن تا پایان سال 2015، 4بیلیون دلار و بیش از 7 بیلیون دلار تا سال 2018 باشد. انتظار می رود بالاترین نسبت سهم درآمدی برای LMS مربوط به آمریکای شمالی باشد. می توان گفت بیشترین تولیدکنندگان LMS در آمریکای شمالی بوده اما تطبیق بیشتر با این نوع آموزش مربوط به کشورهای در حال توسعه مانند هند، چین و ... است.

پیش بینی آموزش الکترونیک تا پایان سال 2015 (1)

• بازار آموزش موبایلی

زمانی که سخن از آموزش از طریق موبایل به میان می آید، محدودیت مکان یادگیری با وجود انعطاف پذیری در این نوع آموزش کاهش می یابد و فرد می تواند در یک محیط ثابت که از قبل برنامه ریزی نداشته است، مطلب مورد نظر خود را یافته و ازآن بهره ببرد. بازار جهانی برای محصولات و سرویس های آموزشی از طریق موبایل تا سال 2015 به 5.3% بیلیون دلار رسیده است.
با ترکیب نرخ رشدی که می توان برآورد کرد بعد از 5 سال 18.2% خواهد بود و بازار موبایل را می توان مقداری حدود 8.7% بیلیون دلار در سال 2015 تخمین زد. حتی می تواند به بالاتر از 12.2% بیلیون دلار تا سال 2017 برسد. نکته قابل توجه آن است که بیشترین خریداران محصولات آموزشی موبایل در سال 2012 مردم کشورهایی همچون آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، چین، هند بوده اند. انتظار می رود در سال 2017 بیشترین خریداران محصولات و سرویس های آموزش موبایلی چین، آمریکا، اندونزی، هند و برزیل باشند. به بیانی دیگر می توان گفت با روند رو به رشدی که بازار جهانی آموزش موبایلی در پیش گرفته است کشورهای نام برده بتوانند جایگزین سایر کشورها شوند.

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی تبیان