تبیان، دستیار زندگی
تقاضا برای Scenario Based-Learning (SBL) به سرعت در حال افزایش است. SBL نوع خاصی از آموزش های مجازی است که در بین مشتریان رشد بالایی داشته است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش با انگیزه آغاز می شود

SBL یک راه فوق العاده برای ارایه آموزش های مهارتی مبتنی بر تعاملی بودن آن هاست. در طراحی های این نوع از آموزش بهتر است که از فیلم ها و داستان های جذاب استفاده کنید. یادگیرندگان اطلاعات را در طول دوره های SBL جمع آوری کرده و در نهایت راه حل هایی مبتنی بر دانش خود و اطلاعات جمع آوری شده ارائه می دهند.


SBL بخشی از روند استفاده از آموزش الکترونیک است و به فرآیند آموزش الکترونیک سرعت می بخشد و موجب توسعه بهتر آن شده است. SBL برای آموزش مهارت ها مورد استفاده قرار می گیرد و نه انتقال دانش. در این مقاله دلیل موثر بودن و موفق بودن SBL را توضیح خواهیم داد. همچنین برخی از راهنمایی ها در جهت بهبود تاثیر SBL توضیح خواهیم داد.

آموزش با انگیزه آغاز می شود (1)

SBL چیست؟

تا همین اواخر ایجاد و برگزاری دوره های SBL بدون سفارشی سازی های پرهزینه امکان پذیر نبود اما با ورود نسل جدیدی از ابزارها، ایجاد و ویرایش پیچیده ترین دوره های SBL آسان شده است. دلایل زیر می تواند نشان دهنده موثرپذیر بودن آموزش الکترونیک بر اساس سناریو باشد.

 انگیزه دادن به یادگیرنده

افراد با این انگیزه به یادگیری می پردازند تا بتوانند از مهارتی که یاد می گیرند وظایف خود را در زندگی و محل کار انجام داده و از این طریق بتوانند فرصت های بهتری را برای خود فراهم سازند. در حقیقت آن ها به چالش کشیدن را درک می کنند اما به این موضوع واقف هستند که ابزارهایی برای مقابله با این چالش ها وجود دارد تا بتوانند با موفقیت بر آن غلبه کنند.

 به یادگیرندگان اجازه دهید تا پاداش آموزش الکترونیک را به طور مستقیم ببینند.

زمانی که یادگیرندگان می توانند مزایای دوره های آموزش الکترونیک را مشاهده کنند، علاقه بیشتری در آن ها پدید می آید تا در این دوره ها شرکت کنند. به جای آن که افراد از طریق کتاب و یا سخنرانی ها و ... آموزش ببینند، آن ها می توانند به طور مستقیم در یک آموزش الکترونیکی که مبتنی بر سناریو است شرکت کرده و از مزایای آن در طولانی مدت بهره ببرند.

 یادگیرندگان را به چالش بکشید بدون آن که ذهن آن ها خسته شود.

یک فعالیت مناسب در آموزش الکترونیک مبتنی بر سناریو، تا اندازه یادگیرندگان را به چالش می کشد که آن ها بتوانند دانش خود را افزایش دهند بدون آن که احساس خستگی کنند. اگر افراد احساس کنند که حرکت موفقی در سناریو ندارند، تلاشی که برای موفقیت نیاز است را از خود نشان نمی دهند. بنابراین آموزش الکترونیک سناریو محور باید شرایطی را برقرار کند که افراد در دنیای واقعی با آن ها درتقابل هستند تا بتوانند در مقابله با ان ها دانشو مهارت خود را گسترش دهند. وجود همین شرایط آن ها را به باقی ماندن در دوره ها مشتاق تر می کند.


از نظر نویسنده مقاله، هدف از آموزش در یک سازمان بهبود و افزایش بهره وری کارمندان و سازمان به صورت همزمان است. به بیانی دیگر رشد سازمان اتفاق نخواهد افتاد مگر آن که کارکنان دارای دانش و مهارت کافی در زمینه مورد نظر باشند. میتوان گفت یادگیری یک سرمایه گذاری خاموش است. به این منظور یادگیری به افزایش بهره وری یادگیرنده کمک می کند و این باعث به کارگیری دانش و مهارت توسط فرد در کار می شود. بنابراین چگونه می توان این کار را انجام داد؟


آموزش با انگیزه آغاز می شود.
برای آنکه بتوان کاری را شروع کرد باید برای آن انگیزه کافی داشت حتی اگر بخواهیم یک مطالعه ساده داشته باشیم. در آموزش نیز این امر صادق است. زمانی که فرد می خواهد دانشی را فراگیرد در ابتدای راه باید انگیزه برای انجام این کار را داشته باشد. اما انگیزه چیست؟ چگونه می توان آن را در افراد ایجاد کرد؟


به سادگی می توان گفت که انگیزه در کوتاه مدت عامل است که یک انسان برای رسیدن به یک هدف دست به انجام کاری بزند و به آن عمل کند. به طور کلی دو نوع انگیزه داریم:

 انگیزه درونی
 انگیزه بیرونی

منظور از انگیزه درونی آن است که در درون ما میل به یادگیری وجود دارد و به بالاترین سطح کار رسیدن و یا به طور عامیانه استاد شدن در کار را می خواهیم و یا اینکه موردی را به خود ثابت کنیم.
انگیزه بیرونی معمولا زمانی بروز می کند که به وسیله آن می خواهیم پاداشی را به دست آوریم. زمانی که کاری را به درستی انجام داده و در ازای ان پاداشی را دریافت می کنیم موجب پدید آمدن این انگیزه در ما می شود.

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش مجازی تبیان