تبیان، دستیار زندگی
در دنیای امروز که فضای مجازی جایی مناسب را در زندگی بشر به خود اختصاص داده است در بخش های مختلف همچون تجارت، درمان، آموزش و ... منافع زیادی را برای بشر به ارمغان آورده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

IQ و تاثیر آن بر آموزش الکترونیکی (1)

در دنیای امروز که فضای مجازی جایی مناسب را در زندگی بشر به خود اختصاص داده است در بخش های مختلف همچون تجارت، درمان، آموزش و ... منافع زیادی را برای بشر به ارمغان آورده است.

عوامل موثر در روند رو به رشد آموزش الکترونیکی (2)

در این میان آموزش به عنوان رکن اصلی برای انسان، نیز، وارد فضای الکترونیکی شده و افراد با گذشت زمان به سمت این نوع آموزش گرایش پیدا کرده اند. این نوع آموزش به دلیل آن که با هر نوعی از شرایط زندگی انسان ها سازگار است سبب شده تا تقاضا در جهت به کارگیری آن افزایش یابد. به منظور بالا بردن سطح دانش افراد و به دنبال آن فرهنگ جامعه، آموزش می بایست به صورت تخصصی و عمومی در اختیار افراد قرار بگیرد و آموزش الکترونیکی می تواند پاسخگوی این موضوع بوده و نقص های آموزش سنتی را برطرف کند.

به منظور رشد هر چه سریع تر این نوع آموزش می بایست تمامی جنبه های آن در نظر گرفته شود که از جمله آن ها می توان به مبحث روانشناختی و بعد IQ اشاره داشت  که این موضوع تاثیر بسیاری در میزان تمایل افراد در گذراندن دوره های آموزش الکترونیکی دارد.


منظور از IQ همان بهره هوشی است که می تواند نماینده میزان موفقیت افراد باشد. در حقیقت IQ به نوعی خودآگاهی و خودنگری است که می توان با شناخت خود اضطراب و تنش ها را مدیریت کرده و با موانعی که در راه رسیدن به هدف وجود دارد، مقابله نمود. هم چنین یک مهارت اجتماعی بوده که به کنترل رفتار و عواطف و احساسات در برخورد با دیگران می پردازد و بتوان اطرافیان و احساسشان را درک کرد. می توان گفت بهره هوشی توانایی های یک شخص در مقابله با موانع محیطی است و موفقیت افراد را در زندگی پیش بینی می کند. در حقیقت یکی از عوامل اصلی موفقیت در مشاغل و فعالیت های افراد است.


IQ و شناخت عمیق آن دارای پنج مهارت است:

خود آگاهی: یک نوع توانایی فردی است و به شخص کمک می کند تا همیشه بر افکار و احساسات خود کنترل داشته و بنابراین در جهت درک آن ها به فرد کمک می کند.
خودانگیزشی: مخالف با داشتن روحیه ضعیف را می گویند و در فرد این توانایی را ایجاد می کند تا به اهداف مورد نظر خود دست یابد.
خودتنظیمی: یکی از قابلیت های پشت پرده است که به افراد در جهت کنترل عواطف و احساسات کمک می کند.
همدلی: این ویژگی سبب می شود تا بتوان موقعیت افراد را درک کرده و احساس دیگران و شناخت دیدگاه های آن ها همدلی کرد.
مهارت های اجتماعی: به معنای توانایی ادامه رابطه با توجه به احساسات افراد یا همان ظرفیت اجتماعی است. در این قسمت مهارت هایی مانند مربی گری، سوال های مهم پرسیدن و ... وجود دارد.


تحقیقات نشان می دهد که عوامل IQ می تواند در تصمیم گیری ها بسیار موثر باشد و به کارگیری عملی این مهارت ها می تواند نتایج مثبتی را در تصمیم گیری های فردی و اجتماعی بروز دهد.
IQ و هوش فرهنگی با یکدیگر رابطه داشته و از طریق به کارگیری مناسب مهارت های بهره هوشی در زمینه فرهنگ سازی نیز اقدامات مناسبی انجام داد.
برای آن که بتوان رابطه ای بین رفتار فرد و پذیرش تکنولوژی را بررسی کرد، مدلی با نام پذیرش تکنولوژی وجود دارد. در این روش از متغییرهای مختلف استفاده شده تا بتوانند افراد را در شرایط مختلف تحت نظر داشته و رفتارهای آن ها را پیش بینی کنند.
در این روش دو نوع متغییر مستقل و وابسته وجود دارد.
رفتار و هنجار درونی را می توان در شاخه متغییرهای مستقل و نیت رفتار را در گروه متغییر وابسته دانست.
در متغییرهای مستقل چنانچه نگرش فرد به شرایط جدید مثبت باشد و هنجارهای درونی با آن شرایط سازگار باشد، امکان بروز رفتار مناسب تر و به وقوع پیوستن آن عمل بیشتر خواهد شد.
در این مدل دو عامل تعیین کننده این موضوع است که آیا فرد تمایلی به استفاده از فناوری پیدا خواهد کرد یا خیر.


این دو عامل عبارتند از :


در ابتدا این که فرد کار با فناری جدید را تا چه اندازه مشکل می بیند. اینکه هر شخص به این باور برسد که برای استفاده از فناوری نیاز به یادگیری زیادی ندارد سبب می شود تا گرایش بیشتری به سمت فناوری و استفاده از آن داشته باشد.

دومین موضوع این که فرد تا چه اندازه فناوری را مفید می بیند. در صورتی که فرد به این نتیجه برسد که استفاده از فناوری مورد نظر بر بهبود کارایی وی تاثیرگذار است و از امکانات آن می تواند به خوبی استفاده کند، بدون شک به سمت آن گرایش خواهد داشت.


قبل از هر چیزی بیان این نکته مهم است که اگر فرد به فناوری و یا کار مورد نظر اعتماد کافی داشته باشد، بعد از آن به سهولت و مفید بودن استفاده از فناوری فکر خواهد کرد و بر رفتار وی و در نتیجه بر مدل پذیرش تکنولوژی تاثیرخواهد داشت.

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش مجازی تبیان