تبیان، دستیار زندگی
تجارت الکترونیکی سبب می شود تا شرایط رقابت را در کشورها ایجاد کرده و موجب افزایش کارایی از طریق کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان و مدیریت بهتر زنجیره تولید می شود. همچنین تجارت الکترونیکی سرآغازی برای تولید و حتی پیدایش کالاهای جدید شده و افزایش رفاه را
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقدمه ای بر تجارت الکترونیک (2)

با گسترش مبادله کالا به صورت الکترونیکی و گسترش فعالیت بانکداری الکترونیکی و ایجاد تنوع در انواع مختلف پول الکترونیکی، تجارت الکترونیکی می تواند بر متغییرهای پولی (منظور از متغییرهای پولی، عرضه و تقاضای پول، نقدینگی، نرخ بهره و ... است) تاثیرگذار باشد و تقاضای افراد برای دریافت اسکناس حتی در سطحی کوچک کاهش یافته و موجب نگهداری و مدیریت آن توسط بانک مرکزی می شود. مسئله قابل توجه آن است که ممکن است این پول ها برای مقاصد پولشویی و فرار از مالیات به کار گرفته شود و خود عدم اطمینان نسبت به قوانین و مقررات را در پی خواهد داشت.

بر طبق الگوهای معرفی شده افراد به سه دلیل تقاضای پول را دارند که می تواند معاملاتی، احتیاطی و یا سفته بازی باشد. منظور از انگیزه احتیاطی آن است که در صورت وقوع عوامل غیر قابل پیش بینیدر صورت بروز حوادث خوشایند یا ناخوشایند تقاضای پول صورت گیرد. مطرح شدن پول الکترونیکی سبب شد تا سرعت انجام معاملات بالا رفته و حتی عادت های افراد در خرید و مبادله کالا نیز تغییر پیدا خواهد کرد. در صورتی که پول به صورت الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد، سرعت گردش پول بالا رفته و قدرت بازار افزایش می یابد به این ترتیب بازار تعادل خود را حفظ کرده و منجر به کاهش تقاضا برای پول می شود.


حال هر چه افراد بتوانند هزینه کمتری بابت خرید کالا بپردازند می توانند پول بیشتری را در سپرده های خود ذخیره کنند. تجارت الکترونیکی این امکان را می دهد تا افراد بتوانند کالایی را از طریق اینترنت خریداری کنند که در مقایسه با فروشگاه ها هزینه پایین تری پرداخت کنند. این کاهش هزینه ها در تجارت B2B نیز وجود دارد چرا که هزینه انبارداری و هزینه بایت سرمایه های انسانی و ... پرداخت نمی شود و این امر باعث افزایش کارایی از طریق کاهش هزینه ها خواهد شد.


به طور کلی می توان گفت که تجارتی که با استفاده از اینترنت صورت می پذیرد می تواند مزایایی همچون کاهش هزینه جستجوی کالا، بالا رفتن رقابت در بازار و افزایش بهره و سریع تر شدن مبادلات و ... دارد. در این روش اگرچه هزینه نهایی کاهش می باید اما ممکن است اثرات منفی نیز داشته باشد چرا که در روش قبلی افراد از طریق کارگذاری سرمایه گذاری می کردند در این روش باید به صورت کستقیم این کار را انجام دهند و این کار ممکن است و ایجاد حس توانایی بیش از حد و نداشتن تجربه ممکن است آن ها را در انتخاب و خرید سهام با مشکل رو به رو کند.


تجارت الکترونیکی با استفاده از فناوری اطلاعات توانسته بازار جدیدی را گسترش داده و زمینه ای را ایجاد کرده تا تولیدکنندگان در سراسر جهان را به یکدیگر ارتباط داده و در بین آن ها رقابت ایجاد کند. این رقابت موجب تولید محصولات با کیفیت تر نیز می شود و می تواند جهانی شدن محصولات یک کشور را به ارمغان آورد.

هم چنین در زمان نیز صرفه جویی شده و در کمترین زمان ممکن می توان بین دو نقطه از جهان ارتباط برقرار کرد و منجر به کاهش هزینه های حمل و نقل و ارتباطات می شود. داشتن دانش لازم در بهره گیری از تجارت الکترونیکی موجب می شود تا بتوان بهره وری بیشتری داشت و توان اقتصادی و رقابتی را در عرصه جهانی تقویت نمود. به طور کلی می توان گفت که تجارت الکترونیکی دارای دو اثر عمده بوده که عبارتند از: زمینه ای برای تولید کالاهای جدید ایجاد می کند و ابهامات در بازار را از میان برده و به عبارتی شفافیت را افزایش می دهد. با کاهش واسطه های بین خریداران و فروشندگان سود حاصل از خرید و فروش نیز کاهش نیافته و کارایی نیز کم نمی شود.


استفاده از فرصت ها و امکانات جدید در کشورها منجر به ایجاد تحول در سیستم های سازمانی و اجتماعی می شود و بر ارتباط بین افراد، رفتار، هویت و حقوق انسانی و روابط اجتماعی و اقتصادی آن ها تاثیر می گذارد. این تاثیرات سبب شده تا سازمان ها از تجارت سنتی به سمت تجارت اینترنتی حرکت کنند. در این میان ارتباط بین تجارت و فناوری اطلاعات را نباید از میان برد. برخی معتقدند تجارت الکترونیکی در ایران به عدم وجود قوانین مدون مناسب در زمینه برخورد با جرائم الکترونیکی به خوبی مورد استفاده قرار نمی گیرد.


تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان