تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول مطلب به اثربخشی آموزش الکترونیکی در کتابداری اشاره شد و دو مورد از موارد اثربخشی مورد بررسی قرار گرفت که در ادامه مطلب به توضیح مابقی موارد می پردازیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهارت های کتابداری و آموزش الکترونیکی(2)

به کارگیری آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی در دنیای فناوری امروزه بخش مهمی از یادگیری است که برای مقابله با چالش های پیش رو همچون افزایش تقاضا و رقابت، می بایست راه کارهایی در نظر گرفته شود که علاوه بر آگاهی از تمامی مراحل آموزش الکترونیکی بتوان ان را بهبود و ارتقا داد تا پاسخگوی نیازهای روزافزون بود. این امر بدون داشتن برنامه ریزی و ارزیابی مطلوب حاصل نخواهد شد.

مهارت های کتابداری و آموزش الکترونیکی (2)

سومین گزینه مورد بررسی در خصوص سودمند بودن محتوای دروس و مواد آموزشی است که چه میزان اثربخشی آموزش الکترونیکی را نشان می دهد.
برای بررسی این موضوع نیز 7 پرسش مطرح شده که به بررسی آرا می پردازیم.
66 نفر از کارکنان در خصوص مناسب بودن حجم تکالیف و آزمون ها به گزینه زیاد رای داده اند که مساوی با 33 درصد آرا است.
همچنین مطالب با طول دوره آموزشی منطبق بوده و 73 نفر از کاربران با 36 درصد گزینه زیاد را برگزیده اند.
محتوای تکالیف و آزمون ها دارای هماهنگی بوده و 63 نفر با 31 درصد آرا گزینه زیاد را انتخاب کرده اند.
رای 75 نفر به گزینه زیاد نشان دهنده هماهنگی محتوای دوره با طول دوره آموزشی بوده است.
سیستم مدیریت یادگیری LMS و استفاده آسان از آنسبب شده تا 74 نفر گزینه زیاد را انتخاب کنند.
در این بین 69 نفر در خصوص مفید بودن فایل های صوتی به گزینه متوسط رای داده اند.
در نهایت 74 نفر نیز سطح مفید بودن فایل های متنی را بسیار خوب می دانند.

مهارت های کتابداری و آموزش الکترونیکی (2)


آمار نشان می دهد که کارکنان رضایت مندی بیشتری در خصوص هماهنگی محتوای دوره با طول دوره آموزشی داشته و می توان نتیجه گرفت ارائه محتوای آموزشی از طریق یادگیری الکترونیکی برای کارکنان قابل استفاده است.
در نهایت برنامه ریزی اجرای دوره ها از طریق آموزش مجازی مورد بررسی قرار گرفته که 5 سوال مطرح شده است:
در خصوص نحوه سازماندهی و برنامه ریزی های انجام شده، کیفیت زمان بندی تکالیف، پاسخگویی به کارکنان از طریق تلفن یا پیام و موثر بودن سی دی نرم افزار LMS به ترتیب 81نفر، 78نفر، 68نفر و 71 نفر گزینه بسیار زیاد را از نظر مناسب بودن برگزیده اند و 70 نفر در خصوص همکاری پشتیبان آموزشی به گزینه متوسط رای داده اند.

مهارت های کتابداری و آموزش الکترونیکی (2)

سازماندهی و برنامه ریزی با کسب 40 درصد از 81 نفر آرا، بالاترین رتبه را داشته و می توان گفت این موضوع نیز در آموزش الکترونیکی اثربخش بوده است.
برخی محققان در پژوهش های خود به این نتیجه رسیده اند که رضایت کارکنان از دوره ها و مطالب آموزشی ارایه شده در آموزش الکترونیکی سبب می شود تا عملکرد آن ها در سازمان های مربوطه بسیار بهبود بخشد. هم چنین استفاده از تکنولوژی وب 2 به منظور دستیابی افراد به اطلاعات و ارتباط با دیگران روش تاثیرگذاری در یادگیری افراد در بخش الکترونیکی است.
این تکنولوژی می تواند یادگیری الکترونیکی تحت شبکه را ارایه دهد که با این روش هزینه های آموزش کاهش یافته و انعطاف پذیری به منظور هماهنگی با مشاغل در هر زمان و مکانی امکان پذیر خواهد بود.


در کنار یادگیری الکترونیکی، ارزیابی الکترونیکی نیز می بایست برای دانش پژوهان در نظر گرفته شود تا بتوانند با سنجش مهارت های خود، به صورت اتوماتیک به ارتقا داشن خود بپردازند که این موضوع می تواند از جمله برتری های آموزش الکترونیکی نسبت به آموزش سنتی باشد.


تمامی این مزایا موجب می شود تا آموزش الکترونیکی در بخش کتابداری بسیار مورد استقبال واقع شود و کارکنان بتوانند بدون تداخل مسئولیت های شغلی با حضور در کلاس ها به منظور ارتقای آگاهی به آموزش بپردازند و این کار می تواند با به کارگیری امکانات آموزشی و استادان حرفه ای صورت پذیرد. با این کار نه تنها در بخش کتابداری بلکه اطلاع رسانی به عموم مردم نیز روند رو به رشدی مشاهده خواهد شد و بیانگر توان مدیریتی بالا در استفاده از منابع انسانی و فیزیکی است.


باید توجه داشت که تنها با برنامه ریزی کردن و یا تولید محتوای آموزشی، یک دوره آموزش الکترونیکی مناسب نخواهیم داشت بلکه مهمترین قسمت آن بخش سنجش و ارزیابی و تاثیرگذاری دوره آموزشی است. با ارزیابی تمامی مراحل یک دوره است که می توان نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرد و شرایط را سامان داده و کمبودها را از بین برد.


در صورتی که بسترهای فرهنگی، اقتصادی و ... برای برپایی آموزش الکترونیکی محیا باشد، اجرا کنندگان این طرح می بایست برنامه ریزی مدون داشته و گروهی از متخصصان را جهت نظارت بر بخش های مختلف کار انتخاب کنند تا بتوانند علاوه بر ارزیابی بلند مدت دوره اموزشی، به دنبال بهره گیری از استانداردهای آموزشی بوده و براساس آن منابع کتابخانه دیجیتالی و اطلاعات الکترونیکی را توسعه داده و به روز کنند.


با پیاده سازی تمامی مراحل بالا می توان رویکرد مثبتی به آموزش الکترونیکی در نظر داشت و میزان یادگیری دانش پژوهان در دوره های آموزش الکترونیکی و تبادل اطلاعات روند رو به رشدی را طی خواهد کرد. بنابراین لازم است تا تمامی مسئولان اقدامات لازم را انجام داده و متخصصان و اساتید این حوزه نیز تلاش مضاعفی را در انتقال مطالب و یادگیری افراد به کار گیرند.

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش مجازی تبیان