تبیان، دستیار زندگی
سلامت افراد به خصوص آن هایی که مسن هستند ارتباط مستقیمی با برنامه غذایی آن ها دارد و در صورتی که یکی از اهداف جوامع، رفع مشکلات سلامت افراد مسن باشد نیاز است تا برنامه دقیق و صحیحی را پیاده کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطالعه موردی دوره آموزشی مجازی تغذیه سالمندان(1)

از روش های اطلاع رسانی در مورد شیوه صحیح استفاده از مواد غذایی بکارگیری آموزش سنتی و الکترونیکی است. به هنگام آموزش باید این موضوع در نظر گرفته شود که افراد با بالا رفتن سن حوصله سابق را نداشته و می بایست یک روش کارا و موثر جهت برنامه ریزی سلامت آنها به کار گرفت.

با بالا رفتن سن افراد در صورتی که مراقبت های غذایی نداشته باشند ممکن است، در معرض بروز هر نوع بیماری قرار گیرند. تغذیه صحیح است که موجب ارتقا سلامت می شود. حال اگر افراد آگاهی لازم را در مورد چگونگی حفظ سلامت خود از طریق تغذیه داشته باشند، کمتر در معرض بیماری های مختلف قرار می گیرند و می توانند مشکلات خود را مدیریت کنند.

آموزش به افراد مسن در چند سال اخیر پر طرفدار و فراگیر شده است و ارایه آموزش های غذایی سبب شده تا تغییرات مثبتی در سبک زندگی افراد نمایان شود.
افراد مسن بیش از بقیه در معرض مشکلات ناشی از تغذیه نامناسب هستند بنابراین نیاز به روش های پیشگیری مناسب در نظام اجتماعی، بهداشتی و درمانی دارند.
در دهه دوم قرن 21 که دهه استفاده از آموزش های نوین و آگاهی است، آموزش افراد سالمند در زمینه های مختلف از جمله تغذیه، ورزش و ... می تواند سلامت افراد سالمند کشور را در وضعیت مناسبی قرار دهد.
منظور از آموزش لزوما برپایی کلاس نیست، بلکه هدف از آموزش یادگیری به صورت فراگیر است.
همان طور که پیش از این هم عنوان شد، در یادگیری به شیوه الکترونیکی نیازی نیست تا افراد در زمانی مشخص در یک مکان حضور پیدا کنند، و این برای افراد سالمند مزیت مهمی محسوب می گردد، آنها می توانند به صورت شبانه روزی به دوره های آموزشی گوناگون دسترسی داشته و با سرعت دلخواه در زمان های مناسب به یادگیری و مطالعه بپردازند.


برای آموزش به افراد در این زمینه خاص باید توجه داشت که فرایند به گونه ای باشد که علی رقم اینکه باید از فناوری های جدید استفاده شود تا در وقت صرفه جویی گردد، اما به میزان تسلط و کند بودن افراد سالمند در استفاده از تکنولوژی توجه گردد و دومین نکته حایز اهمیت اینکه چگونه می توان افراد بیشتری را با توجه به گروه سنی آنها تحت آموزش قرار داد، که برای تمامی آنها روند یادگیری مفید ارایه شود.

برای آموزش به افراد در این زمینه خاص باید توجه داشت که فرایند به گونه ای باشد که علی رقم اینکه باید از فناوری های جدید استفاده شود تا در وقت صرفه جویی گردد، اما به میزان تسلط و کند بودن افراد سالمند در استفاده از تکنولوژی توجه شود و دومین نکته، در صورت وجود کلاس همزمان، چگونه می توان افراد بیشتری را با توجه به گروه سنی آنها تحت آموزش قرار داد، که برای تمامی آنها روند یادگیری مفید ارایه شود.


آمارها نشان می دهد، در بین افراد مسن جامعه بیش از 80% کم سواد هستند که این یکی از دلایل عدم استفاده آنها از روش ها و تکنیک های آموزش سنتی است که بیشتر به خواندن کتب وابسته است، در این میان استفاده از یادگیری الکترونیکی که استفاده از ابزارهای چندرسانه ای مانند فیلم را به همراه دارد می تواند جایگزین مناسبی باشد.
تجربه ثابت کرده، استفاده از آموزش های چند رسانه ای کیفیت و اثربخشی را در افراد سالمند افزایش می دهد و امید به زندگی در آن ها را با کنترل برنامه غذایی افزایش می دهد.


در میان دوره های آنلاینی که برای این قشر از افراد برگزار شده، یک نمونه را به عنوان Case study مطالعه موردی مورد بررسی قرار دادیم:
در بررسی اولیه این دوره متوجه شدیم که در کلاس هایی که به روش سنتی توسط همین موسسه برگزار می شود، کارشناس مسئول برنامه سالمندان به عنوان مدرس حضور پیدا می کند ولی در آموزش الکترونیکی علاوه بر حضور کارشناس مسئول برنامه تغذیه، محقق نیز حاضر است تا آمارها و میزان استقبال بسنجد، همچنین نمایش فیلم های آموزشی توسط کارشناس IT انجام می شود به بیانی تعامل میان چند نفر متخصص جهت برگزاری دوره وجود دارد. در هر دو روش آموزش مرحله پیش آزمون و پس آزمون وجود دارد.
مطالبی که در این دوره آموزشی خاص ارائه می شد عبارتند از:
• محتوای دوره بر اساس کتابی در زمینه بهبود در شیوه زندگی سالم برای سالمندان تهیه شده بود، محتوایم کتاب بعضا در زمینه تغذیه و تمرینات بدنی است.
• هم چنین یک طرح درس در نظر گرفته شده بودکه در آن مربی به عنوان راهنما اظهار نظر می نمود.

ادامه دارد...

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش مجازی تبیان