تبیان، دستیار زندگی
از دیروز چهارشنبه بیستم اسفندماه 1393 ، اكران چهار فیلم نوروزی شروع شد و یك هفته بعد با اضافه شدن «روباه» پازل این جمع كامل خواهد شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای اکران نوروزی


از دیروز چهارشنبه بیستم اسفندماه 1393 ،‌اكران چهار فیلم نوروزی شروع شد و یك هفته بعد با اضافه شدن «روباه» پازل این جمع كامل خواهد شد.

«ایران برگر»،«استراحت مطلق» ،«رخ دیوانه» و «طعم شیرین خیال» فیلم هایی هستند كه از میان 10 فیلم ِ نامزد شده به عنوان سردمداران اكران سال 1394 انتخاب شده اند. در كنار این ها پنج فیلم از گروه هنر و تجربه قرار است تنور سینما در نوروز را گرم كنند: «مردی كه اسب شد»،« روز مبادا»،«پریدن از ارتفاع كم» ،«آتلان» و «گاو».
استراحت مطلق/عبدالرضا کاهانی
بازیگران: ترانه علیدوستی، رضا عطاران، بابک حمیدیان،  مجید صالحی، فریده فرامرزی و...
درباره فیلم: زنی با وجود مخالفت‌های همسرش، زندگی در شهر تهران را به زندگی خانوادگی در دامغان  ترجیح می‌دهد و به همراه دوست همسرش مشغول قاچاق ماهواره می‌شود. آنها ریسیورهای ماهواره را که توسط گروهی دیگر از منازل جمع آوری می‌شوند، می‌خرند، بسته بندی می‌کنند و به اسم نو می‌فروشند. در این میان همسر زن مدام مثل سایه او را تعقیب میکند تا جلوی کارش را بگیرد و ...
نگاه مثبت: فضای فیلم‌های عبدالرضا کاهانی برای خیلی‌ها دلچسب است. «بیست»، «هیچ»، «اسب حیوان نجیبی است»، «بی‌خود و بی‌جهت» و ... زمان اکران توانستند نظر بسیاری از مخاطبان را به خودشان جلب کنند و خب طبیعتا «استراحت مطلق» هم به مذاق خیلی‌ها سازگار است.
نگاه منفی: فیلم برخلاف سایر ساخته‌های کاهانی، یک هدف مشخص و تعریف شده ندارد. شاید جاهایی به هدف اصلی نزدیک شده باشد اما در پیشبرد آن و بیان دقیق دغدغه فیلم کمترین تلاشی نمی کند. کاهانی بیشتر از اینکه روی تعریف کاراکترها، شخصیت پردازی و قصه آنها متمرکز باشد،  دنبال نمایش اتفاقهای دم دستی و بی‌دلیل است؛ اتفاقهایی که می‌توان به راحتی حذفشان کرد بدون اینکه آسیبی به درک فیلم وارد شود.  او حتی از زوج رضا عطاران و همسرش در جهت پیشبرد داستان استفاده نکرده و به ساده‌ترین حالت ممکن از کنار این انتخاب گذشت. وضعیت فیلم به گونه‌ای است که طبیعتا اعمال اصلاحات، هیچ ضربه‌ای به ساختار آن وارد نمی کند.

 اکران نوروزی

ایران برگر/مسعود جعفری جوزانی
بازیگران: محسن تنابنده، علی نصیریان ، محمدرضا هدایتی، حمید گودرزی ، احمد مهرانفر، سحر جعفری جوزانی، هادی کاظمی و ....
خلاصه داستان: داستان از چند روز مانده به انتخابات شوراها شروع می‌شود. فتح‌الله خان و امرالله خان دو خان بزرگ روستا هستند که هردو می‌خواهند برای پذیرش در این انتخابات، دست به هرکاری بزنند. پیکارهای انتخاباتی این دو و رفتارهای مردم در قبال تبلیغات آنها از جمله اتفاقهای فیلم است.
نگاه مثبت: فیلم در نگاه اول، کاملا خنده‌دار و مفرح است و حتی در جاهایی میتواند از خنده روده‌برتان کند. بازی بازیگران با اینکه تکراری است و نمونه‌هایش را در سایر فیلم‌ها به وفور دیده‌ایم اما اینجا کنار هم خوب چفت شده و درواقع مخاطب را اذیت نمی‌کند. این فیلم زمان اکران در سینماهای مردمی جشنواره فجر، استقبال خوبی داشت.
نگاه منفی: موقعیت‌های کمدی فیلم در برخی موارد کاملا سطحی است. شاید در وهله اول خنده‌دار به نظر برسد اما به لحاظ محتوا، در اکثر مواقع راضی کننده نیست. این شوخی‌ها حتی در جاهایی به سمت لودگی و مسخره کردن مردم هم پیش رفته.

 اکران نوروزی

رخ دیوانه/ ابوالحسن داوودی
بازیگران: طناز طباطبایی، صابر ابر، نازنین بیاتی، ساعد سهیلی، گوهر خیراندیش و ...
درباره فیلم: داستان از یک قرار فیس بوکی شروع می‌شود. چند جوان که عضو گروه بی‌پدر و مادرها هستند در یک کافه قرار میگذارند و بعد از چند جوان با یک قرار اینترنتی آشنا می‌شوند و سر یک شوخی و شرط بندی معمولی، وارد مسئله‌ای پیچیده می‌شوند که زندگی تک تکشان را بهم می‌ریزد و ...
نگاه مثبت: «رخ دیوانه» یکی از مهترین فیلمهای جشنواره امسال بود و در 12 رشته نامزد دریافت سیمرغ شد و برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین جلوه های ویژه بصری و بهترین صداگذاری سیمرغ گرفت. «رخ دیوانه» فیلم جوانانه‌ای است. داوودی خیلی خوب توانسته به سبک زندگی جوانان امروز، زاویه دید، مشکلات و خلاصه دغدغه‌هایشان ورود کند و فیلمی بسازد که تماشاگران تا لحظه آخر اجازه جمب خوردن نداشته باشند. بازی‌ خوب بازیگران و جلوه‌های بصری فیلم هم به کمک این داستان جذاب آمده تا با اثر قابل توجهی روبه‌رو باشیم.

نگاه منفی: رودست‌ زدن‌های پشت سر هم کارگردان به مخاطب، از یک جایی به بعد اعصاب مخاطب را بهم می‌ریزد. حتی یک جاهایی شاید حس کنید گول خورده‌اید یا سر کار رفته‌اید. علاوه بر اینها برخی شخصیت‌ها و برخی اتفاقها کاملا اضافه هستند و حضورشان به روند داستان کمکی نمی‌کند.

 اکران نوروزی

روباه/ بهروز افخمی
بازیگران: حمید گودرزی، بابک حمیدیان، جلال فاطمی، آرش مجیدی و مرجان شیرمحمدی
درباره فیلم: بهروز افخمی كه حدود بیست سال پیش با «روز شیطان» علاقه و توانایی خودش را در ساخت فیلم های جاسوسی نشان داده بود این بار هم سراغ داستانی از همین جنس رفته: یک پیک موتوری به طور اتفاقی با یوهان نتانیاهو، برادر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی آشنا می شود که از طرف سازمان های جاسوسی رژیم صهیونیستی برای ترور دانشمندان هسته ای به ایران آمده است و...
نگاه مثبت : اسم بهروز افخمی کافی است که تصمیم بگیریم فیلمی ساخته و پرداخته دست او را ببینیم. او بعد از «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» این بار سراغ داستانی کاملا غافلگیرانه رفته؛ ترور دانشمندان هسته‌ای. فیلم به لحاظ تکنیک، اثر قدرتمندی است و به این جهت می تواند انتظارها را برآورده کند.بویژه آن كه فیلم موفق جاسوسی «روز شیطان»‌را در كارنامه داد.
نگاه منفی: وقتی اسم برادر نتانیاهو و حضورش در ایران برای ترور دانشمندان هسته‌ای به میان می‌آید ناچار آدم خیال می کند با یک جور شوخی طرف است. اصلا نمی توانیم آن را با واقعیت تطبیق دهیم و همین مسئله آزارمان می دهد. اتفاقهای فوق سری در فیلم به حدی دم دستی نشان داده می‌شوند و گره‌ها آنقدر راحت باز می شوند که چندان نمی شود روی قوت فیلم حساب کرد.

 اکران نوروزی

طعم شیرین خیال/کمال تبریزی
نویسندگان: علی میرمیرانی و نغمه ثمینی
بازیگران: شهاب حسینی، نازنین بیاتی، نادر فلاح، نازنین فراهانی، پریوش نظریه و ...
درباره فیلم: كمال تبریزی از جمله كارگردان های تجربه گرای سینمای ما است كه این بار تصمیم گرفت در فیلمش از موضوعاتی چون انرژی‌های هدررفته در طبیعت، کود کمپوست، آسیب انسان‌ها به زمین و آب، استفاده از انرژی‌های سالم و عدم استفاده از مواد بازیافت‌نشدنی چون پلاستیک و ... بگوید. تبریزی این مفهوم را در قالب عشق یك استاد به دانشجویش روایت كرده ، عشقی نامتعارف و عجیب البته.
نگاه مثبت: بهرحال فیلم متعلق به سینمای کمال تبریزی است و هرچه هم که باشد به یک بار دیدنش می‌ارزد.
نگاه منفی: تبریزی بعد از «طبقه حساس» و «ابله» که به لحاظ حرفه‌ای جایگاه خاصی در سینما وتلویزیون پیدا نکردند، این بار هم به نظر می‌رسد با شیوه‌ای که در ساخت «طعم شیرین خیال» استفاده کرده تا حدی ادامه رو دو کار قبلی باشد. منتقدان و داوران در جشنواره فجر روی خوشی به آن نشان ندادند و آن را پایین تر از حد نام این كارگردان دانستند.

«ایران برگر»،«استراحت مطلق» ،«رخ دیوانه» و «طعم شیرین خیال» فیلم هایی هستند كه از میان 10 فیلم ِ نامزد شده به عنوان سردمداران اكران سال 1394 انتخاب شده اند. در كنار این ها پنج فیلم از گروه هنر و تجربه قرار است تنور سینما در نوروز را گرم كنند: «مردی كه اسب شد»،« روز مبادا»،«پریدن از ارتفاع كم» ،«آتلان» و «گاو».

فیلم های گروه هنر و تجربه


مستند آتلان/معین كریم‌الدینی
آنهایی كه فیلم را در جشنواره فجر دیدند معتقدند «آتلان» آنقدر جذاب است كه فقط مخاطبان سینمای مستند جذبش نمی‌شوند و برای همه مخاطبان جدی سینما فیلم دوست داشتنی است. داستان فیلم درباره یك خانواده پرورش‌دهنده اسب تركمن است. زمان این فیلم مستند 62 دقیقه است و می‌شود آن را یك‌جور پژوهش مردم‌نگاری محسوب كرد.

 اکران نوروزی

روز مبادا/ فائزه عزیزخانی
بازیگران: هدیه تهرانی، شیرین آقارضا كاشی
مهم‌ترین نكته‌اش حضور افتخاری هدیه تهرانی در چند سكانس از فیلم است. آخرین‌باری كه هدیه تهرانی را روی پرده سینما دیدیم سال 1391 با فیلم «پل چوبی» مهدی كرم‌پور بود و الان دو سالی است كه فیلم جدیدی بازی نكرده. فیلم در جشنواره سی‌وسوم هم فیلم در بخش هنر و تجربه به نمایش درآمد و عزیزخانی سیمرغ بهترین كارگردانی را از آن خودش كرد. در خلاصه داستان فیلم آمده: مادر هوای رفتن دارد اما اهل خانه او را باور ندارند.
پریدن از ارتفاع كم/حامد رجبی
بازیگران: رامبد جوان، نگار جواهریان
فیلم محصول مشترك ایران و فرانسه است و هرچند در ایران خیلی بی‌سروصدا ساخته شد اما جزو آثاری است كه در جشنواره برلین امسال مورد توجه قرار گرفت و در بخش پانورامای برلین نامزد دریافت جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بود. فیلم داستان زن جوانی است كه چهارماهه باردار است ولی جنین در داخل شکمش می‌میرد و او تصمیم می‌گیرد که در این‌باره به کسی چیزی نگوید.

 اکران نوروزی

مردی كه اسب شد// امیرحسین ثقفی
بازیگران: لوون هفتوان، مزدک میرعابدینی
ثقفی با این فیلم در بخش هنر و تجربه جشنواره سی‌وسوم حضور داشت و برنده جایزه ویژه جشنواره در این بخش هم شد. فیلمش بعضی از منتقدان را آنقدر تحت‌تاثیر قرار داد كه از آن به عنوان پدیده و بهترین فیلم جشنواره یاد كردند اما باید برای دیدنش صبر و حوصله داشته باشید چون فیلم تم آرامی دارد. آنهایی كه در جشنواره دیدند معتقدند به وضوح تحت‌تاثیر فیلم «اسب تورین» بلا تار است.
گاو/ داریوش مهرجویی
بازیگران: عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان
بعد از 45 سال دیدن یكی از شاهكارهای موج نوی سینمای ایران روی پرده قطعا لذت‌بخش است. دومین فیلم داریوش مهرجویی، كارگردان صاحب نام ایرانی كه در سال 1348 ساخته شد، اقتباسی از كتاب معروف «عزاداران بیل» غلامحسین ساعدی بود كه پیش از آن در تئاتر روی صحنه برده بودند. «گاو» به جشنواره‌های مختلف خارجی فرستاده شد و خیلی هم موفق بود. فیلمی كه حضرت امام خمینی(ره) از آن به عنوان نمونه‌ای برای سینمای درست و آموزنده یاد كردند.

منیژه خسروی
بخش سینما و تلویزیون تبیان