تبیان، دستیار زندگی
فکر می کنید اگر با فرزندان در مورد مسائل جنسی صحبت نکنید ، افکار جنسی در کودکان تقویت نمی شود و آن ها به رفتارهای جنسی وسوسه یا علاقه مند نخواهند شد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش جنسی با چاشنی شرم و شوخی


فکر می کنید اگر با فرزندان در مورد مسائل جنسی صحبت نکنید ، افکار جنسی در کودکان تقویت نمی شود و آن ها به رفتارهای جنسی وسوسه یا علاقه مند نخواهند شد؟

پدر و فرزند

آموزش جنسی چگونه باید باشد؟
نیروی جنسیت یک شمشیر دو لبه است ، اگر چه در یک سو می تواند عامل انحراف باشد اما از سوی دیگر اگر با رعایت اصول اخلاقی و قواعد روان شناختی به کار رود  می تواند منبع اصلی محبت، ایثار، مهر و عاشقی در زندگی سالم انسانی و انگیزه اصلی ادامه حیات ، زایایی و بالندگی باشد. این شما پدر و مادر فهیم هستید که با تربیت صحیح جنسی ، به کار گیری درست از این شمشیر دو لبه را به فرزندان خود می آموزید.


در زمان مناسب باشد
هنر پیدا کردن زمان مناسب برای انتقال آموزش ها به فرزندان اهمیت بسیار دارد. برای مثال زمانی که با فرزندتان در ماشین سوار شده اید و لازم نیست چشم در چشم هم صحبت کنید ، می تواند زمان مناسبی برای انتقال اطلاعاتی باشد که صحبت از آن ها برای شما با شرم و آزرم بیشتری همراه هستند.  مواجه شدن با صحنه ای در یک فیلم ، دیدار از یکی از اقوام که باردار است یا هنگام مواجه شدن با صحنه یک رابطه جنسی در حیوانات ، می تواند فرصت های مناسبی برای انتقال اطلاعات مناسب در مورد رفتارهای جنسی باشد.


تدریجی باشد
آموزش و تربیت جنسی قرار نیست یک شبه و در یک سخنرانی طولانی مدت از طریق شما صورت بگیرد. تربیت جنسی یک فرایند تدریجی و در طول عمر کودک است.باز نگه داشتن فرصت ها برای گفتگو درباره مسائل جنسی به صورتی که فرزندان ، شما را به عنوان بهترین و مناسب ترین منبع اطلاعاتی بپذیرند و باور داشته باشند ضروری است.


همراه با شرم و شوخی
به صورت کاملا طبیعی در مغز شما ارتباط بسیار نزدیکی بین مسائل جنسی و شرم از یک سو و شوخی و خنده از سوی دیگر وجود دارد و این ارتباط نباید باعث ناراحتی شما شود. احساس شرم و رعایت نجابت در حین گفتگو در مورد مسائل جنسی و در عین حال کمی چاشنی شوخی می تواند اثر بخشی آموزش ها را بیشتر کند. اگر چه باید توجه داشت که احساس شرم عامل ناخوشایند شدن فضای گفتگو و شوخی عامل تمسخر و سبک شدن گفتگوی شما نشود.

تاکید بر اصول اخلاقی در رفتارهای جنسی و آموزش حدود شرعی ، دینی ، اخلاقی و عرف روابط جنسی ، اهمیت بسیار دارد. گاهی حتی یک جمله ساده  " در دور و بر تو گل های خوش بو و زیبای زیادی وجود دارد، اما تو حق داری یکی از این ها را بچینی و تا ابد برای خود نگه داری" ، از سوی یک پدر به پسر ممکن است رفتار جنسی او را در ارتباط با دختران را مقید به چارچوب های اخلاقی نماید

توجه به علائم بلوغ
اولین علامت بلوغ در دخترها رشد سینه هاست ( در حدود سن ده و نیم سال) . پس از چند ماه از شروع رشد  سینه ها، علامت بعدی به صورت رویش مو بر روی نواحی تناسلی است. حدود دو سال بعد از شروع رشد سینه ها، اولین تجارب قاعدگی روی می دهد. انتقال اطلاعات مناسب در فرصت های مناسب و پیش یا در حین روی دادن این علائم بلوغ ضروری است. تاکید بر طبیعی بودن این اتفاقات ، اظهار خوشحالی کردن از رشد طبیعی کودکان و همراهی مناسب مادر برای برخورد مناسب با این تغییرات ، اهمیت بسیاری دارد.
در پسرها علائم ظاهری بلوغ بروز کمتری دارد. اولین علامت بزرگ شدن بیضه ها  و بعد از آن رویش مو در نواحی تناسلی است. بهتر است قبل از اولین دفعات خروج مایع منی در حین خواب یا اصطلاحا محتلم شدن  آموزش هایی در این رابطه داده شود. آموزش های مذهبی مثل غسل جنابت می تواند بهانه خوبی برای پدران در رابطه با آموزش های مربوط باشد.


خصوصی است اما سری نیست
اگر دیدید فرزند خردسال شما در هنگام حمام به آلت تناسلی خود دست می زند، از این فرصت استفاده کرده و نام اندام های مختلف را با او مرور کنید و اندام های جنسی را معرفی کنید. توضیح دهید که این اندام ها حریم شخصی او و خصوصی هستند و کسی حق ندارد آن را ببیند یا به آن دست بزند. تفاوت سری بودن و خصوصی بودن را برایش بگویید و توضیح دهید که مسائل جنسی خصوصی هستند اما سری نیستند و آن ها می توانند در مورد این مسائل با شما صحبت کنند. بر خلاف تصور والدین ، اطلاع درست از مسائل جنسی نه تنها عامل افزایش تجارب جنسی نمی شود بلکه می تواند تمایل به تاخیر انداختن رفتارهای جنسی را در نوجوانان و جوانان افزایش دهد.


آموزش تعهد
تاکید بر اصول اخلاقی در رفتارهای جنسی و آموزش حدود شرعی ، دینی ، اخلاقی و عرف روابط جنسی ، اهمیت بسیار دارد. گاهی حتی یک جمله ساده یا تمثیل نه چندان درست مثل " در دور و بر تو گل های خوش بو و زیبای زیادی وجود دارد، اما تو حق داری یکی از این ها را بچینی و تا ابد برای خود نگه داری" ، از سوی یک پدر به پسر ممکن است رفتار جنسی او را در ارتباط با دختران را مقید به چارچوب های اخلاقی نماید. تاکید بر تعهد در روابط عاشقانه و امکان روابط جنسی تنها در صورت وجود چارچوب های اخلاقی و شرعی در کنار یک رابطه عاشقانه در تربیت جنسی جوانان ، اهمیت بسیار دارد.

 

فرآوری : زهرا سادات طباطبایی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: " تربیت جنسی و فرزندان ما"


مطالب مرتبط:
همیشه پای یک اختلال جنسی در میان نیست!
چگونه همسرم را ارضا کنم؟
مردی با چراغ خاموش
رابطه جنسی فوری و راه حل های آن
بدترین نوع رفتار در رابطه جنسی
نیاز جنسی از افسانه تا واقعیت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.