تبیان، دستیار زندگی
آن حجم از حمله كنندگان كه واقعا تعجب آور بود و مخصوصا اینكه با خیال آسوده هر كار می خواستند، می كردند معلوم بود كه هیچ نگرانی بابت بازخواست شدن و پیگیری این موضوع و كارهایی كه می كنند ندارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی مطهری: شانس آوردم زنده ماندم



آن حجم از حمله‌كنندگان كه واقعا تعجب‌آور بود و مخصوصا اینكه با خیال آسوده هر كار می‌خواستند، می‌كردند معلوم بود كه هیچ نگرانی بابت بازخواست شدن و پیگیری این موضوع و كارهایی كه می‌كنند ندارند.

علی مطهری

علی مطهری كه روز سه‌شنبه برای یك سخنرانی به شیراز رفته بود نهایتا با چشم زخمی و كت و شلوار قرضی كه برایش دست و پا كردند، به تهران بازگشت، بی‌آنكه سخنرانی‌اش انجام شود. همین هم اما هزاران حرف نگفته داشت كه البته دیگر اظهر‌من‌الشمس شده است. ١٠٠ موتورسوار با خیال راحت و با آجر و گاز فلفل، مراسم استقبالی «خشن» را برای ورود مطهری به شیراز ترتیب دادند؛ مراسمی كه تا پاسی از شب هم ادامه یافت. نمایش حمله‌كنندگان حتی پرده‌ای چندساعته از محاصره كلانتری كه مطهری و همراهانش به آن پناه برده بودند را نیز در دل خود داشت.

اما همه اینها یك طرف و روایت خود مطهری از واكنش مقامات دولتی استان فارس یك طرف. مقاماتی كه مطهری در گفت‌وگو با «اعتماد» تاكید می‌كند نه تنها برای حل بحران كاری نكردند كه حتی حرف حمله‌كنندگان را به شكل دیگری تكرار می‌كردند؛ اینكه سخنرانی این نماینده مجلس منتفی شود و او شیراز را ترك كند.

شما روز سه‌شنبه چند ساعت در یك كلانتری بودید، آیا اقدام موثری برای مقابله با حمله‌ای كه به شما انجام شد، صورت گرفت؟

روز سه‌شنبه كلانتری نیروی انتظامی را چند ساعت در محاصره درآوردند و هیچ كس واكنشی نشان نداد. واقعا در جریان اتفاق روز سه‌شنبه كسانی كه به من حمله كردند به قصد كشتن آمده بودند و من حداقل این‌گونه برداشت می‌كردم. چون برخورد بسیار خشن بود و من تا به حال چنین اتفاقی را ندیده بودم كه با آجر و سنگ و هرچه دست‌شان بود، به ما حمله كردند. ابایی هم از استفاده از آن نداشتند و كافی بود شانس نمی‌آوردم و در آن صورت اتفاق دیگری می‌افتاد. آنها تمام تلاش‌شان را می‌كردند تا بیشترین آسیب را به ما وارد كنند. مسوولان دولتی هم متاسفانه خیلی ضعیف عمل كردند. ابعاد حمله خیلی بزرگ بود.

  خودتان فكر می‌كردید با چنین موقعیتی در شیراز مواجه شوید؟

نه. به هر حال من مهمان آن شهر بودیم و یك مراسم عادی بود كه قرار بود سخنرانی كنم. هیچ چیزی از قبل وجود نداشت كه بدانم آنجا این اتفاقات می‌افتد.

  خودتان خبر داشتید كه در شیراز علیه این مراسم و حضور شما جو‌سازی شده است؟

نه. قرار این مراسم از چند هفته قبل گذاشته شده بود و این هفته چون مجلس تعطیل بود، من تصمیم گرفتم كه به این سفر بروم. قبل از آن هم برگزاركنندگان مراسم مجوزهای آن را برایم فاكس كردند. به هر حال مراسم مجوز داشت و حداقل من هیچ خبری نداشتم كه آنجا احتمالا چنین جوی وجود دارد و با چنین برخوردی مواجه می‌شوم.

این‌بار كاملا متفاوت بود. من واقعا فكر می‌كنم كه قصد داشتند به من صدمه جانی و جسمی بزنند. قبلا از این اتفاقات در برخی مراسم، و آن هم در حد شعار در سالن، هم برای من و هم برای خیلی‌های دیگر افتاده بود. اما این‌بار تعداد بسیار زیادی موتورسوار بودند كه برای صدمه زدن از آجر گرفته تا گاز فلفل، همه‌چیز داشتند. اگر شانس با ما نبود واقعا من را می‌كشتند و معلوم بود با كسی شوخی ندارند. با تمام توان به ما حمله كرده بودند، ما به سختی از این مهلكه گریختیم و به كلانتری پناه بردیم. ماشینی كه من با آن می‌رفتم صدمه زیادی دید.

 به لحاظ ابعاد حادثه می‌گویید كه از قبل فكرش را نمی‌كردید؟ چون قبلا هم در مواقعی برخی دیگر از مراسم سخنرانی شما با مشكل مواجه شده بود.

این‌بار كاملا متفاوت بود. من واقعا فكر می‌كنم كه قصد داشتند به من صدمه جانی و جسمی بزنند. قبلا از این اتفاقات در برخی مراسم، و آن هم در حد شعار در سالن، هم برای من و هم برای خیلی‌های دیگر افتاده بود. اما این‌بار تعداد بسیار زیادی موتورسوار بودند كه برای صدمه زدن از آجر گرفته تا گاز فلفل، همه‌چیز داشتند. اگر شانس با ما نبود واقعا من را می‌كشتند و معلوم بود با كسی شوخی ندارند. با تمام توان به ما حمله كرده بودند، ما به سختی از این مهلكه گریختیم و به كلانتری پناه بردیم. ماشینی كه من با آن می‌رفتم صدمه زیادی دید.

  آن تاكسی كه ربطی به شما نداشت؟

نه. تاكسی فرودگاه بود و اصلا ربطی به من نداشت. اما شب عید اتومبیل آن بنده خدا هم به‌شدت آسیب دید. با آن حجم از آجر و سنگی كه به سوی ما پرتاب شد، خیلی شانس آوردم كه زنده ماندم.

  بعد از این واقعه و علی‌الخصوص بازگشت به تهران آیا پیگیری هم انجام داده‌اید؟ یا اینكه خبری دارید كه آیا پیگیری توسط دیگران انجام شده باشد؟

در همان شیراز و وقتی كه این اتفاق افتاد تماس‌هایی گرفتم اما به جایی نرسید. یعنی كسی كاری نكرد. به هر حال در حدی كه لازم باشد این موضوع را پیگیری می‌كنم.

  با مقامات استان در آنجا تماس گرفتید یا مقامات كشوری؟ چون به هر حال انتقادات هم به استانداری فارس و هم به وزارت كشور در این خصوص زیاد است.

با مقامات استانداری در آنجا تماس گرفتم و موضوع را منتقل كردم. اما آنها به جای اینكه به دنبال عادی كردن شرایط و جمع كردن این قائله باشند، بیشتر پیگیری می‌كردند كه مراسم سخنرانی لغو شود و بر این موضوع اصرار داشتند. من ندیدم تلاشی برای متفرق كردن حمله‌كنندگان و حفظ امنیت من صورت بگیرد. موتورسوارها خیلی راحت تقریبا هر كاری می‌خواستند می‌كردند و مزاحمی نداشتند.

علی مطهری

خودتان رایزنی می‌كردید یا كسانی كه برنامه را ترتیب داده بودند؟

من خودم تماس گرفته بودم و تلاش می‌كردم كه این موضوع جمع شود. اما متاسفانه آنجا هیچ‌كس برای حرف من نه به عنوان یك شهروند، بلكه به عنوان یك نماینده مجلس ارزشی قایل نشد. یعنی حتی من احساس كردم كه نگران این موضوع هم نشده‌اند. برخورد مقامات بیش از هر چیزی باعث تاسفم شد و ناراحتم كرد.

  با چه مقامی تماس گرفتید؟

فكر می‌كنم معاون سیاسی و امنیتی استانداری بود كه من با ایشان تماس گرفتم. اما در مقابل اصرار ایشان و استانداری بر لغو مراسم و بازگشت بنده به تهران بود. یعنی اصل درخواست‌شان با درخواست حمله‌كنندگان یكی بود. منتها موتورسوارها با اسپری فلفل و فحش ناموسی و گاز فلفل حرف خود را می‌زدند و آنها یك طور دیگر. آن حجم از حمله‌كنندگان كه واقعا تعجب‌آور بود و مخصوصا اینكه با خیال آسوده هر كار می‌خواستند، می‌كردند معلوم بود كه هیچ نگرانی بابت بازخواست شدن و پیگیری این موضوع و كارهایی كه می‌كنند ندارند. به هر حال برای این عده نه قانون مهم است و نه اخلاق. اینكه یك عده‌ای بتوانند با این شكل خشن جلوی سخنرانی یك نماینده مجلس را كه مصونیت دارد و برای اظهارنظر آزاد است، بگیرند و یك كلانتری را كه باید پایگاه اقتدار و حفظ امنیت باشد چند ساعت محاصره كنند، اصلا عادی نیست.

  احتمالا آیا قصدی برای پیگیری جدی این موضوع در مراجع عالی دارید؟ مثلا اینكه موضوع را در سطح دولت یا وزارت كشور پیگیری كنید.

به هر حال سعی می‌كنم موضوع را تا جایی كه بشود پیگیری كنم. دولت به هر حال در این مسائل مسوول است و اگر مسوولیت‌پذیر باشند نباید حتی منتظر درخواست من یا كسی بمانند. دولت باید خودش پیگیری كند. به هر حال الزاما نیاز برای درخواست ندارند تا پیگیری شوند. دولت مسوول است و باید پاسخگو باشد. تامین امنیت مسوول دارد و اگر جایی آشوبی شود، مقام و دستگاه مسوول باید پاسخگو باشند. نیاز ندارد كسی درخواست كند. اما من سعی می‌كنم این موضوع را پیگیری كنم و همان جدیت قبل را در این پیگیری هم داشته باشم. نه اینكه الزاما چون برای من این اتفاق افتاده است، اصل قضیه و اینكه یك عده‌ای بتوانند هر كاری می‌خواهند بكنند جای تاسف دارد و باید كسی پاسخگوی این وضع باشد.

  همكاران مجلسی خود در استان فارس كه چندنفری هم عضو كمیسیون امنیت ملی هستند را در جریان این واقعه گذاشته‌اید؟

آنها خودشان باید خبر داشته باشند كه چه اتفاقی افتاده است. اما من با كسی تماس نداشتم.

    با مقامات عالیه دولتی چطور؟

آنها هم همین‌طور. ولی من هنوز تماس نگرفته‌ام. بعید می‌دانم بی‌اطلاع باشند. فقط امیدوار هستم.

واکنش استاندار فارس درمورد حمله به مطهری

استاندار فارس ضمن ابراز تاسف از وقایع حادث شده برای علی مطهری در شیراز، گفت: حتما از آقای مطهری دلجویی و با عوامل ایجاد کننده این مشکل نیز برخورد می‌کنیم.

دکتر سیدمحمد احمدی عصر امروز (سه‌شنبه) ۱۹ اسفند در حاشیه جلسه شورای اداری استان فارس در جمع خبرنگاران گفت: بروز این رفتارهای خارج از قانون در شان و جایگاه شیراز به‌عنوان یک شهر فرهنگی و سومین حرم اهل بیت(ع) نبوده و نیست.

وی با تصریح اینکه از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی خواسته تا عوامل بروز حادثه برای علی مطهری در شیراز، شناسایی شوند، گفت: به حتم کسانی‌که این اتفاقات را رقم زده‌اند، اشخاص عادی نبودند، اما برای ممانعت از تکرار چنین وقایعی باید بر اساس قانون با افرادی که بی‌قانونی می‌کنند،‌ برخورد کرد.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه دعوت‌کنندگان و برگزارکنندگان مراسم سخنرانی علی مطهری، زمان و چگونگی ورود وی را به مسئولان انتظامی و امنیتی استان فارس و شهرستان شیراز اطلاع‌رسانی نکرده بودند، گفت: بی‌تردید اگر اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح انجام شده بود، پیش‌بینی‌های لازم انجام می‌شد که آقای مطهری به‌عنوان نماینده مجلس از محل پاویون تا محل سخنرانی بدرقه شود.

من خدا را شاهد می‌گیرم که آنچه می‌گویم عین واقعیت است، آقای مطهری نماینده مجلس و فردی شناخته شده است، لذا بر ما فرض و لازم بود که اقدامات لازم را برای امنیت و احترام ایشان پیش‌بینی کنیم، از طرفی مهمان شهر ما بوده‌اند و باید حرمت می‌گذاشتیم.

وی در عین‌حال از عملکرد دانشگاه شیراز انتقاد و تصریح کرد: شورای تامین شهرستان شیراز کتبا نظر خود را در خصوص این برنامه و حضور آقای مطهری اعلام کرده بود. استاندار فارس گفت: ما از طریق فرماندار جهرم که رابطه دوستی با آقای مطهری دارند، از وی خواسته بودیم که برای این سخنرانی به شیراز نیاید و این سفر را با چند روز تاخیر انجام دهد، ظاهرا ابتدا وی پذیرفته اما بعد اعلام می‌کند این موضوع باید از طرف دانشگاه نیز اعلام شود.

احمدی تصریح کرد: من خدا را شاهد می‌گیرم که آنچه می‌گویم عین واقعیت است، آقای مطهری نماینده مجلس و فردی شناخته شده است، لذا بر ما فرض و لازم بود که اقدامات لازم را برای امنیت و احترام ایشان پیش‌بینی کنیم، از طرفی مهمان شهر ما بوده‌اند و باید حرمت می‌گذاشتیم.

استاندار فارس با بیان اینکه مدیرکل سیاسی استانداری از طریق تماس تلفنی از قائم مقام دانشگاه در خصوص زمان حضور آقای مطهری سئوال کرده بود، افزود: اما زمان دقیق اعلام نشد، فرماندار شیراز هم نامه نوشته و خواستار اعلام زمان برنامه‌ ورود و سخنرانی شده بود.

احمدی اضافه کرد: ما که نمی‌توانستیم از ابتدای صبح گارد در محل فرودگاه مستقر کنیم،‌ این اقدام شایسته نبود، از طرفی حتی دعوت‌کنندگان هم به‌درستی کار استقبال را انجام نداده‌اند. همین گروه می‌خواستند به آقای یونسی هم در هنگام ورود به شیراز حمله کنند، اما پیش‌بینی و جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه این موضوع در شورای تامین شهرستان شیراز مطرح شده و تمام دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و نهادهای مسئول، برگزاری آن در شرایط کنونی را جایز ندانسته بودند، خاطرنشان کرد: آقای مطهری روز ۲۴ خرداد هم به شیراز سفر و در مراسمی که من هم حضور داشتم سخنرانی کرد، حرف‌هایی را هم زد، چرا آن زمان این اتفاقات حادث نشد.

استاندار فارس با تاکید براینکه برخورد انجام شده با آقای مطهری در شیراز مایه تاسف بوده و مورد تایید هیچ انسان عاقلی نیست، گفت: البته یادمان باشد که اگر آقای مطهری به محل سخنرانی می‌رسید با توجه به جوی که در آنجا به‌واسطه حضور افراد مخالفش حاکم بود، امکان بروز حوادث بسیار ناگوارتری وجود داشت.

احمدی گفت: اگر در زمان سخنرانی در محیط دانشگاه که دستگاه‌های امنیتی و انتظامی اجازه ورود و دخالت ندارند، اتفاق ناگواری حادث می‌شد،‌ اگر دانشجو و فردی آسیب جانی می‌دید، چه کسی پاسخگو بود، اینکه دانشگاه به توصیه‌های شورای تامین بی‌تفاوت باشد صحیح نیست.

وی گفت: هفته گذشته دو بار آقای زیباکلام به شیراز سفر و سخنرانی کرد و هیچ مشکلی هم ایجاد نشد، اما در شرایط حاضر و با توجه به مشکلات موجود در دانشگاه شیراز و اختلافاتی که بین این دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد،‌ حضور آقای مطهری به صلاح نبود.

استاندار فارس گفت: برخی افراد و گروه‌ها تلاش می‌کنند که بار مسئولیت را به دوش مسئولان سیاسی استان بیندازند،‌ اما به‌خاطر داشته باشیم که اگر حرف نهادهای مسئول را گوش کرده بودیم،‌ شاهد وقوع این مشکل نبودیم.

احمدی گفت: در حال حاضر این حادثه تلخ اتفاق افتاده و نام شیراز و استان فارس تحت‌الشعاع آن خراب شده است، لذا ما باید موضوع را با تدبیر مدیریت کنیم و ضمن دلجویی از آقای مطهری، افرادی که به وی حمله کردند را شناسایی کنیم. قطعا موضوع را آسیب‌شناسی و با کسانی‌که موجب بدنامی شیراز شوند هم برخورد می‌کنیم.

فرآوری:باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع:تابناک / الف