تبیان، دستیار زندگی
هنگامی که کودک به نحوه ای رفتار می‌کند که باعث نگرانی می‌گردد؛ مشکل والدین این است که مبادا این رفتار ادامه یابد. کودکان معمولاً همچنان‌که بزرگ می‌شوند، رفتارهای ناراحت‌کننده یاعیب خود را کنار می‌گذارند. اما بعضی از کودکان ن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودکم شب‌ها خوب نمی‌خوابد (1)


هنگامی که کودک به نحوه ای رفتار می‌کند که باعث نگرانی می‌گردد؛ مشکل والدین این است که مبادا این رفتار ادامه یابد. کودکان معمولاً همچنان‌که بزرگ می‌شوند، رفتارهای ناراحت‌کننده یاعیب خود را کنار می‌گذارند. اما بعضی از کودکان نیاز به التفات بیشتر والدین و یاری متخصصان دارند. مشاوره به موقع می‌تواند هم به کودک و هم به رفع نگرانی والدین کمک کند و مشخص سازد آیا درمان لازم است یا خیر.

کودکان تا 5 سال معمولاً بیش‌تر از همه به مشکلات خواب دچار می‌شوند. هر چند برخی از کودکان در سنین بالاتر نیز ممکن است به این مشکلات دچار شوند. البته در بیشتر موارد، این اختلالات موقتی هستند، اما در گروه نادری علامت نگرانی و در موارد بسیار نادر، علامت مشکلات رفتاری کاملاً جدی هستند.

برخی اختلالات موقت خواب عبارتند از:

الف- شب بیداری

ب- کابوس

ج- خوابگردی


الف- شب بیداری:

بیشتر کودکان پس از رسیدن به سن یک سالگی، تقریباً تمام مدت شب را می‌خوابند. اگر کودکی در سنین بالاتر از یک سالگی، شب‌ها آرامش نداشته باشد یا هنگام شب بیدار شود (به جز برای شیر خوردن تا 2سالگی در حد طبیعی) باید سعی نمود تا علت را بیاییم. علل ممکنه گاه عبارت است از:

- ثابت نبودن زمان خواب یا خیلی زود خواباندن کودک.

- ترس از تاریکی

- ناراحتی و اضطراب یا ترس حاصل از اتفاقات روز گذشته و امثال آن.

ترتیب دادن یک برنامه معقول و مناسب، و قاطع بودن در اجرای آن، می‌تواند کمک مناسبی برای کودک باشد تا شب‌ها آرامش داشته باشد. اگر کودک از تاریکی می‌ترسد، در یک عملکرد اولیه و ساده، چراغ شب‌خواب می‌تواند مفید واقع شود.

در ضمن کنترل کافی داشتن بر روی پیشامدهای روزانه‌ی کودک می‌تواند از حدوث و ایجاد شرایط مضطرب کننده ی اندوه‌زا بکاهد، تا کودک هنگام خواب، مشغله فکری ناخوشایند نداشته باشد.

در کنار کودک بودن والدین هنگام خواب نیز، می‌تواند آرامش نبستاً بالایی را به کودک هدیه کند و بر حس امنیت کودک بیافزاید.

اگر" شب بیداری " کودک به‌طور غیرقابل تحمل ادامه یافت، باید با پزشک مشورت کرد تا عوامل احتمالی دیگر بررسی شده و تحت کنترل در آیند که در این صورت معمولاً ظرف چند هفته، برنامه خواب منظمی بر قرار خواهد شد.


در مقاله ی بعد به شرح 2 مورد " کابوس " و " خوابگردی " در کودکان می پردازیم

منبع: تلخیص از فصل اختلالات عاطفی و روانی از کتاب «همه کودکان سالمند اگر ...» تألیف برناردو المن/ ترجمه: امیر صادقی بابلان/ نشر دانش ایران/ 1381 گردآورنده: "مهدخت قربان عسگری – کارشناس رشته روانشناسی عمومی"


لینک :

همه چیز راجع به خواب کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.