تبیان، دستیار زندگی
برای داشتن یک روز شاد، نیاز به انجام کار خاص، پیچیده و سخت ندارید، تنها کافی است چند چیز را رعایت کنید!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داشتن یک روز شاد، یک موفقیت است


برای داشتن یک روز شاد، نیاز به انجام کار خاص، پیچیده و سخت ندارید، تنها کافی است چند چیز را رعایت کنید!


شادی، خوشحالی

بسیاری از افراد برای سلامت جسم و روان خود، برنامه‌ریزی و اهداف بلندمدت تعیین می‌کنند، ولی برای کوتاه‌مدت خود برنامه‌ای ندارند. به عبارتی، در حال و همان روز زندگی نمی‌کنند. در حال زندگی کردن در لحظه، یک اصل است و برای رسیدن به این امر، کارهایی وجود دارد که می‌توان به‌صورت روزانه انجام داد تا روزی شاد، مفید و پر از احساسات مثبت داشته باشیم. برای چنین روزی تنها کافی است؛
دقیق برنامه‌ریزی کنید
هیچ‌چیز خوب و ارزشمندی، یک‌ شبه و بدون تلاش و کوشش به دست نمی‌آید. برای اینکه زندگی سالم به‌صورت یک عادت یا بخشی از فعالیت‌های روزمره شما دربیاید، لازم است برنامه‌ریزی کنید. به‌جای اینکه برای خود وظایفی کلی و مبهم تعیین کنید، مثلاً بگویید؛ از این به بعد سالم غذا می‌خورم یا کمی ورزش می‌کنم، بهتر است یک برنامه‌ریزی دقیق و مشخص برای روز خود داشته باشید؛ یعنی غذایی را که خواهید خورد، به‌طور دقیق تعیین کرده و یا زمان و مکان ورزش را مشخص کنید.
در ورزش صبحگاهی، افراط نکنید
درست است که ورزش روزانه در سلامت افراد نقش مهمی دارد، ولی تحقیقات نشان داده است که بهتر است ورزش را به زمان دیگری در طول روز موکول کنید. پژوهشی که در دانشگاه برونل انجام گرفته، نشان می‌دهد که ورزش سنگین صبحگاهی، باعث تضعیف دستگاه ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی را افزایش می‌دهد. پس بهتر است ورزش‌های سبک هنگام صبح انجام دهیم.

خیلی از افراد در ابتدای صبح، حوادث روزنامه‌ها را خوانده و یا اخبار گوش می‌کنند. اگرچه خوب است از آنچه در جهان می‌گذرد آگاه باشید، ولی این امر می‌تواند آغازی برای یک روز منفی یا ناراحت‌کننده باشد. بنابراین بهتر است در ابتدای صبح، متنی الهام‌بخش، نقل قولی آموزنده یا یک متن شیرین و خنده‌دار بخوانید.


روزتان را مثبت آغاز کنید
خیلی از افراد در ابتدای صبح، حوادث روزنامه‌ها را خوانده و یا اخبار گوش می‌کنند. اگرچه خوب است از آنچه در جهان می‌گذرد آگاه باشید، ولی این امر می‌تواند آغازی برای یک روز منفی یا ناراحت‌کننده باشد. بنابراین بهتر است در ابتدای صبح، متنی الهام‌بخش، نقل قولی آموزنده یا یک متن شیرین و خنده‌دار بخوانید. وقتی روز خود را مثبت شروع کنید، نه‌تنها خلق‌وخو و خلاقیت بهتری خواهید داشت، بلکه همان‌طور که تحقیقات نشان می‌دهند، خطر ناراحتی‌های قلبی یا سکته مغزی را کاهش خواهید داد.
ناهار را روی میز کار صرف نکنید
هر چقدر سرتان شلوغ باشد، نباید از وقت ناهار و استراحت خود بگذرید. ناهار را با عجله روی میز کار میل نکنید. عدم استراحت، نه‌تنها بر سلامت روان شما تأثیر خواهد گذاشت، بلکه عدم تمرکز هنگام صرف غذا، ممکن است موجب پرخوری شود.
همچنین اگر برای صرف ناهار از پشت میز کار خود بلند نشوید، شانس یک فعالیت فیزیکی، هرچند کوتاه را از خود گرفته‌اید. نکته دیگر اینکه با توجه به آلودگی میز کار که گفته می‌شود تقریباً 400 برابر سنگ دستشویی میکروب دارد، خوردن ناهار روی چنین میز کاری، شما را در معرض آلودگی و عفونت قرار خواهد داد.

شادی به رنگ زندگی

فعالیت خود را بیشتر کنید
تحقیقات دانشمندان در این زمینه نشان می‌دهد نشستن طولانی‌مدت، احتمال ابتلا به بیماری‌های خطرناکی نظیر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. برای کاهش این خطر، سعی کنید در محل کار خود، به روش‌های گوناگون، حرکت و فعالیت بدنی خود را بیشتر کنید. هر از گاهی از جا بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید. بیشتر از قبل به سمت آب‌خوری بروید و بعضی چیزها را دور از دسترس خود قرار دهید تا برای برداشتن آن‌ها، ناچار از روی صندلی بلند شوید. حتی کوچک‌ترین فعالیت‌ها هم اگر به‌طور مرتب انجام شوند، به‌سلامت ما کمک خواهند کرد.
برنامه‌های شاد و کمدی تماشا کنید
ایده‌آل‌ترین حالت این است که عصرها به‌جای تماشای تلویزیون، از خانه بیرون برویم و ورزش کنیم؛ اما خیلی از ما نمی‌توانیم در مقابل وسوسه تماشای یک فیلم یا سریال مقاومت کنیم. در این صورت، حداقل کاری که می‌توان انجام داد، این است که در مورد محتوای برنامه‌هایی که نگاه می‌کنیم دقت کرده و حساس باشیم. محققان می‌گویند تماشای فیلم‌های خنده‌دار و کمدی برای قلب مفید است، درحالی‌که تماشای فیلم ترسناک یا جنگی، موجب ایجاد استرس و اضطراب می‌شود.
یادداشت روزانه تهیه کنید
محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که در پایان هر روز، وقایع و خاطرات خود را یادداشت می‌کنند، سیستم ایمنی قوی‌تر و سطح استرس کمتری دارند. آسیب‌های روحی در این‌گونه افراد، سریع‌تر از دیگران بهبود می‌یابد. علاوه بر این، فکر کردن به وقایع خوب و شیرین زندگی به ما کمک می‌کند تا مثبت‌تر فکر کنیم. پس بهتر است هر شب به وقایعی که در طول روز با آن‌ها روبرو شده‌اید، فکر کرده و اتفاقات خوب را بارها مرور کنید.

همشهری آنلاین

باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: m_hadi47
برگرفته از گروه: موفقیت و مدیریت