تبیان، دستیار زندگی
57 درصد سایت‌های مهم ایران از میزبان‌های خارجی استفاده می‌كنند. به گزارش مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، از این بین اطلاعات 87 سایت حكومتی صرفا در آمریكا و كانادا نگهداری می‌شوند. بر اساس اعلام دفتر اطلاع رسانی مركز پژوهش‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

57 درصد سایتهای ایرانی بر روی میزبان‌های خارجی

57 درصد سایت‌های مهم ایران از میزبان‌های خارجی استفاده می‌كنند.

به گزارش مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، از این بین اطلاعات 87 سایت حكومتی صرفا در آمریكا و كانادا نگهداری می‌شوند.

بر اساس اعلام دفتر اطلاع رسانی مركز پژوهش‌ها این موضوع در كنار رویدادهایی نظیر مسدود كردن یك باره بیش از 500 سایت از سوی ارائه‌كنندگان خدمات میزبانی كانادایی و آمریكایی و هك شدن چندباره وب سایت‌های مهم حكومتی نظیر وب سایت مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان این سوال تامل ‌برانگیز را در ذهن تداعی می‌كند كه آیا دولتمردان نسبت به این مهم واقفند و اقدامی به عمل نمی‌آورند یا توسعه فناوری اطلاعات، تحقق دولت الكترونیكی و جامعه اطلاعاتی تنها در حد شعار دنبال می‌شود؟

بنابر این گزارش وضعیت كنونی وب سایت‌های دولتی از نظر امنیتی یك بحران ملی است ودر ادامه آمده است: بررسی صلاحیت میزبان‌های وب سایتهای دولتی نشان می‌دهد كه تاكنون به مقوله امنیت در فضای تبادل اطلاعات به هیچ عنوان اهمیت داده نشده و این آمار و ارقام فقط به محل میزبان وب سایت‌ها می‌پردازد و مقوله بهره‌گیری سازمان‌ها از نرم‌افزارهای غیر ایمنی و استفاده از خدمات رایگان پست الكترونیكی مانند:GOOGLE , YAHOO و ... نیز نیاز به بررسی جداگانه دارد.

مركز پژوهش‌ها سپس بر لزوم ایجاد مراكز داده در كشور برای جلوگیری از تعرضات الكترونیكی بیگانگان تاكید كرد و افزود: «مایكل چرتوف»، یكی از معاونین وزارت امنیت ملی ایالات متحده نامه محرمانه‌ای از سوی وزارت امنیت ملی با تایید آژانس امنیت ملی و كاخ سفید برای شركت‌های بزرگ میزبانی مانند MICROSOFT,YAHOO,THE PLANET, INTERLAND, PEERL و GOOGLE ارسال و در آن به روشنی تاكید كرده كه سرورها، داده‌ها، پست الكترونیكی و دیگر منابع، همگی اموال ایالات متحده محسوب می‌شوند.

مدتی پس از ارسال این نامه، جعبه‌های سیاهی كه دارای قفل و دوربین‌های نظارتی بودند، در این مركز داده نصب و در آن جا طی اطلاعیه‌ای، هشدار داده شده كه هیچ كس حق ندارد به این جعبه‌ها نزدیك شود و فقط ماموران ویژه، مجاز به این كار هستند.

در غیر این صورت، متخلفین مطابق قوانین جدید امنیت ملی آمریكا، به حبس محكوم می‌شوند.

منابع صاحبنظر عقیده دارند كه این جعبه‌ها برای دریافت داده‌ها، IP و بسیاری اطلاعات مرتبط دیگر به كار گرفته شده‌اند.

مركز پژوهشها در همین زمینه افزود: به استناد قانون میهن‌پرستی آمریكا مصوب نوامبر 2001 ،یعنی یك ماه پس از واقعه یازدهم سپتامبر، كه در سال 2005 نیز مجددا تایید شده است به مجریان قانون در ایالات متحده اجازه داده شده در راستای مبارزه با تروریسم، به حریم اشخاص، به ویژه ارتباطات الكترونیكی آن‌ها، تعرض كنند و همان‌طور كه بارها از رسانه‌ها شنیده‌ شده این اقدام خشم مردم آمریكا را برانگیخته است.

با این وصف این سوال باقی می‌ماند كه چگونه دستگاه‌های حكومتی ایران جرات می‌كنند در قلب این آمریكا و كشورهای هم‌پیمانش اطلاعات خود را نگهداری كنند؟

منبع :‌ همشهری آنلاین


مطالب مرتبط :

1. 97 میلیون وب سایت

2. معنای فضای مجازی و ویژگی های آن