تبیان، دستیار زندگی
دسر بخش خوشمزه و البته دل انگیز هر وعده ی غذایی است. اما برخی تصور می کنند که اگر می خواهند تغذیه ی سالمی داشته باشند باید دور هر نوع دسری را خط قرمز بکشند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 توصیه برای سالم سازی دسرها


دسر بخش خوشمزه و البته دل انگیز هر وعده ی غذایی است. اما برخی تصور می‌کنند که اگر می‌خواهند تغذیه ی سالمی داشته باشند باید دور هر نوع دسری را خط قرمز بکشند...

اگر به مصرف دسر علاقه دارید لازم نیست خودتان را از طعم آن محروم کنید. کافیست کمی خلاقیت و حوصله به خرج دهید تا خواص و ارزش دسرهایتان بالا برود و بدون دریافت قند زیاد از قسمت پایانی غذایتان لذت ببرید.

دسر


به جای شکر از شربت آگاو یا شکر قهوه ای استفاده کنید
شربت آگاو شیرین است و حاوی کالری! اما شاخص گلیسمی پایینی دارد. قند موجود در مواد غذایی حاوی شاخص گلیسمی پایین، به کندی جذب بدن می‌شود. بنابراین احساس سیری طولانی مدتی نسبت به مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا ایجاد می‌کنند. زمانیکه شما به مدت طولانی تری سیر باشید بدنتان بدون کاهش توده ی عضلانی، چربی‌های بیشتری می‌سوزاند. شربت آگاو در مکزیک تهیه می‌شود. اگر به این شربت دسترسی دارید می‌توانید از آن برای تهیه ی دسر استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید از شکر قهوه ای نیز به جای شکر سفید که حاوی مواد مغذی کمی است، استفاده کنید. شکر قهوه ای حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، سدیم، آهن، مس، زینک، منگنز و فلوئور و ویتامین‌هایی مانند ویتامین A،B و اسیدآمینه‌های موجود در چغندر قند است. در نتیجه می‌توانید دسری با مواد مغذی و کالری کمتر میل کنید. حواستان باشد که گفتیم کالری کمتر. در نتیجه نباید در مصرف این نوع دسرها نیز دچار افراط شوید.

دارچین، زنجبیل و ادویه‌های دیگر برای خوش عطر کردن دسرها و همچنین برای مغذی کردن آن ها فوق العاده اند. دارچین برای تنظیم قند خون بسیار مناسب است. برای همین توصیه می‌کنیم برای سالم سازی و معطر ساختن تارت ها، کیک ها و بقیه ی دسرهایتان از این ادویه ها استفاده کنید

از آرد کامل یا آرد ذرت استفاده کنید
توصیه می‌شود که شکر را به مواد غذایی کامل پیوند بزنید چون فیبرهای موجود در آن ها باعث محدود کردن تاثیر قند و ذخیره سازی آن به صورت چربی می‌شوند. غلات کامل در مقایسه با غلات تصفیه شده سرشار از مواد مغذی هستند. در واقع جوانه و پوسته ی دانه ها حاوی تمام عناصر مغذی مورد نیاز بدن مانند ویتامین E ،B1 ،B2 ،B5 ،B6 ،B9 (مفید برای پوست، عضلات و مغز) و همچنین منیزیم (برای بهبود عملکرد مغز و عضلات، ضداسترس)، سلنیوم، زینک (برای تقویت سیستم ایمنی بدن)، آهن (برای مقابله با خستگی) هستند. این مواد غذایی سیرکننده و زودهضم هستند. غلات کامل برای تهیه ی دسرهای سالم بسیار مفیدند. افرادی که دچار عدم تحمل گلوتن هستند می‌توانند از آرد ذرت استفاده کنند.

دسر

از تخم کتان استفاده کنید
تخم کتان سرشار از آنتی اکسیدان ها و منبع خوب فیبرهای غذایی است و شهرت زیادی در مقابله با خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی عروقی، سکته ی مغزی و دیابت دارد.

یک قاشق تخم کتان آسیاب شده حاوی 1.8 گرم از اسیدهای چرب امگا3 است. این دانه ها برای تهیه ی نان و شیرینیجات و دسرها مناسب است و باعث مغذی‌تر شدن آن‌ها می‌شود.


ادویه ها برای خوش عطر کردن دسرها
دارچین، زنجبیل و ادویه‌های دیگر برای خوش عطر کردن دسرها و همچنین برای مغذی کردن آن ها فوق العاده اند. دارچین برای تنظیم قند خون بسیار مناسب است. برای همین توصیه می‌کنیم برای سالم سازی و معطر ساختن تارت ها، کیک ها و بقیه ی دسرهایتان از این ادویه ها استفاده کنید. این ادویه‌ همچنین حافظ سلامت قلب است و کلسترول بد خون و همچنین تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد و در عین حال باعث افزایش میزان کلسترول مفید خون می‌شود. دارچین همچنین برای هضم غذا و پاکسازی بدن از شر باکتری ها موثر عمل می‌کند.

یک قاشق تخم کتان آسیاب شده حاوی 1.8 گرم از اسیدهای چرب امگا3 است. این دانه ها برای تهیه ی نان و شیرینیجات و دسرها مناسب است و باعث مغذی‌تر شدن آن‌ها می‌شود

اسپرولینا را دریابید
اسپرولینا حاوی اسیدهای چرب ضروری و پلی‌ ساکاریدها بوده و قادر است میزان قند خون را کنترل کند. این جلبک مفید حاوی 70 درصد پروتئین ها، آهن، املاح معدنی، اسیدآمینه ها و ویتامین های A،B،C،D،E،F و K می باشد و طعم خوبی دارد. توصیه می کنیم به جای استفاده از این جلبک به صورت کپسول و مکمل از آن برای تهیه ی دسرها استفاده کنید. این جلبک به صورت پودر نیز به فروش می رسد و به سادگی حل شده و برای آشپزی مناسب است. باید بدانید که این جلبک استقامت بدن در برابر عفونت‌ها را بالا می‌برد و باعث کاهش کلسترول بد خون نیز می‌شود. رنگدانه ی موجود در آن (فیتوسیانین) سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و کلروفیل موجود در آن ضدعفونی کننده و التیام بخش زخم است و به سم‌زدایی از بدن کمک می‌کند. بهتر است بدانید که میزان پروتئین و مواد مغذی بالای این جلبک پیغام سیر شدن را به مغز مخابره می‌کند و باعث می‌شود پرخوری را کنار بگذارید.

دسر

پای سبزیجات را به دسر باز کنید
هویج، چغندر و کدو حلوایی جزو سبزیجاتی هستند که می‌شود در تهیه ی مافین، کیک و غیره استفاده کرد.

علاوه بر این سبزیجات که طعم شیرینی به دسرها می‌دهند سبزیجات دیگری مانند شلغم طعم خنثی دارند و می‌توانید بدون نگرانی از تغییر طعم دسرها مورد استفاده قرار دهید. با این سبزیجات دسری حاوی ویتامین‌ها، فیبرها و مواد معدنی بیشتری میل خواهید کرد.


از حبوبات هم می‌شود در تهیه ی دسر استفاده کرد

حبوبات برای مقابله با سرطان، کاهش کلسترول بد یا قند خون بالا فوق العاده اند. در واقع می‌شود حبوبات را دوست واقعی سلامتی دانست. کافیست این مواد غذایی را شور نکنید. در آشپزی ژاپنی از لوبیا قرمز یا سیاه برای تهیه ی دسرهای خوشمزه استفاده می‌شود. این مواد غذایی برای تهیه ی به عنوان مثال  کیک شکلاتی و برانیز فوق العاده هستند.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:
آیا دسر ضرورت دارد؟
چه دسری بخوریم؟
پودرهایی که دسر می‌شوند
کرم کارامل بخوریم یا ژله یا بستنی یا کیک یا میوه؟
بفرمایید دسرهای سبزیجاتی
خواص فوق‌العاده‌ی ژلاتین
نکاتی که بعد از صرف غذا باید رعایت کرد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.