تبیان، دستیار زندگی
امروز تغییرات ظاهری برای برخی خانم ها آنقدرمهم شده که برای زیبایی و جوان ماندن حاضرند دست به هرکاری بزنند بدون این که به عواقب آن فکرکنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرایشگران پزشک میشوند!


امروز تغییرات ظاهری برای برخی خانم‌ها آنقدرمهم شده که برای زیبایی و جوان ماندن حاضرند دست به هرکاری بزنند بدون این که به عواقب آن فکرکنند

فرآوری : طاهره رشیدی -بخش اجتماعی تبیان
 آرایشگاه

بیشتر خانم‌هایی که در مرحله گذار از جوانی هستند و تا رسیدن به میانسالی فاصله‌ای ندارند، نمی‌خواهند واقعیت را بپذیرند و قبول کنند که افتادگی و چین و چروک صورت هم بخشی از زندگی آنها است.
 
تا چندی پیش زنان در انجام عمل بینی، تتوی ابرو و حتی کاشت گونه با هم رقابت داشتند ولی به تازگی بوتاکس و از بین بردن چین و چروک صورت هم به این لیست اضافه شده است. هرچند بالا گرفتن تب تزریق بوتاکس ریشه در تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و تبلیغ چهره به چهره افراد دارد اما این تب به قدری تند است که به نظر نمی‌رسد بتوان آن را به سادگی فرونشاند.
در ورودی هیچ تابلو و نشانه‌ای ندارد. تنها از روی آدرسی که در دست داری متوجه می‌شوی راه را درست آمده اید. وارد که می‌شوید با نگاهی کوتاه به اطراف سالن می‌بینید که هر کس به کار خودش مشغول است و سرشان اینقدر شلوغ است که هیچ کدام متوجه تازه واردی که با بهت به آنها نگاه می‌کند، نمی‌شوند. دیوارهای کاذب قسمت‌های مختلف آرایشگاه را از هم جدا کرده است، تابلوی کوچکی مراجعان را به سمت اتاق بوتاکس راهنمایی می‌کند و تابلویی دیگر نشان از انجام تاتو در اتاق بعدی دارد و تزریق ژل نیز با قیمتی مناسب زیر نظر خانمی مجرب انجام می‌شود، تناسب اندام زیر نظر مربی کار آزموده از دیگر خدماتی است که در این آرایشگاه انجام می‌شود.
گوشه دیگر آرایشگاه برای اینکه حوصله مشتریانی که درنوبت نشسته‌اند سر نرود میزی به گرفتن فال اختصاص یافته است. اگر چه گفته می‌شود این کارفقط برای تفنن و پر کردن وقت مشتریان است اما گرفتن فال قهوه ۱۵ هزار تومان، فال ورق ۸ هزار تومان و فال نخود ۴ هزار تومان برای مشتری آب می‌خورد. پشت سر منشی آرایشگاه نیز قفسه‌ای به چشم می‌خورد که در آن انواع و اقسام مکمل‌های رژیمی چیده شده تا مشتریانی که برای تناسب اندام به این محل مراجعه می‌کنند دست خالی بیرون نروند.

«استفاده از سولاریوم در آرایشگاه‌ها به هیچ وجه مجاز نیست و هرگونه تجهیزاتی که مربوط به اشعه و پرتو می‌شود نیاز به مجوز از سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت دارد.»


اتاق تاتو از همه بخش‌های دیگر آرایشگاه شلوغ‌تر است. زنانی که به داخل اتاق می‌روند بعد از دقایقی طولانی با چهره‌ای متفاوت بیرون می‌آیند و از دیگران درباره نحوه انجام کار خانم تاتو کار روی صورتشان می‌پرسند و زمانی که با تایید همکاران خانم تاتو کار مواجه می‌شوند با رضایت کامل هزینه تاتو را پرداخت می‌کنند.
 تزریق بوتاکس و ژل نیز از دیگر خدماتی است که در آرایشگاه‌های زنانه انجام می‌شود. این کار که تا پیش از این در اختیار پزشکان بود این روزها به سالن‌های زیبایی راه پیدا کرده و مشتریان خاص خودش را دارد.
این در حالی است که تزریق این ماده سمی به منظور رفع چین و چروک صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت تزریق بیش از حد آن باعث فلج عضلات یا افتادگی می‌شود. اعتماد کامل مشتریان به مسئولان آرایشگاه‌ها و صرف هزینه‌های بالا سبب شده تا مسئولان آرایشگاه‌ها به خود اجازه دهند تا به بهانه زیبایی دست به هر کاری بزنند، اقداماتی که گاهی باعث بروز خسارات و صدمات جبران ناپذیری برای مشتریان این نوع خدمات می‌شود.
این در حالی است که بر اساس قانون کار، آرایشگاه‌هایی که مجوز وزارت کار دارند صرفا باید فعالیت مرتبط با حرفه خود را انجام دهند اما ‌آنچه در عمل مشاهده می‌شود انجام کارهای غیر قانونی و غیر مرتبط با این نوع فعالیت است.
لیزر درمانی و سولاریوم در آرایشگاه ها
اما تمام تخلفات آرایشگاه‌ها به تزریق ژل و بوتاکس منتهی نمی‌شود. چندی قبل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بخشنامه‌ای را در خصوص تشدید بازرسی در زمینه سولاریوم و لیزر درمانی در آرایشگا‌ها ابلاغ کرد. اما به رغم ممنوعیت استفاده از این دستگاه‌ها در آرایشگاه‌ها بسیاری از آنها به ارائه خدمات در این زمینه می‌پردازند ومشتریان زیادی را جذب کرده‌اند.
ندافی، مدیرکل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، استفاده از سولاریوم یا‌‌ همان دستگاه برنزه‌کردن را امری غیرقانونی می‌داند و می‌گوید: «استفاده از سولاریوم در آرایشگاه‌ها به هیچ وجه مجاز نیست و هرگونه تجهیزاتی که مربوط به اشعه و پرتو می‌شود نیاز به مجوز از سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت دارد.»
به گفته وی، بازرسان وزارت بهداشت به طور معمول ۴ بار در طول سال به آرایشگاه‌های زیر نظر وزارت بهداشت سر می‌زنند و نظارت بر آرایشگاه‌ها از طریق بازرسی‌ها انجام می‌شود. بازرس‌ها به صورت معمول آرایشگاه‌ها را مورد بازرسی قرار داده و اگر موردی از تخلفات را ببینند حتما به وزارت بهداشت گزارش می‌دهند. انجام لیزردرمانی در آرایشگاه‌ها نیز از دیگر خدماتی است که ارائه می‌شود، این درحالی است که به گفته ندافی آرایشگاه‌ها به هیچ‌وجه اجازه انجام خدمات لیزر را ندارند.

خدمات سولاریوم و لیزردرمانی یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی آرایشگاه‌هاست و به علت آگاهی کمی که در این‌باره وجود دارد بسیاری از افراد برای انجام این کار‌ها به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند؛ این درحالی است سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است استفاده از سولاریوم راه مناسبی برای برنزه‌کردن پوست نیست و این روش هیچ‌گونه مصونیتی در مقابل سرطان پوست ندارد.


مدیرکل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هر کاربردی در رابطه با پرتو و دستگاه‌های مربوط به آن نیاز به مجوز از سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت دارد، می‌گوید: «آرایشگاه‌ها حتی شرایط گرفتن مجوز برای استفاده از لیزر را ندارند و این کار حتما باید زیر نظر پزشک و تنها در مراکز تخصصی و مجاز صورت بگیرد و تنها بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و متخصصان پوست و زیبایی مورد تایید وزارت بهداشت دارای این مجوز هستند و می‌توان برای انجام لیزردرمانی به آنها مراجعه کرد.»
اما خدمات سولاریوم و لیزردرمانی یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی آرایشگاه‌هاست و به علت آگاهی کمی که در این‌باره وجود دارد بسیاری از افراد برای انجام این کار‌ها به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند؛ این درحالی است سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است استفاده از سولاریوم راه مناسبی برای برنزه‌کردن پوست نیست و این روش هیچ‌گونه مصونیتی در مقابل سرطان پوست ندارد.
انجام خدمات لیزر، الکترولیز و هر کار ماندگاری توسط آرایشگران ممنوع
رییس مرکز بهداشت می‌گوید: صلاحیت آرایشگاه‌های زنانه فقط درحد اقداماتی است که قابل زدودن باشد، اما هر چیز ماندگاری چه گذاشتن و چه برداشتن اثری روی پوست در صلاحیت پزشک متخصص پوست است نه آرایشگر. سید محمد رضوی می‌گوید متخصصان پوست با یک وسواس و نگرانی خاصی خدمات پوستی را انجام می‌دهند من نمی‌دانم آرایشگران چگونه بدون تخصص این خدمات را انجام می‌دهند.هیچ کدام از گواهی‌نامه‌ها و پایان دوره‌ها که به آرایشگران داده می‌شود برای ما سندیتی ندارد که به آن‌ها اجازه چنین فعالیت‌هایی داده شود برای ما فقط دانشنامه پزشکی ملاک است. انجام چنین خدماتی در منازل در حیطه نظارت ما نیست، فقط مکان‌های تابلو‌دار که عمومی اطلاق می‌شود در حیطه نظارت ما هستند. منازل شخصی هم به لحاظ شرع و هم به لحاظ قانون فقط در صلاحیت دادستان است که ظن یک جرم عمومی در آن وجود داشته باشد. رضوی رسیدگی به تخلفات آرایشی در منازل را فقط منوط به وجود شاکی خصوصی می‌داند. او با تاکید می‌گوید انجام خدمات لیزر، الکترولیز، میکرودرم و هر کار ماندگاری توسط آرایشگران ممنوع و غیر قانونی است و اگر هم این خدمات انجام شود به دور از چشم همکاران ما است. رییس مرکز بهداشت در مورد تاتو می‌گوید: تا الان منع تاتو در آرایشگاه‌ها بود اما ۸ ماه پیش نامه‌ای از وزارت‌خانه آمد که طبق آن اگر تاتو به وسیله دستگاه میکروپیگمنتیشن انجام شود مجاز است، اگر خارج از این باشد به شدت برخورد می‌کنیم. وی می‌گوید«مرکز بهداشت دو بازرس دارد که در زمینه نظارت بر آرایشگاه‌ها فعالیت دارند. نظارت بر آرایشگاه‌ها در حیطه مرکز بهداشت است و هرکسی نمی‌تواند کار نظارتی را انجام دهد در حال حاضر در مرکز بهداشت ۶۵۰ کارمند داریم که فقط ۱۳ نفر کارت بازرسی دارند.» او به مردم توصیه می‌کند در صورت مشاهده خدمات لیزر، الکترولیز، میکرودرم و… در آرایشگاه‌ها با شماره گویا ۴۲۲۸۱۶۱۰ تماس بگیرند و مطمئن باشند برخورد خواهد شد. خانم‌ها به مراکز خارج از تایید مرکز بهداشت و غیرمجاز نروند. زیرا این کار با سلامتی‌شان در ارتباط است و اگر پوست‌شان آسیب ببیند جبرانش بسیار دشوار است و از طرف دیگر انتقال بیماریهایی چون ایدز، هپاتیت ب هم یکی دیگر از خطرات ناشی از ارایه خدمات غیربهداشتی است.


منابع : اسنا / برترینها / هفته نامه پاسارگارد


مطالب مرتبط:

آرایشگاه زنانه یا سالن رص؟! 
توزیع شیشه در آرایشگاه های زنانه! 
تزریق بوتاکس در آرایشگاه ها خطر دارد