تبیان، دستیار زندگی
سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای اجتماعی همزمان با روزهای پایانی سال ۹۳ به معرفی « سودآورترین بازیگران سینما» در این سال پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سودآورترین بازیگران سینما

بازیگران سینما

سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در مقاله ای اجتماعی همزمان با روزهای پایانی سال ۹۳ به معرفی « سودآورترین بازیگران سینما» در این سال پرداخت.
به گزارش روابط عمومی، بخش سینما و تلویزیون موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس اخبار منتشر شده از سینمای ایران تهیه و منتشر کرده است.
احمد رنجبر در این مقاله می نویسد:« بررسی ارزش و اهمیت بازیگران سینما، رقم فروش گیشه ای فیلم هایشان به‌عنوان پارامتری تعیین کننده به کار می‌رفته است. در سینمای ایران نیز در دوره های مختلف بازیگرانی را داشته ایم که بواسطه نام خود مخاطب را به سینماها آورده اند. بر طبق نتایج رضا عطاران که سیمایش در تعریف استار نمی گنجد در طول یک سال توانسته ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلون برای سینمای ایران عایدی داشته باشد و از آن سو بهرام رادان که به لحاظ چهره یک استار واقعیست ۶۰۰ میلیون کمتر از عطاران سودآوری داشته است! شمردن جوجه ها در آخر پاییز - آخر سال، حکم آخر پاییز را دارد و شمردن جوجه ها؛ اگرچه سینمای ایران آنقدرها هم عریض و طویل نیست که شمردن جوجه هایش کار سختی باشد اما بد نیست در روزهای آخر اسفند ۹۳، به حساب بازیگرها رسیدگی کنیم و ببینیم کدامیک توانسته اند در یک سال اخیر بیش از بقیه به نفع جیب سینمای ایران کار کنند. واقعیت این است که در ایران نمی توان حساب و کتاب دقیقی از بازیگران پولساز و میزان تاثیرگذاری مالی شان در سینما، به دست داد. اما آنچه مسلم است، این است که فروش یک فیلم در گیشه، از متغیرهای زیادی پیروی می‌کند که یکی از مهم ترین آنها، بازیگر اصلی اثر روی پرده است. اگرچه نمی توان به طور دقیق درصد تاثیرگذاری حضور یک بازیگر در موفقیت گیشه ای یک فیلم را تعیین کرد اما این درصد به قدری هست که بتوان در رده ۵ فاکتور اصلی گیشه موفق، نامش برد. با این اوصاف در سال ۹۳، پولسازترین بازیگرهای ایرانی چه کسانی بودند؟ کدام بازیگرها سهم بیشتری در موفقیت فیلم ها داشتند؟ پیش از خواندن، بدانید که در سال ۱۳۹۳، در گروه های سینمایی و اکران و نوبت های نمایش مختلف، ۵۱ فیلم روی پرده رفته است. این تعداد فیلم شامل اکران های هنر و تجربه و حتی تک سانس ها در تک سالن ها هم می‌شود. در میان این ۵۱ فیلم، ۱۰ فیلم هستند که بالاترین رده های جدول فروش را به خود اختصاص داده اند که به این ترتیبند: «شهر موش ها ۲»، «آتش بس ۲»، «طبقه حساس»، «معراجی ها»، «شیار ۱۴۳»، «رد کارپت»، «خط ویژه»، «کلاشینکف»، «چ» و «آنچه مردان درباره زنان نمی دانند»؛ در این رده بندی، صدر جدول از آن «شهر موش ها ۲» با رقم فروش کل ۹ میلیارد و ۴۵۳ میلیون تومان است. فیلمی که هیچ ستاره ای ندارد جز تعدادی عروسک و البته کوله باری از نوستالژی. بنابراین در محاسبات برای پولسازترین بازیگرهای سینمای ایران، صدر جدول فروش، نادیده گرفته خواهد شد. لازم به ذکر است آمار ارائه شده از سیستم مکانیزه فروش سینماها دریافت شده است. بدیهی است برای چنین گزارشی، میزان فروش کل یک فیلم در کشور، تعداد فیلم های روی پرده هر بازیگر و نقش بازیگر در فیلم به‌عنوان چهره اصلی یا مکمل در نظر گرفته شده است.به همین دلیل سهم بازیگر در میزان فروش را ۲۰ درصد از رقم کل فروش درنظر گرفته ایم در صورتی که نقش اصلی فیلم بر عهده اش بوده. همچنین سهم بازیگر از تاثیر روی فروش در صورت ایفای نقش فرعی، ۱۰ درصد احتساب شده تا پولسازترین بازیگران سال ۱۳۹۳ مشخص شوند. ضمن اینکه بازیگرانی در این گزارش مد نظر هستند که حداقل یکی از فیلم های اکران شده شان، جزو ده تای اول پرفروش سال باشد و همچنین در ده تا فیلم پرفروش سال، یکی از نقش های اصلی را ایفا کرده باشند.»

«رضا عطاران، محمدرضا شریفی نیا، میترا حجار، بهرام رادان، اکبر عبدی،مریلا زارعی، ساعد سهیلی، فریبرز عرب نیا» هنرپیشه هایی بودند که در این مقاله به آنها پرداخته شده است.

متن کامل این مقاله در بخش سینما و تلویزیون  سایت تبیان قابل مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی