تبیان، دستیار زندگی
توصیه می کنیم سبد این ماه و ماه آینده را پر از میوه ها و سبزیجات تازه و سالم بکنید تا با خیال راحت به استقبال بهار بروید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 ماده ی غذایی برای سبد اسفند و فروردین تان


توصیه می‌کنیم سبد این ماه و ماه آینده را پر از میوه‌ها و سبزیجات تازه و سالم بکنید تا با خیال راحت به استقبال بهار بروید.

آخرین روزهای سال 93 به خیر و خوشی. این ماه بیشتر مراقب خورد و خوراکتان باشید چون می‌دانیم سخت مشغول خانه تکانی و خرید هستید و انرژی زیادی صرف می‌کنید. در نتیجه امکان دارد خدای نکرده خودتان را خسته و مریض کنید و سال جدید را با ناخوشی آغاز کنید. توصیه می‌کنیم سبد این ماه و ماه آینده را پر از میوه ها و سبزیجات تازه و سالم بکنید تا با خیال راحت به استقبال بهار بروید.

انگور قرمز

انگور قرمز
توصیه می‌کنیم با انگور قرمز به استقبال بهار بروید. می‌توانید از این انگور خوشرنگ و خوشمزه به عنوان دسر یا میان وعده استفاده کنید. انگور قرمز با وجود طعم شیرین و آبدارش کالری چندانی ندارد. پس می‌توانید با خیال راحت‌تر این میوه‌ی تر و تازه را در سبدتان بگنجانید. دلیل خوب دیگری که تشویق تان می‌کند تا انگور بیشتری بخورید نقش این میوه در پیشگیری از ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و سکته ی مغزی است. به خاطر اینکه انگور قرمز حاوی بیوفلاونوئیدها و دیگر مواد مغذی مفیدی است که نقش حفاظتی از بدن را برعهده دارند. انگور قرمز همچنین حاوی رنگدانه ای به نام کرستین است که میزان کلسترول خون را تنظیم کرده و فعالیت پلاکت‌ها را کاهش می‌دهد. حتما می دانید که افزایش این پلاکت ها می‌تواند منجر به تشکیل لخته های خونی شود. انگور قرمز همچنین منبع خوب آهن و پتاسیم است.

شلغم

بفرمایید شلغم
حالا که سخت مشغول کار هستید و هوا نیز گرم و سرد می‌شود امکان ضعیف شدن سیستم ایمنی و خدای ناکرده سرماخوردگی بالاست. در نتیجه توصیه می‌کنیم شلغم را به سبد غذایی تان اضافه کنید. شلغم کم کالری است و افزودن آن به سالاد، سوپ، آش و غیره باعث افزایش میزان ویتامین C بدن تان می‌شود. البته نباید از کلم‌ها و دیگر اعضای خانواده ی شلغم نیز غافل شوید؛ چون حاوی ترکیبات گوگردی هستند که شما را در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان ایمن می‌کنند. خوشبختانه شلغم حاوی فیبرهای غذایی است که باعث کاهش میزان کلسترول بد خون می‌شود.

خرما


بفرمایید خرما
همین امروز که به خرید رفتید حتما خرما نیز خریداری کنید. خرما بر حسب وزن خود حاوی 60 تا 70 درصد قند است و در بین میوه های شیرین جای دارد. حدود 12 عدد خرمای متوسط 275 کالری به بدن می‌رساند که رکوردی در بین میوه‌ها محسوب می‌شود. اما با خوردن خرما خودتان را سرزنش نکنید. چون از یک منبع خوب پتاسیم، آهن، نیاسین، ویتامین B6 و فیبرهای غذایی بهره مند می‌شوید.

گلابی


گلابی
در این ماه گلابی نیز در بازار دیده می‌شود. هر عدد گلابی متوسط حاوی حدود 100 کالری و 5 گرم فیبر است. فیبر پکتین موجود در این میوه ی آبدار و گوشتی باعث کاهش میزان کلسترول می‌شود و فیبر سلولز موجود در آن به عملکرد خوب روده ها کمک می‌کند. این میوه همچنین حاوی میزان قابل توجهی ویتامین C، اسید فولیک و پتاسیم است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل فشار خون تان کمک می‌کند.

آناناس

آناناس
خیلی از ما به جای اینکه پولمان را صرف خرید میوه و مواد غذایی مفید کنیم، صرف رفتن به دکتر و خرید مکمل می‌کنیم. توصیه می‌کنیم بودجه ی خانواده را تنظیم کرده و از هر میوه ای میل کنید. یک فنجان آناناس تازه حدود 25 میلی گرم ویتامین C دارد و 75 کالری به بدن می‌رساند. آناناس منبع اسید فرولیک است که از رشد و گسترش مواد سرطان زا پیشگیری می‌کند. علاوه بر این آناناس حاوی یک ماده‌ی ضدالتهاب به نام بروملین است. نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که این ترکیب از تشکیل لخته های خونی پیشگیری می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته ی مغزی را کاهش می‌دهد.


کیوی

کیوی
خستگی خانه تکانی اسفند را با کیوی به در کنید. کیوی قهرمان ویتامین C  است به طوری که هر یک عدد از این میوه حاوی حدود 80 میلی گرم ویتامین C و عناصر مغذی دیگر است. برای جذب پتاسیم و فیبر پکتین نیز، کیوی را دریابید. این میوه آبدار خوشمزه حاوی دو آنتی اکسیدان مفید به نام‌های لوتئین و زئاگزانتین است که  قوه ی بینایی را تقویت می‌کنند. حواستان باشد که اگر دغدغه ی اضافه وزن دارید نیز می‌توانید به راحتی به این میوه اعتماد کنید چون کم کالری است.

نارنگی

نارنگی
نارنگی میوه ی خوشمزه و راحتی است. منظورمان این است که خوردن آن راحت است و به سادگی می‌توان از خواص آن بهره مند شد. این میوه ی خوشمزه حاوی میزان قابل توجهی  ویتامین A (به صورت بتاکاروتن) می‌باشد. نارنگی کم کالری است (35 کالری) و در عین حال سرشار از فیبر حلال پکتین یعنی همان فیبر کاهنده ی  کلسترول خون است. نارنگی مانند میوه‌های هم خانواده ی خود حاوی ویتامین C نیز می‌باشد که برای رفع خستگی و کسب انرژی زیاد فوق العاده است. می‌توانید از گوشت این میوه به عنوان ماسک نیز استفاده کنید.

جعفری


جعفری
اگر دنبال یک منبع ارزان قیمت و در دسترس آهن هستید جعفری را دریابید. این سبزی معطر برای تولید انرژی فوق العاده است. رادیکال های آزاد موجود در جعفری نیز خنثی کننده‌ی رادیکال‌های آزاد محسوب می‌شود و شما را در برابر پیری سلول‌ها ایمن می‌کند.


فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:
رژیم غذایی مناسب برای خانه تکانی

اسفند، خانه تکانی و باک انرژی

10 ماده‌ی غذایی مخصوص ماه اسفند
خستگی‌های خانه تکانی را با این مواد غذایی رفع کنید
سبد غذایی اسفندتان را پُر از این4 ماده‌ی غذایی کنید
چند ماده‌ی غذایی برای سبد بهمن و اسفندتان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.