تبیان، دستیار زندگی
معرفی مجموعه داستانهای «مرگ تک فرزند دوم»، «یاغی»، «راز نقاشی های مانی»، «کی از این چرخ و فلک پیاده می شوم؟» و «یلدا دارد می میرد» .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کی از این چرخ و فلک پیاده می‌شوم؟

معرفی مجموعه داستانهای «مرگ تک‌فرزند دوم»، «یاغی»،  «راز نقاشی های مانی»، «کی از این چرخ و فلک پیاده می‌شوم؟» و «یلدا دارد می‌میرد» .

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
مرگ تک‌فرزند دوم


 
«مرگ تک‌فرزند دوم»
رمان «مرگ تک‌فرزند دوم» نوشته بختیار علی، نویسنده شناخته شده کُرد به زودی با ترجمه سردار محمدی توسط انتشارات افراز منتشر خواهد شد.
«مرگ تک فرزند دوم» روایتی از زبان شاهدان ماجرای یک قتل است. این رمان درباره‌ فرزند دوم زنی است که مردم او را به‌سخره و به‌شوخی تک‌فرزند دوم می‌نامند و بعد از به قتل رساندن پسر، هریک بخشی از ماجرای قتل مرگ تک‌فرزند دوم را روایت می‌کنند.
بختیار علی برای خلق این داستان به روایت‌های گوناگون شاهدان یک ماجرای واحد بهره گرفته است. در واقع به‌جای این‌که با دانای کل چه به‌شکل محدود و چه شکل نامحدود رو‌به‌رو باشیم، با زاویه دید اول‌شخص متکثر در مردم مواجه هستیم. این داستان نیز همچون دیگر آثار بختیار علی به سبک رئالیسم جادویی روایت شده است.
این رمان در بهار و تابستان ۱۹۸۶ در مرز عراق و ایران نوشته شد، در زمستان ۱۹۸۷ مورد بازبینی قرار گرفت و سرانجام در سال ۱۹۹۷ نخستین بار در سوئد به چاپ رسید.
انتشارات افراز که با کپی‌رایت بختیار علی به انتشار آثار او در ایران می‌پردازد، پیش‌تر از این نویسنده، رمان‌های «آخرین انار دنیا» و «قصر پرندگان غمگین»، مجموعه‌ شعر «نردبانی در غبار» و مجموعه مقالات «آیا با لاکان می‌‌توان انقلابی بود؟» را به چاپ رسانده است.
رمان «مرگ تک‌فرزند دوم» با ۱۲۰ صفحه، تیراژ هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۸ هزار و ۸۰۰ تومان روانه بازار کتاب خواهد شد.

یاغی


«یاغی»
  رمان «یاغی» نوشته «یاشار کمال» با ترجمه علیرضا سیف الدینی چند روز پس از درگذشت این نویسنده ترکیه‌ای در ایران منتشر شد.
پس از درگذشت «یاشار کمال»  رمان «یاغی» با ترجمه‌ای از علیرضا سیف‌الدینی از سوی نشر نیماژ منتشر شد.
این رمان که در سری «کتاب دیگران» این نشر قرار دارد، یکی از معروف‌ترین رمان‌های یاشار کمال است. یاشار کمال نویسنده‌ رمان «اینجه ممد» و «قصه‌های جزیره» شنبه‌ این هفته در سن 92 سالگی درگذشت. یاغی تازه‌ترین کتاب از آثار اوست که به فارسی ترجمه و چاپ می‌شود.
 یاشار کمال در مقدمه رمان یاغی نوشته است: «به‌نظر خودم سعی ‌و تلاش من برای شناساندن شخصیت جالب و ستودنی «چاکرجالی» امیدوارکننده بود. برای همین معتقدم نسل‌های آینده به این شخصیت جالب و این مردانگی عظیم و خارق‌العاده توجه خواهند کرد و درباره‌ افه چاکرجالی دست به تحقیق و بررسی همه‌جانبه خواهند زد.
این کتاب را (تا بخش بیست‌وپنج که حمله‌ی چاکرجالی به آرپاز است) با استفاده از تجارب و حرف‌های آقای رشدی نوشتم و بقیه‌ کتاب صرفاً خاطرات خود سرهنگ رشدی کباش است.
درباره‌ی نحوه‌ مرگ چاکرجالی نظرات و تعاریف گوناگونی وجود دارد. اما کشته شدن چاکرجالی به‌ دستِ دسته‌ سرهنگ رشدی کباش بر بسیاری از این نظرات خط بطلان کشیده و شخصیت جالب افه را بیش از پیش ظاهر و آشکار ساخته است. قسمت دوم کتاب، «چاکرجالی را ما کشتیم،» خاطرات خود سرهنگ رشدی کباش است که به آخر کتاب افزوده‌ام. در روزنامه‌ی جمهوریت هم به‌همین صورت چاپ و منتشر شده بود. مطالب دیگری بر آن اضافه نکردم.»
رمان «یاغی» نوشته یاشار کمال و با ترجمه‌ای از علیرضا سیف‌الدینی، با شمارگان هزار و 100 نسخه و به قیمت 16 هزار و 500 تومان از سوی نشر نیماژ وارد بازار کتاب شد.
«راز نقاشی های مانی»، و «یلدا دارد می‌میرد»

«راز نقاشی های مانی»
موضوع این کتاب درباره‌ پسری به نام مانی است که نقاشی‌هایی جادویی می‌کشد. نقاشی‌های مانی خاصیت ویژه‌ای دارند و می‌توانند دیگران را طلسم کنند.
«صفحه اول/ دیروز شهرزاد مرد. فکر می کنم همه چیز تقصیر من است. من و نقاشی هایم. حق با او بود. این خانه جادویی است. نقاشی های من هم طلسم شده اند. از امروز نه دیگر نقاشی می کشم و نه چیزی می نویسم.»
تابلوی اول/ جیغ گربه یا گریه بچه/ امروز دقیقا دو سال است که خودم را در این اتاق حبس کرده ام. به خودم قول داده ام تا مانا نیاید و در را باز نکند، از اتاق بیرون نیایم. دو سال است تنها دیوارهای لخت این اتاق را می بینم. سهم من از دنیای بیرون همین پنجره‌ای است که رو به حیاط خانه باز می شود؛ پنجره ای که آن قدر خاک گرفته است که به زحمت می توان آن طرفش را دید. اما برای دیدن دختری که هر روز قد بلندتر و زیباتر می شود، همین کافی است.»

اینها بخش های ابتدایی کتاب «راز نقاشی‌های مانی» به قلم فاطمه سرمشقی هستند. کتابی که آدمهای قصه آن به گونه ای اسیرند و یارای رفتن به جایی را ندارند تا اینکه با غروب خورشید آزاد می شوند. برای همین باید مراقب بود همه درهای خانه بسته باشد، اگر دری باز بماند، جادویی آغاز می‌شود و سر و کله خیلی از قصه‌های قدیمی پیدا می‌شود. فاطمه سرمشقی متولد سال 1357 کرج است و تالیف کتاب‌های «فیل کوچولو چکار می‌کنی»، «آدمک کی زنده شدی»، «شاخه‌ای که همه چیز را دید»، «چه کسی خط و خال‌ها را برداشته است» و «شاه شکمو» را در کارنامه‌اش دارد. به گفته سرمشقی موضوع این کتاب درباره‌ پسری به نام مانی است که نقاشی‌هایی جادویی می‌کشد. نقاشی‌های مانی خاصیت ویژه‌ای دارند و می‌توانند دیگران را طلسم کنند. این طلسم‌ها ماجراها و اتفاقاتی را پدید می‌آورند و داستان جذابی را می‌سازند.
سرمشقی در این کتاب تلاش می‌کند تا حس و حال مادرانه را نسبت به فرزندش و همچنین رابطه یک دختر را با پدرش به تصویر در آورد. در این رمان پرداختن به احساس انسان‌ها نسبت به یکدیگر همراه با شخصیت‌های تخیلی، فضای داستان را برای مخاطب جذاب می‌کند. نویسنده شخصیت قصه گوی کتاب را شهرزاد(مادر مانی و مانا) نام داده است، مادر رابطه‌ای خاص با قصه گویی دارد و مانا را با این قصه‌ها بزرگ کرده است طوری که مانا آن‌ها را واقعی می داند. شهرزاد کتاب ما هم برای اینکه فرزندانش او را فراموش نکنند قصه می‌گوید و این خود موجب می شود تا مانی تا نقاشی نیمه تمام مادر را تمام کند.

کتاب هم خودش را این‌گونه معرفی کرده: «راز نقاشی مانی، تخیلی دیگر است از داستانهای فاطمه سرمشقی؛ تخیلی سحرکننده که مخاطب را از زمان و مکان جدا می کند و مسحور در دنیای داستان برجای می گذاردو انگار شهرزاد راست می گفت و این خانه جادویی است. پر از موجوداتی که هر از گاهی خودشان را نشان می دهند و دوباره غیبشان می زند. شاید خیلی سال‌ها پیش سیندرلا همراه با مادر ناتنی و خواهرهای ناتنی زشتش در این خانه زندگی می‌کرده‌اند. آدم‌های قصه رازآلود «راز نقاشی مانی» روزها اسیرند و نمی‌توانند جایی بروند اما همین که خورشید غروب می‌کند آنها هم آزاد می‌شوند.»
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «درست است که روح‌ها نمی خوابند، اما اگر تمام شب خودشان را مجبور کنند پشت در بسته ای گوش بایستند و نه دلشان بیاید بی خیال صداهایی بشوند که نصفه و نیمه می شنوند و نه جرات داشته باشند بروند داخل اتاق، آن قدر خسته می شوند که دلشان می خواهد چشمهایشان را ببندند و ادای خوابیدن را در بیاورند. آن وقت ممکن است خودشان هم باور کنند خوابند. حتی خواب هم ببینند.»
انتشارات چکه، کتاب «راز نقاشی‌های مانی»را با شمارگان هزار و صد نسخه و بهای 98 هزار ریال در 188 صفحه منتشر کرده است.

کی از این چرخ و فلک پیاده می‌شوم؟


«کی از این چرخ و فلک پیاده می‌شوم؟»
رمان «کی از این چرخ و فلک پیاده می‌شوم؟» نوشته گلرنگ رنجبر از سوی نشر چرخ منتشر شد.
این کتاب که در قالب مجموعه کتاب‌های قفسه آبی نشر چشمه منتشر شده، اولین تجربه رمان نویسی گلرنگ رنجبر است. این رمان ۱۱ فصل دارد و شخصیت اصلی آن یک دختر به نام ترمه است که راوی اول شخص داستان نیز هست.
داستان این رمان از این قرار است که ترمه در کودکی پدرش را از دست داده و با عموی خود زندگی می‌کند. لیلی مادر ترمه بعد از مرگ همسرش به آمریکا رفته و حالا بر ایران برگشته تا مسائل مربوط به انحصار وراثت او را مشخص کند. به مرور و با جلوتر رفتن داستان مسائلی از گذشته و انسان‌های اطراف ترمه، برایش مشخص می‌شود.
این رمان در ۱۶۳ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.

«یلدا دارد می‌میرد»
مجموعه داستان کوتاه «یلدا دارد می‌میرد» اثر رزیتا بهزادی از سوی نشر به نگار به بازار آمد.
مجموعه داستان «یلدا دارد می‌میرد» شامل 13 داستان کوتاه است که در 119 صفحه به چاپ رسید.
نویسنده این اثر از رزیتا بهزادی است از وی پیش از این داستان‌هایی در مجموعه‌های کارگاهی منتشر شده است.
یادآور می‌شود، این نویسنده و ویراستار پیش از این موفق به دریافت جایزه ادبی فهرست در سال 1392 بابت داستان 300 کلمه ای «شمعدانی قرمز» شده است. وی در حال حاضر کارشناسی بخش داستان مجله انشا و نویسندگی را بر عهده دارد.
داستان های مجموعه «یلدا دارد می میرد» به سبک رئال نوشته شده و مسایل و معضلات اجتماعی دنیای امروز لابه لای آن به چشم می خورد.

در حال حاضر این مجموعه داستان در کتابفروشی های معتبر سراسر کشور توزیع شده است.


منابع:
مهر
ایبنا
فارس
هنر نیوز