تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهایی برای کودکان با عناوین: «نقاشی خدا»، «اولین نماز من»، مجموعه ی «قصه های دوست داشتنی دنیا»، «چه می گفتی؟چه کار می کردی؟»، «هم این قشنگ، هم اون قشنگ» و «خط خطو».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین نماز من

معرفی کتابهایی برای کودکان با عناوین: «نقاشی خدا»، «اولین نماز من»، مجموعه ی «قصه های دوست داشتنی دنیا»، «چه می گفتی؟چه کار می کردی؟»، «هم این قشنگ، هم اون قشنگ» و «خط خطو».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
اولین نماز من ونقاشی خدا

«اولین نماز من» و «نقاشی خدا»
به تازگی واحد کودک و نوجوان موسسه نشر و تحقیقات «ذکر» دو مجموعه شعر با عنوان «نقاشی خدا» و «اولین نماز من» از مجموعه کتاب‌های «کودک و نیایش» منتشر کرده است.
مجموعه شعر «اولین نماز من» سروده «زهرا وثوقی»، شعرهای شیرین درباره نماز برای دختران است. در واقع این مجموعه شعر به منظور آشنایی دختران با فریضه مهم نماز و ایجاد آمادگی بیشتر آنها برای رسیدن به سن تکلیف سروده شده است.
«چادر نماز من»، «اولین نماز»، «جشن تکلیف»، «نماز من»، «غنچه پاک» و «گلستان نماز» از عناوین اشعار مجموعه شعر «اولین نماز من»، است.
واحد کودک و نوجوان موسسه نشر و تحقیقات «ذکر» مجموعه شعر اولین نماز من» سروده «زهرا وثوقی» با تصویرگری «سمیه علیپور» در 12 صفحه و با قیمت 2000 تومان منتشر و به مخاطبان کودک ارائه کرده است.
مجموعه شعر «نقاشی خدا» عنوان دیگری از سروده‌های «زهرا وثوقی» بوده که مضمون آن شعرهای شیرین در ستایش خدا برای کودکان است.
از عناوین اشعار این کتاب می‌توان به «دنیای زیبا»، ای خدای مهربان»، «دوست خوب من»، «ستایش خدا»، «حرف‌هایت را بزن» و «نقاشی خدا»، اشاره کرد.
در اشعار این مجموعه، شاعر سعی کرده است، کودکان را با بخشی از الطاف و نعمت‌های بی‌نهایت خداوند آشنا کند تا آنها به مهربانی، بخشندگی و بزرگی او پی برده و بهتر و عمیق‌تر او را بشناسند و بستایند.
گفتنی است، واحد کودک و نوجوان موسسه نشر و تحقیقات «ذکر» مجموعه شعر «نقاشی خدا» سروده «زهرا وثوقی» را در 12 صفحه و با قیمت 2000 تومان به چاپ رسانده است.

۲۰ جلد از «قصه‌های دوست داشتنی دنیا» به بازار کتاب ایران آمد

قصه های دوست داشتنی دنیا»، «چه می گفتی؟چه کار می کردی؟»،


مجموعه ی «قصه های دوست داشتنی دنیا»
مجموعه ۲۰ جلدی «قصه‌های دوست داشتنی دنیا» با ترجمه «سیدعلی کاشفی خوانساری» برای مخاطبان کودک منتشر و روانه بازار نشر شد.
یازده جلد دیگر از مجموعه کتاب‌های «قصه‌های دوست داشتنی دنیا» با ترجمه «سیدعلی کاشفی خوانساری» و با ویراستاری ««حسین فتاحی» از نشر «قدیانی» منتشر و روانه بازار نشر شد.
در گذشته از این مجموعه کتاب‌هایی با عناوینی همچون «سیندرلا»، «پینوکیو»، «دیک ویتینگتون»، «شلغم غول پیکر»، «مو طلایی و سه خرس»، «پیتر و گرگ»، «گربه چکمه پوش»، «جوجه اردک زشت» و «هنسل و گرتل» منتشر شده است.
سیدعلی کاشفی خوانساری مجموعه کتاب‌های «قصه‌های دوست داشتنی دنیا» را برای گروه سنی کودکان ترجمه کرده است، همچنین همانطور که از عنوان این مجموعه کتاب‌ها مشخص است،‌ این کتاب‌ها از قصه‌های معروف و دوست‌داشتنی سایر کشورهای جهان برای کودکان است که از استقبال خوب مخاطبان نیز برخوردار بوده است.
از عناوین جدید مجموعه کتاب‌های «قصه‌های دوست داشتنی دنیا» نیز می‌توان به «دختر بند انگشتی»، «شاهزاده خانم و نخود»، «آدمک زنجبیلی»، «مرغک قرمزی و روباه ناقلا»،‌«تام بند انگشتی»، «راپونزل»، «شنل قرمزی»، «سفید برفی و هفت کوتوله»، «کوتوله‌ها و کفاش»، «جک و لوبیای سحرآمیز» و «شاهزاده قورباغه»، اشاره کرد.
بر اساس این گزارش، انتشارات «قدیانی» هر یک از کتاب‌های مجموعه 20 جلدی «قصه‌های دوست داشتنی دنیا» را در 31 صفحه و با قیمت 2500 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.
 
«چه می گفتی؟چه کار می کردی؟»
 
کتاب «چه می گفتی؟چه کار می کردی؟» با هدف آموزش مهارت نَه گفتن به کودکان توسط انتشارات آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شد.
توانایی « نَه گفتن » مانند سایر مهارت های رفتاری،  مهارتی است که برای به دست آوردن آن باید آموزش های لازم را در اختیار داشته باشیم و چه بهتر که این آموزش ها از سنین کودکی انجام گیرند.
یکی از مهمترین مهارت‌های که باید از سنین کودکی به فرزندان آموزش داده شود، مهارت در گفتن نه در برابر خواسته‌های دیگران است تا کودک از این طریق بتواند در سنین بالاتر نیز در مقابل هر درخواستی نرمش و انعطاف نشان نداده و تسلیم خواسته های نامعقول و ناصحیح دیگران نشود.
بر این مبنا کتاب «چه می گفتی؟چه کار می کردی؟» از سوی انتشارات آستان قدس رضوی برای نخستین بار چاپ و روانه بازار کتاب شد تا به وسیله مطالعه این کتاب، کودکان با این مهارت پر اهمیت آشنا شده و این توانایی در وجودشان نهادینه شود.

این کتاب نوشته مینو همدانی زاده و تصویرگری سمیه علیپور از مجموعه کتاب‌های کودک و نوجوان پروانه است که با طرح پرسش‌هایی از کودکان تلاش دارد تا در قالب طرح 29 داستان و بخش مختلف با آموزش مهارت «نه» گفتن به کودکان به آنها کمک کند که بتوانند از مخمصه‌های احتمالی دوران کودکی و بزرگسالی رهایی یابند.
کتاب «چه می گفتی؟چه کار می کردی؟» در 120 صفحه با قطع وزیری کوتاه و بهای 80000 ریال منتشر شده است.

هم این قشنگ، هم اون قشنگ


«هم این قشنگ، هم اون قشنگ»
مجموعه شعر «هم این قشنگ، هم اون قشنگ» سروده «بابک نیک‌طلب» به تازگی با تصویرگری «نرگس محمدی» از نشر «پیدایش» منتشر شد.
این مجموعه دربردارنده یازده قطعه شعر در قالب مثنوی، غزل و نیمایی برای گروه سنی کودک است که از عناوین آن می‌توان به «سوت قطار»، «دوست مهربون»، «من خوبم و خوبه هوا»، «کنار تنگ ماهی»، «هم این قشنگ، هم اون قشنگ»، «کلید»، «گل که بیاد»، «مثل بهشت»، «رنگین کمون» و «مژده بده»، اشاره کرد.
 
گفتنی است، مجموعه شعر «هم این قشنگ، هم اون قشنگ» سروده «بابک نیک‌طلب» دارای 16 صفحه در قطع خشتی کوچک است که با قیمت 6000 تومان منتشر شده است.
بابک نیک طلب متولد سال 1346 در تهران است که از شانزده سالگی به سرودن شعر پرداخته و آثارش از سال 64 در کتاب‌ها و مطبوعات مختلف منتشر شده است؛ وی دارای مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه پیام نور تهران است.
از این شاعر تاکنون مجموعه شعرهایی همانند «پیشواز روشنی»، «نردبانی از ستاره»، «تا خیابان خوشبخت» و «عروس آسمون» منتشر و روانه بازار نشر شده است.

خط خطو

«خط خطو»
چاپ نخست کتاب «خط خطو» با تألیف و تصویرگری کلر ژوبرت از سوی انتشارات سروش عرضه شد.
کتاب «خط خطو» داستان یک کلاه کوچولو خط خطی است که به دست ننه لاک پشت تو روزهای سرد زمستان بافته می شود. با اتمام بافت کلاه ننه لاک پشت متوجه می‌شود که اندازه کلاه خیلی بزرگتر از سر اوست به همین خاطر کلاه کوچولو از او درخواست می‌کند که به بیرون از خانه برود تا شاید کسی را پیدا کند که به دردش بخورد.
کلاه قصه برای پیدا کردن صاحب خود با موجودات زیادی آشنا می‌شود اما او به دنبال کسی می‌گردد که داشتن کلاه برایش خوشحالی بیشتری را داشته باشد.
نویسنده این داستان به زبان بسیار ساده و کودکانه دنیای تخیلی یک کلاه را به تصویر می‌کشد و به کودکان می‌آموزد که برای یافتن دوست خوب چه اهدافی را پیش روی داشته باشند. همچنین هماهنگی تصاویر کتاب با سیر قصه باعث شده که کودکان از لحاظ بصری هم بتوانند با داستان همذات پنداری نزدیکی داشته و درک بهتری از محتوای داستان در ذهنشان نقش ببندد.
چاپ نخست این کتاب در ۱۸ صفحه مصور رنگی، شمارگاه هزار نسخه و قیمت ۳ هزار تومان منتشر شده است.



منابع:
فارس
ایبنا
مهر