تبیان، دستیار زندگی
با افسردگی چه کنیم ( قسمت 2 ) در مقاله قبل گفتیم: 1 -مثبت اندیش باشید: البته این به معنای از بین بردن حقیقت نیست . بلكه به این معناست كه، اندیشه مثبت را هم به ذهن خود راه بدهید وگرنه افكار منفی در ذهن شما رسوب خواهند كرد . ت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

20 روش موثر برای شکست افسردگی

با افسردگی چه کنیم ( قسمت 2 )


در مقاله قبل گفتیم:


1-مثبت اندیش باشید:

البته این به معنای از بین بردن حقیقت نیست . بلكه به این معناست كه، اندیشه مثبت را هم به ذهن خود راه بدهید وگرنه افكار منفی در ذهن شما رسوب خواهند كرد . تو گویی افكار منفی ،افكار مثبت را می خورند . اگر می خواهید قاضی خوبی باشید، هر دو طرف دعوا را به محكمه وجدان راه بدهید .


2-به بروشور داروهایی كه پزشك تجویز خواهد كرد ،

دقت كنید كه چه عوارضی خواهند داشت و آنها را یادداشت كنید.

بهتر است لااقل از هم اكنون یك دفترچه حاوی تاریخچه بیماری ها و درمان ها و مشكلات روحی و جسمی كه به شما وارد شده اند و یا وارد خواهند شد تهیه كنید و این موارد را به طور منظم و پیگیر در آنها یادداشت كنید . فهرست نوشیدنی ها و غذاهای نشاط آور و كسل كننده را از منابع و كتب علمی در رابطه با غذا و دارو شناسایی و تهیه كنید .

3-مواد مخدر و مسكر و دخانیات مثل سیگار و قلیان را به موزه زباله ها بفرستید .

اگر معتاد هستید در پنج مرحله و طی پنج ماه ترك كنید، یعنی تدریجی ولی پیگیر و جدی : نیت در ترك، كم نمودن مصرف ، كمتر مصرف نمودن، كوشش در فراموش نمودن ، ترك نهایی آن .


4- در صورت امكان آپارتمان نشینی

را ترك كنید ، یك خانه كوچك ولی حیاط دار رو به آفتاب ، به آپارتمان 600 متری نیز ارجح خواهد بود . به طور منظم و به صورت هفتگی دل به طبیعت بزنید اگر این كار به همراه خانواده و اقوام و به خصوص افرادی كه با آنها در تفاهم هستید صورت بگیرد ،بهتر است . دو ركعت نماز در طبیعت آرامش دل را دو چندان می كند . هر روز صبح ، ظهر و عصر خود را به مدت5 الی 30 دقیقه در معرض آفتاب قرار دهید . از طریق اتخاذ روش های علمی ، حقایق را چاره كنید تا بتوانید از اضطراب بپرهیزید .


5-هر روز صبح ناشتا 15 الی30 دقیقه بدوید و ورزش كنید .

هر روز عصر به مدت 30 الی 60 دقیقه دویده، نرمش كرده و ورزش كنید و ورزش هایی كه همه بدن در آن شركت كنند مثلاً بسكتبال ، فوتبال و والیبال در اولویت خواهند بود..

- شنا یكی از مفرح ترین عوامل فرار از افسردگی است . كوه نوردی را هر هفته انجام دهید . استحمام بعد از ورزش بسیار مناسب و خوب است و از همه بهتر شنا است ، بنابراین اگر به فن شنا هم آشنا نیستید در هفته دو مرتبه ، در عمق كم آب تنی كنید

6- گوش دادن به موسیقی آرام و غمگین راترک کنید.


7- اگر مسأله ای در زندگی شماست كه به راستی لاینحل است، با آن مدارا كنید

ولی با مشكلات زندگی بجنگید ولی جنگی هوشمندانه و صبورانه . یادتان باشد زندگی همچون كوهی است كه ما در حال بالا رفتن از آن برای رسیدن به قله آن هستیم ، مهم این است كه ما به بالا رفتن ادامه دهیم وگرنه به دره اش سقوط خواهیم كرد .


8 -تماشای تلویزیون را به میزانی كه باید استفاده كرد محدود كنید .

(تماشای خبرها، مباحث علمی و مثبت و برنامه های آموزشی و طنز و مفرح) را جایگزین كنید به طبیعت بروید. ورزش كنید شنا كنید قایقرانی كنید . تیراندازی و ...


9 - مطالعه مطالب حادثه ای

را فقط به آن اندازه كه در جریان شناخت و چگونگی مبارزه خلافكاری های جاری جامعه باشید مطالعه كنید و نه به صورت علاقه مندانه.


10- داشتن مدیریت علمی در برنامه ریزی های ریز و درشت مسائل زندگی

علاوه بر اعتماد به نفس به شما باعث جلوگیری از شكست و سرخوردگی های شخصی و در نزد جامعه می شود .


11 - به جای تماشای زیاد غروب ، طلوع خورشید را زیاد ببینید.

حكایت، حكایت همان دیدن نیمه پر لیوان است.


12- آن كه رفته، رفته. داشته ها را داشته باش.

زندگی همچون دایره است با خود بگو به او خواهی رسید. گردش روزگار در این دنیا و یا آن دنیا این مهم را ثابت می كند .


13- دیدار ، مباحثت و همنشینی با اجتماع بخصوص قشر نمونه و فهمیده آن و نیز اقوام و خانواده به خصوص آنان كه هدفمند و مثبت اندیش هستند را قدر بدانید .


14- خود باشید و پیروزی های دیگران را معلم شكست های خود كنید.

تا بیش از این شكست نخورید، شما هم آن سربالایی هایی را كه دیگران رفته اند طی كنید . سربالایی های زندگی را نه با سرعت كه با قدرت طی كنید .


15- مطالب مثبت ، شاد و آموزنده را جزو وظایف روزانه خود كنید،

تا آموزش ببینید و لذا از قبل این فراگیری ها شاد هم خواهید شد . چون مسائل مهمی را كه تاكنون نمی دانسته اید یاد می گیرید و توأم با آن به خاطر بالا رفتن ظرف داشته هایتان به خود می بالید و شادمان خواهید بود . (غرور مثبت شادی آور است )


16- با رعایت بند 15 از این به بعدبه دیگران نیز حسادت نخواهید كرد

بلكه سعی می كنید از آنها مسائل جدیدی یاد بگیرید و از مباحث و جلوس با آنان لذت خواهید برد و با جایگزینی غرور مثبت به جای غرور منفی ، شادمان تر خواهید شد . مسائل را بهتر و متواضعانه تر درك خواهید كرد. حرف های افراد منفی را از این گوش به آن گوش به در كنید و طرف خالی نیمكت خود را به افراد مثبت دهید .


17- لازم نیست حتماً به آرمانهایتان برسید

حتی اگر مثبت بوده باشند، همین كه شما تلاش خود را كرده باشید و یا تلاش كنید كه از رسیدن به هدف مهم تر است . شنیده اید كه می گویند ورزش وسیله است نه هدف.


18 - رنگ های تیره مثل مشكی ، قهوه ای را از لباس و كفش و شلوار تن خود و دكوراسیون محل كار و منزل و حتی رنگ خودرو و رنگ قلم خود دور كنید.

رنگ های آبی ، زرد، صورتی را جایگزین كنید. رنگ قرمز اگرچه شاد است ولی باید به صورت تلفیقی با سایر رنگ ها باشد و به تنهایی به كار نرود چون در غیر این صورت زیادی و تندی رنگ آن محرك بد اعصاب خواهد بود .رنگ سبز آرامبخش است ولی همنشینی زیاد با آن افسردگی می آورد و لذا باید آن را با رنگ های شاد تلفیق نمود .مثلا نارنجی .


19ـ سعی كنید با اتخاذ روش های مدیریتی و مدبرانه، بر اعصاب خود مسلط شوید و مواردی را كه تاكنون به آن پرداخته شد را به صورت جدی پیگیر باشید تا كمتر در معرض بیماری ها باشید .

- روح كه بیمار شود جسم را هم گرفتار خواهد شد . بله البته اگر بیماری دارید كه صعب العلاج است باید به افكار مثبت روی آورید و مدارا را سرلوحه قرار دهید و سعی كنید وجود آن را به فراموشی بسپارید و یا لااقل افكار حاشیه آن را پرورش ندهید و بزرگنمایی نكنید .

20 ـ سعی كنید زیاد در معرض دستگاه هایی همچون لوازم برقی: دلر، ماشین لباسشویی، آبمیوه گیری ، چرخ گوشت، جارو برقی و لوازم صوتی و تصویری و موبایل قرار نگیرد .

مثلاً: برای موبایل خود از گوشی های سیم دار استفاده كنید و یا به هنگام كار كردن ماشین لباسشویی به اتاق دیگری بروید و یا فاصله 2 ، 3 متری خود را از لوازم صوتی و تصویری حفظ كنید و مدت زیادی را با آنها به سر نبرید . افسردگی قابل درمان است. مگر ندیده اید درخت یا گیاهی خشكیده را كه پس از مبارزه دوباره شكوفا می شود بنابراین با شناخت عوامل 20گانه ای كه شما به دلیل یك یا چند عامل آن به این بیماری گرفتار شده اید به جنگ علمی و پیگیر آن بروید مراجعه پیگیر نزد روانپزشك را فراموش نكنید . هیچ انسان عاقل و مثبتی به شخصی كه در حال سقوط به دره ای است و این در حالی است كه او فقط گیاهی را در دستانش محكم گرفته و ادامه زندگی اش به آن گیاه كوهی است ، هرگز توصیه به رها كردن آن ناجی نمی كند ، چرا كه او می تواند به جای سقوط به دره ، به بالا رفتن و نجات خود ادامه دهد، به خود مشاوره های مثبت و منطقی بدهید. هیچ كس بهتر از خود شما ، ناجی شما نخواهد بود ، چون در این صورت شما همچون بیننده ای خواهید بود كه فقط خارها را نخواهد دید و گل قرمز را نیز خواهد دید ، حتی اگر خارها، گل را احاطه كرده باشند ، اما شما وظیفه دارید خارها را به كناری بزنید ، چون شما گل را دوست دارید و باید او را نجات دهید

روان شناسی افسردگی – نویسنده : كوروش درخشان یگانه


لینک:

- زنان و افسردگی

- افسردگی چیست؟

- علل افسردگی چیست ؟

- آشنایی با داروهای ضد افسردگی و عوارض آنها

- درمان افسردگی با داروهای گیاهی

- نقش ماهی در كاهش افسردگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.