تبیان، دستیار زندگی
مشاور وزیر کشور و معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی از تمایل دولت تدبیر و امید به افزایش تعطیلات رسمی کشور گفته، این در حالی است که ماجرای افزایش تعطیلی ها در سالهای اخیر موافقان و مخالفان بسیاری داشته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تدبیر تعطیلی 5شنبه ها

مشاور وزیر کشور و معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی از تمایل دولت تدبیر و امید به افزایش تعطیلات رسمی کشور گفته، این در حالی است که ماجرای افزایش تعطیلی ها در سالهای اخیر موافقان و مخالفان بسیاری داشته است.

کیانا نیکفام -بخش اجتماعی تبیان
رضا محبوبی


 با آمدن روزهای پایانی اسفند، اما و اگرها بر سر روزهای تعطیلات سالانه بار دیگر به یکی از دغدغه های مسئولان و رسانه های بدل شده است و در این میان مردم منتظر حاصل این اظهارات هستند، اینکه در نهایت روز پنج شنبه به تعطیلات رسمی کشور افزوده می شود یا نه؟
در این میان رضا محبوبی معاون امور اجتماعی وزارت کشور با تاکید بر اینکه تصویب افزایش تعطیلات رسمی، تعطیلات پنهان را کاهش می‌دهد، تاکید کرده است که: ما در اصل خواهان هم‌پوشانی تعطیلات رسمی با نظام بین‌المللی هستیم، البته معتقدیم که باورهای دینی و سنتی به راحتی قابل تغییر نیستند و نمی‌توان جهت کاهش یا حذف برخی روزهای تعطیل از خطوط قرمز عبور کنیم. وی در این رابطه ادامه داد: در حال حاضر با احتساب 16 روز تعطیلی با مناسبات مذهبی، شش روز تعطیلی با مناسبات ملی و سیاسی و همچنین چهار روز تعطیلی به مناسبت عید نوروز جمعاً 26 روز تعطیل رسمی در ایران داریم. در واقع ایران از نظر دارا بودن تعداد تعطیلات رسمی، دومین کشور است، با این وجود دولت هم‌چنان خواهان افزایش تعطیلات است.
همه کشورها دو روز تعطیل در هفته دارند و ایرانی ها یک روز
یکی از مسائلی که معمولا در ماجرا رتبه دوم ایران در فهرست تعطیلات دنیا به حساب نمی آید، این است که در غالب کشورهای غربی دو روز شنبه و یکشنبه پایانی هفته تعطیل است و مردم پس از گذران پنج روز کاری، دو روز پایان هفته را به تفریح می گذرانند و از این طریق برای آغاز هفته بعدی و تلاش و کار دوباره تجدید قوا می کنند این در حالی است که در کشور ما تنها روز جمعه است که تعطیل رسمی محسوب می شود و غالب مردم پنج شنبه ها تا ظهر و برخی تا عصر در محیط های کاری شان حضور دارند و بر این اساس پنج شنبه ها در عرف کشور ما روز کاری و نه روز تعطیل به حساب می آید. با این احتساب 48 روز از تعطیل سالانه که سایر مردم جهان در قالب تعطیلات شنبه از آن بهره می برند، در اختیار ایرانی ها نیست و معمولا در روند احتساب تعطیلات این 48 روز اصلا محاسبه نمی شود. در همین راستا چندی پیش مدیركل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی اعلام کرد كه قرار است تعطیلات تقویم كشور اصلاح و ساماندهی و در نهایت پیشنهادات به صورت لایحه برای تصویب به مجلس ارسال شود. در این زمینه پیشنهاد شده است با رعایت 44 ساعت كاری در هفته، پنج‌شنبه‌های نیمه اول سال در تمام كشور و پنج‌شنبه‌های تمام سال در كلانشهرها تعطیل ‌شود. از سوی دیگر این مسئول اعلام كرده است كه در این پیشنهاد 15 روز تعطیلات مذهبی، چهار روز به عنوان تعطیلات ملی و پنج روز تعطیلات نوروزی، سه روز تعطیلات تابستانی، چهار روز تعطیلات زمستانی، 54 روز تعطیلات جمعه و 27 روز تعطیلات پنج‌شنبه مدنظر قرار گیرد كه در مجموع تعداد روزهای تعطیل به 112 روز خواهد رسید، براین اساس تعداد تعطیلات كشور در تقویم 94 به 75 روز می‌رسد كه تعداد تعطیلات نسبت به امسال یك روز بیشتر شده است.
افزایش تعطیلات و افزایش نشاط و کیفیت سطح زندگی
در کنار مخالفانی که افزایش تعطیلات را متضمن خسارات اقتصادی در جامعه می دانند اما موافقان افزایش تعطیلات، نشاط و رضایت مردم از زندگی را از مهم ترین عوامل افزایش تعطیلات می دانند. زمانی که تنها روز تعطیلی هفتگی مردم کشور ما به جمعه محدود می شود که آن به انجام کارهای عقب افتاده می گذرد، مردم با خستگی هفته گذشته شان شنبه در محیط کار حضور پیدا می کنند و این مسئله در دراز مدت می تواند به افزایش افسردگی و عدم رضایت از شغل و زندگی بینجامد. در برابر این اتفاق اما اگر پنج شنبه هم به عنوان تعطیل رسمی کشور افزوده شود مردم کشور ما هم می تواند مانند مردم غالب کشورهایی جهان پس از پنج روز کار، دو روز پایانی هفته را به استراحت و تجدید قوا برای هفته تازه کاری بپردازند. از سوی دیگر روانشناسان معتقد هستند که افزایش روزهای تعطیل به خودی خود با افزایش نشاط اجتماعی و رضایت از زندگی رابطه مستقیم دارد به این معنا که مردم با افزایش روزها ساعات فراغت از دغدغه کاری، بیشتر در مسیر آرامش و نشاط و رضایت از زندگی قرار می گیرند.
مسئولان تمهیدی برای تعطیلی پنج شنبه های بیندیشند
در این میان با توجه به نصفه روز بودن ساعت کاری پنج شنبه و بازدهی پایین این روز کاری در میان سایر روزها، مسئولان با تعطیل اعلام کردن این روز می توانند علاوه بر افزایش نشاط اجتماعی، بازدهی نیروهای کاری در پنج روز کاری هفته را هم افزون تر کند تا به این ترتیب سطح رضایت مردم هم از زندگی و فعالیت شغلی شان بیشتر شود.