تبیان، دستیار زندگی
یكى دیگر از نعمت هایى كه در اختیار بشر است و به زندگى او در روى زمین كمك مى كند، دریاست. دریا چرخش آب در طبیعت را ممكن مى سازد و موجودات بسیارى در آن زندگى مى كنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

٧) جزء چهاردهم قرآن کریم، آیات ١٤ الى  ٢٣ سوره‌ی نحل

 دریا

یكى دیگر از نعمت‏هایى كه در اختیار بشر است و به زندگى او در روى زمین كمك مى‏كند، دریاست. دریا چرخش آب در طبیعت را ممكن مى‏سازد و موجودات بسیارى در آن زندگى مى‏كنند. انسان مى‏تواند از موجودات دریایى تغذیه كند و زینت‏آلاتى چون مروارید از آن استخراج نماید. كشف خواص مواد در طبیعت و وزن مخصوص آب، به انسان كمك كرد تا با استفاده از قوانین طبیعى وسایلى بسازد كه روى آب شناور باشند یا در اعماق آن حركت كنند، و با دنیاى زیر آب آشنا شود و براى زندگى بهتر از آن بهره‏مند گردد. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 و او كسى است كه دریا را به خدمت گرفت تا از آن گوشت تازه بخورید و از آن زینتى كه مى‏پوشید بیرون آورید و كشتى‏ها را در آن شكافنده‌ی آب مى‏بینى، و براى این كه از فضل او بجویید؛ و شاید شما سپاسگزار شوید.

آیه‌ی 14


 
 نعمت‏هاى الهى

خداوند كوه‏ها را آفرید تا همچون میخ‏هایى زمین را استوار نگه‌دارد و از لرزش‏هاى آن جلوگیرى كند و محل بسیار خوبى براى انبار شدن آب باشد. برف و یخ در ارتفاعات تا مدت زیادى باقى مى‏مانند و كم‏كم آب مى‏شوند و به صورت رود از كوه‏ها سرازیر مى‏شوند و در خدمت موجودات قرار مى‏گیرند. گوناگونى رودها، كوه‏ها و دریاها، نشانه‏هایى هستند كه نقاط مختلف زمین را از هم جدا مى‏كنند تا شناخته شوند و راه‏ها پدید آید. ستارگان نیز نشانه‏اى براى یافتن راه هستند. آیا مى‏دانید قطب‏نماها چگونه ساخته مى‏شوند و با استفاده از چه نیرویى جهت را نشان مى‏دهند؟ این همه نظم و قوانین دقیق حاكم بر ذره ذره‌ی جهان هستى را چگونه مى‏توان شمارش كرد. هرگز قادر نیستیم نعمت‏هاى آفریدگار دانا و توانا را بشماریم، كه خود فرموده است:

 و در زمین كوه‏هاى استوار، كه شما را نلرزاند، و رودخانه‏ها و راه‏ها قرار داد، شاید شما راه را پیدا كنید؛ و نشانه‏هایى؛ و آنان به وسیله‌ی ستاره راه را مى‏یابند. پس آیا كسى كه مى‏آفریند مانند كسى است كه نمى‏آفریند؟ آیا پند نمى‏گیرید؟ و اگر نعمت‏هاى خدا را بشمارید، از عهده‌ی شمارش آن برنمى‏آیید. به راستى كه خدا آمرزنده‌ی مهربان است.

آیات 15 الى 18


 همه را مى‏داند


 پیدا و پنهان، براى خداوندِ دانا تفاوتى ندارد. او از همه چیز آگاه است و فرموده است:

 و خدا آن‏چه را پنهان مى‏سازید و آن‏چه را آشكار مى‏كنید مى‏داند.

آیه‌ی 19


 مرده‏اند نه زنده

خداوند یگانه كه جهان هستى را با این نظم و دقت شگفت‏انگیز خلق كرده است شایسته‌ی پرستش است، نه، چیزهایى كه خودشان آفریده شده‏اند و هیچ قدرتى ندارند. قرآن چنین هشدار مى‏دهد:

 و كسانى را كه آنان جز الله مى‏خوانند، چیزى نمى‏آفرینند و خودشان آفریده مى‏شوند. مرده‏اند نه زنده، و نمى‏دانند چه وقت برانگیخته مى‏شوند. خداى شما خدایى است یگانه. پس كسانى كه به آخرت ایمان ندارند دل‏هایشان انكار كننده است و آنان گردنكشانند. به یقین، خداوند آن‏چه را پنهان مى‏سازند و آن‏چه را آشكار مى‏كنند، مى‏داند. به راستى كه او گردنكشان را دوست ندارد.

آیات 20 الى 23

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء چهاردهم قرآن کریم، آیات ١ الى ١٢٨سوره‌ی نحل

سوره ی نحل آیات ١ الی ١٣

سوره ی حجر آیات ٨٧ الی ٩٩

سوره ی حجر آیات ٦٧ الی ٨٦


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.