تبیان، دستیار زندگی
معاون ساماندهی امور جوانان گفت: متاسفانه در سطح برنامه ریزی کلان در جامعه، دولت و مجلس برنامه جدی درباره خانواده ندارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معاون وزیر ورزش و جوانان:

روش‌های سنتی همسرگزینی کفاف نیازها را نمی‌دهد


دکتر گلزاری؛ معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان

معاون ساماندهی امور جوانان گفت: متاسفانه در سطح برنامه ریزی کلان در جامعه، دولت و مجلس برنامه جدی درباره خانواده ندارند.

به گزارش روابط عمومی، دکتر محمود گلزاری در جشنواره ازدواج و خانواده جوان که امروز یکشنبه در سالن‌های همایش وزارت نفت برگزار شد، افزود: دولت در زمینه مسایل جوانان مثل همسریابی باید جدی تر وارد شود.

وی در ادامه گفت: جشنواره ازدواج و خانواده جوان نشان داد که با وجود آنکه خانواده در فرهنگ و دین ما مقدس است؛ اما اهتمام جدی در حوزه فرهنگی در این زمینه نشده است. سال‌هاست هنگام صحبت از آسیب‌های اجتماعی و مشکلات فرهنگی از خانواده حرف می‌زنیم و آمارها و ارقام آسیب‌های اجتماعی را بیان می‌کنیم.

گلزاری اظهارکرد: در حال حاضر سن ازدواج افزایش یافته و همسریابی و همسان‌گزینی بسیار مشکل شده است. روش‌های سنتی کفاف نیازها را نمی‌دهد و روش‌های متناسب با فرهنگ ایرانی، اسلامی به درستی بررسی نشده است و سایت‌های مساله‌دار همسریابی و افراد دلسوز اما ناآگاه در حوزه ازدواج فعالیت می‌کنند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به سیر صعودی آمار طلاق اظهارکرد: در حال حاضر طلاق تنها در کلانشهرها روی نمی‌دهد، حتی روستاها نیز مساله طلاق را تجربه می‌کنند و بحران خانواده‌ای و طلاق عاطفی را نیز شاهد هستیم.

گلزاری در ادامه گفت: ما در دولت یازدهم نگاه کلان به خانواده داریم و نگرانی شدید خود را همراه با اظهار تأسف در این زمینه اعلام می‌کنیم، چرا که به خانواده به عنوان مهم‌ترین مساله فرهنگی کشور اهتمام منظم و دقیقی در سطح صاحب نظران و مسئولان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه خانواده در همه ادیان الهی مقوله‌ای جدی و مقدس است، اظهار کرد: افرادی که بحث وحدت بین ادیان و گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح می‌کنند، مهم‌ترین مساله‌ای که آنان را گردهم می‌آورد، خانواده است. در واقع خانواده عاملی انسجام‌بخش است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: اگر از فرهنگ، ورزش، علم و عرصه‌های دیگر سخن می‌گوییم، باید تاکید جدی بر حفظ و تحکیم خانواده داشته باشیم؛ چراکه خانواده زمینه‌ساز مسائل معنوی و فرهنگی است. بیش از سخنرانی‌های کلی، حرف‌های پراکنده و برنامه‌ریزی‌های ناهماهنگ، لازم است به خانواده به صورت منسجم و جدی بپردازیم، خانواده به اندازه موضوعاتی مانند محیط زیست و روابط خارجی اهمیت دارد و حساس است.

وی در ادامه گفت: ما فیلم‌ها، کلیپ‌ها و کتاب‌های درستی در حوزه خانواده نداریم، حتی در دانشگاه‌ها نیز کارهای جدی در این زمینه‌ها نمی‌شود. امیدواریم جشنواره ازدواج و خانواده جوان موجب اقدامی هماهنگ بین دولت، مجلس و مسئولان عالیرتبه نظام در حوزه خانواده شود.

گلزاری افزود: مقام معظم رهبری درباره خانواده، دغدغه‌های جدی دارد و دغدغه‌های ایشان باید به صورت برنامه‌های جدی، هماهنگ و تخصیص بودجه در مجلس و قوانین لحاظ شود. در حال حاضر در موضوعی مانند مشاوره قبل از ازدواج، نهادهای دولتی به جان هم افتاده‌اند.

گفتنی است، در این جشنواره از برگزیدگان در 12 محور خانواده و جوانان تقدیر شد که در بخش رسانه‌های مکتوب و مجازی ایسنا رتبه سوم را در زمینه مصاحبه کسب کرد.

تنظیم: هومن بهلولی