تبیان، دستیار زندگی
پنیر بز برای افزایش استحکام استخوان ها، حفظ عضلات و پیشگیری از ابتلا به برخی از بیماری ها و همچنین کمک به هضم راحت غذا فوق العاده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 دلیل خوب برای مصرف پنیر بز


پنیر بز برای افزایش استحکام استخوان‌ها، حفظ عضلات و پیشگیری از ابتلا به برخی از بیماری‌ها و همچنین کمک به هضم راحت غذا فوق العاده است.

استفاده از پنیز بز در تهیه‌ی سالادها یا روی نان تست و غیره جزو بهترین شیوه‌های مصرف این پنیر و استفاده از خواص آن است. این پنیر برای افزایش استحکام استخوان‌ها، حفظ عضلات و پیشگیری از ابتلا به برخی از بیماری‌ها و همچنین کمک به هضم راحت غذا فوق العاده است.

پنیر بز

پنیر بز به راحتی هضم می‌شود
پنیر تهیه شده از شیر بز به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید به راحتی توسط بدن هضم می‌شود. این پنیر در مقایسه با پنیرهای تهیه شده با شیر گاو، چربی کمتری دارد و حاوی اسیدهای چرب زنجیره ی کوتاه است که باعث سهولت هضم غذا می‌شوند. هر چه پنیری حاوی مواد چرب بیشتری باشد به این معنی است که اسیدهای چرب اشباع شده ی بیشتری نیز دارد و به همین دلیل نیز باعث افزایش LDL کلسترول خون می‌شود.
توصیه می کنیم از پنیر بز تازه استفاده کنید چون کالری کمتری دارد و راحت تر هضم می‌شود. هر چه پنیر تازه تر باشد حاوی آب بیشتری است و میزان مواد چرب آن کمتر است.


اگر می خواهید بدن تان عضلانی شود پنیر بز بخورید
پنیر تهیه شده از شیر بز منبع فوق العاده ی پروتئین است. اسیدهای آمینه ی موجود در این پنیر به حفاظت از بافت‌های عضلانی کمک زیادی می‌کنند. پنیر بز به خصوص در افراد گیاهخوار می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت های قرمز یا ماهی باشد. هر 100 گرم از این پنیر حاوی حدود 20 گرم پروتئین است.
باید بدانید که میزان نیاز بدن انسان به پروتئین بر حسب شرایط آن متفاوت است. افراد کم تحرک کمتر از ورزشکاران به پروتئین نیاز دارند. به طور کلی افراد بزرگسال برای هر کیلوگرم وزن خود به 0.83 گرم پروتئین نیاز دارند. حواستان باشد که میزان جذب این ماده برای هر کیلوگرم وزن نباید به بیش از 2 گرم در روز برسد.


پنیر بز معدن ویتامین های لازم
مصرف پنیر بز همچنین برای جذب هر چه بیشتر ویتامین‌های A(آنتی اکسیدان هایی برای پیشگیری از عفونت‌ها و بیماری‌ها) و همچنین ویتامین‌های گروه B مفید است. ویتامین B1 برای سیستم عصبی لازم و ضروری است. ویتامین B2 برای بافت‌های بدن و ویتامین B5 برای پوست، ناخن‌ها و موها مفید است. پنیر بز همچنین سرشار از عناصر مغذی دیگر است. این پنیر حاوی میزان بالایی زینک (روی) و به ویژه سلنیوم است. این ترکیبات مغذی برای افزایش قدرت بدن و مقابله با بیماری‌های دژنراتیو لازم و ضروری هستند.

پنیر تهیه شده از شیر بز نیز مانند تمام پنیرهای دیگر در نتیجه تخمیر شیر توسط باکتری‌های لاکتیک تهیه می‌شود. نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که محصولات لبنی تخمیر شده به دلیل دارا بودن باکتری های مفید از روده ها محافظت می‌کند. در واقع این باکتری‌ها همانند پروبیوتیک‌هایی عمل می‌کنند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند

البته گفتنی است که پنیز بز حاوی میزان اندکی ویتامین D است. حتما می‌دانید که ویتامین D برای جذب کلسیم لازم است. بنابراین لازم است که در کنار این پنیر مواد غذایی دیگری که حاوی ویتامین D هستند استفاده شود تا کمبود آن جبران شده و استخوان‌ها به میزان کافی از کلسیم آن بهره مند شود.


برای سلامت استخوان‌هایتان پنیر بز میل کنید
مانند تمام محصولات لبنی دیگر، پنیر بز نیز سرشار از کلسیم است. این ماده ی معدنی برای مینرالیزه کردن استخوان‌ها و دندان‌ها لازم است. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که کلسیم به حفظ استخوان‌ها کمک می‌کند و باید از دوران کودکی، نوجوانی تا سن بزرگسالی جذب شود. پنیر تهیه شده از شیر بز حاوی 1 تا 1.2 گرم کلسیم است. علاوه بر این پنیر بز منبع فوق العاده ی فسفر نیز محسوب می‌شود که این ماده نیز به مینرالیزه کردن استخوان‌ها و ترمیم بافت‌ها کمک می‌کند.
میزان نیاز بدن به کلسیم در دوره ی رشد، بارداری، سالمندی و همچنین در صورت پوکی استخوان 1.2 گرم است. برای افراد بزرگسالی که مشکل خاصی ندارند روزانه 1 گرم کلسیم کافیست.

پنیر بز

پنیر بز برای حفاظت از فلور روده
پنیر تهیه شده از شیر بز نیز مانند تمام پنیرهای دیگر در نتیجه تخمیر شیر توسط باکتری‌های لاکتیک تهیه می‌شود.

نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که محصولات لبنی تخمیر شده به دلیل دارا بودن باکتری های مفید از روده ها محافظت می‌کند.

در واقع این باکتری‌ها همانند پروبیوتیک‌هایی عمل می‌کنند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.


روش مصرف پنیر بز
پنیر تهیه شده از شیر بز یکی از محصولات لبنی مفید است که می‌تواند جایگاه مناسبی در برنامه ی غذایی روزانه به خود اختصاص دهد. می‌توانید این پنیر را داخل سالاد یا پاستاها و همچین به همراه نان مصرف کنید. متخصصان حوزه ی تغذیه میزان مصرف روزانه ی پنیر را 30 گرم توصیه می‌کنند.
توجه داشته باشید که بهتر است خانم‌های باردار حتما از پنیرهای تهیه شده با شیر پاستوریزه مصرف کنند تا در معرض برخی از باکتری‌ها مانند لیستریوز قرار نگیرند.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:
شیر بُز، شیری با ته مزه‌ی شور!
شیر بز؛ مغذی و زود جذب
اندر خواص جایگزین‌های شیر؛ از شیر بز تا شیر شاه‌دانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.