تبیان، دستیار زندگی
زیبایی در این دنیا اصلاً دوامی ندارد. زیبایی در آدمی یک نقطه ی اوج دارد و آن در جوانی است و یک نقطه صفر دارد و آن در پیری می باشد. این کاهش به مرور اتفاق می افتد، تا جایی که از انسان چیزی نمی ماند، جز خاطرات و خوبی هایشان.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این زیبایی را دیری نپاید ...


زیبایی در این دنیا اصلاً دوامی ندارد. زیبایی در آدمی یک نقطه ی اوج دارد و آن در جوانی است و یک نقطه صفر دارد و آن در پیری می باشد. این کاهش به مرور اتفاق می افتد، تا جایی که از انسان چیزی نمی ماند، جز خاطرات و خوبی هایشان.

گذر عمر

به آلبوم عکس خانوادگی نگاهی می اندازم. چشمم به عکس جوانی خاله، عمه، عمو و دایی می افتد. وای چقدر خوشگل و خوش اندام بودند! چه موهایی داشتند! چقدر جوان و با طراوت بودند! انگار نه انگار این عکس ها متعلق به آنهاست. الان کلی عوض شدند، آدم ها در پیری نسبت به جوانی چقدر تغییر می کنند! واقعاً که، زیبایی در این دنیا اصلاً دوامی ندارد. زیبایی در آدمی یک نقطه ی اوج دارد و آن در جوانی است و یک نقطه صفر دارد و آن در پیری می باشد. این کاهش به مرور اتفاق می افتد، تا جایی که از انسان چیزی نمی ماند، جز خاطرات و خوبی هایشان.


بهار و خزان
در فصل بهار طبیعت دوباره متولد می شود. همه جا سبز، با طراوت و زیباست. درختان با برگ های سبز و شکوفه های رنگی، به مانند زنی زیباروست که لباسی سبز رنگ با گل های رنگی به تن کرده. گل های رنگارنگ و زیبا در دامن طبیعت سبز، زیبایی بهار را چندین برابر می کند. صدای آبشارها گوش را نوازش می دهد. وقتی بوی با طراوت بهاری به مشام می رسد، دوست داری، نفسی عمیق بکشی و ریه هایت را پر از هوای تازه بهاری کنی. تمام وجودت از همه ی این زیبایی ها لذت می برد. دوست داری بنشینی و فقط به طبیعت سبز و زیبا نگاه کنی و آیات خدا را ببینی و از این همه زیبایی الهی لذت ببری. باورش سختِ که این همه زیبایی ماندگاری ندارد و با آمدن پاییز اثری از آن باقی نمی ماند.

اگر در اواخر فصل پاییز به دل طبیعت بروید، دیگر رنگ سبز را نخواهید دید، نه دشت سبزی و نه درختان سبز. هیچ گلی را نمی بینید. انگار داسِ مرگ، زیبایی طبیعت را درو کرده. خداوند در آیه 21 سوره زمر می فرماید: «مگر ندیده ای که خدا از آسمان آبی فرود آورد پس آن را به چشمه هایی که در [طبقات زیرین] زمین است راه داد آن گاه به وسیله آن کشتزاری را که رنگ های آن گوناگون است بیرون می آورد سپس خشک می گردد آن گاه آن را زرد می بینی سپس خاشاکش می گرداند قطعاً در این [دگرگونی ها] برای صاحبان خرد عبرتی است». خدا می گوید، دل به زیبایی های این دنیا نبند، چون دیری نمی گذرد که همه ی این زیبایی ها دوباره تبدیل به خزان می شود و نیست و نابود می گردد. در واقع ظهور و افول زیبایی های دنیا نمادی از معاد الهی است و خدا هر ساله با آمدن بهار و خزان این امر را به انسان گوش می کند ولی ما هم چنان غافلیم از کردار خویش ....

دوست داری بنشینی و فقط به طبیعت سبز و زیبا نگاه کنی و آیات خدا را ببینی و از این همه زیبایی الهی لذت ببری. باورش سختِ که این همه زیبایی ماندگاری ندارد و با آمدن پاییز اثری از آن باقی نمی ماند

زیبایی و جوانی
انسان هر چقدر به سنین جوانی نزدیک تر می شود، زیبایی و طراوتش بیشتر می شود. نقطه اوج زیبایی فرد، در دوره ی جوانی اوست. آدمی در این دوره، بسیار زیبا، نیرومند، شاداب، پر انرژی و مغرور است. وجود صفاتی چون: خوش سیما بودن، خوش تیپ و خوش اندام بودن و...
آیا تا به حال شده به جوانی برخورد کنید که با وجود تمام زیبایی هایی که دارد، محجوب و با شرم و حیاست. طرز پوشش، رفتارش، نگاهش و حتی راه رفتنش آنقدر محجوب است که آدم را شیفته ی خود می کند. همین جوان را اگر در حال عبادت ببینی، شبیه فرشته ایست که با خدا راز و نیاز می کند، شاید زیبایی جوان، نه به چشم و ابرو و زور بازوی اوست، زیبایی او مرهون آرامشی است که از مناجات با پروردگارش گرفته است.


زیبایی مدفون
در قبرستانید، دارید به سنگ های قبر نگاه می کنید، ناگهان چشمتان به عکس جوانی می افتد که بسیار زیبا، با طراوت و خوش اندام می باشد. افسوس می خورید و می گویید: وای چقدر جوان بوده! چقدر خوشگل بوده! حیف جوان مرگ شده! همه ی زیبایی هایش زیر خاک رفته و اثری از آن باقی نمانده است. مگر ما آدم ها چند سال عمر می کنیم که این همه به زیبایی خودمان مغرور می شویم؟ مگر همه در پیری می میرند و مرگ سراغ جوانها نمی آید؟ با این افکار خودمان را گول می زنیم و غافل از اعمال خود هستیم. یادمان می رود که وقتی می میریم، همه زیبایی هایمان زیر خاک می رود و اثری از آن باقی نمی ماند. تنها آثاری که از انسان باقی می ماند، خوبی ها، اعمال نیک و صالح اوست وگرنه هیچ زیبایی در این دنیا دوام ندارد. در آیه ی 76، سوره مریم خدا می فرماید: «و خدا هدایت یافتگان را بر هدایت می افزاید و اعمال صالحی که (اجرش نعمت) ابدی است نزد پروردگار تو بهتر (از مال و جاه فانی دنیا) است هم از جهت ثواب الهی و هم از جهت حسن عاقبت اخروی».

فریبا نوراله زاده

بخش زیبایی تبیان


مطالب مرتبط:
شما چقدر زیبایید 
من با کلاسم و اروپا رفته 
آیا واقعا خداوند زیبایی را دوست دارد 
هنرمندانی با روح پاک انسانی 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.