تبیان، دستیار زندگی
علم نجوم، در قرآن كلیدهایى دارد كه شامل پیشرفته ترین اطلاعات این علم است. خداوند فرموده است كه آسمان ها را بدون ستون هایى كه دیده شوند،
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

 ٦) جزء سیزدهم قرآن کریم، آیات ١ الی ١٣ سوره ی رعد

خورشید و ماه خدمتگزارند

علم نجوم، در قرآن كلیدهایى دارد كه شامل پیشرفته‏ترین اطلاعات این علم است. خداوند فرموده است كه آسمان‏ها را بدون ستون‏هایى كه دیده شوند، آفریده است و دانشمندان معتقدند منظور از ستون‏هایى كه دیده نمى‏شوند، قدرت جاذبه و دافعه كرات است كه آنان را در جاى خود نگاه مى‏دارد. همچنین فرموده است: «خورشید و ماه را به خدمت درآورده.» و مى‏بینید كه این‏ها چه خدمت‏هایى به موجودات مى‏كنند: ایجاد شب و روز، تولید نور و انرژى، سرد و گرم كردن به موقع، ایجاد جزر و مد در دریاها و هزاران خدمت دیگر، كه بدون آن‏ها زندگى امكان‏پذیر نیست. تمام این آفریده‏ها تا مدتى معین به فرمان خدا در جریان و خدمتگزارند و هر یك از آنان عمر معینى دارند. چون براى انسان زندگى بدون نور خورشید امكان ندارد، عمر خورشید هنگامى به پایان مى‏رسد كه قیامت برپا گردد. قرآن را بخوانیم و براى پى بردن به راز و رمزهاى آن مطالعه و تحقیق كنیم:

به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان

 الف، لام، میم، را، آن آیات كتاب است و آن‏چه از پروردگارت به سوى تو نازل شده، حق است؛ ولى بیش‏تر مردم ایمان نمى‏آورند. خدا كسى است كه آسمان‏ها را بدون ستون‏هایى كه آن‏ها را ببینید برافراشت. آن‏گاه به تدبیر جهان هستى پرداخت و خورشید و ماه را به خدمت درآورد. هر یك براى مدتى معین در حركتند. كار را تدبیر مى‏كند و آیات را به روشنى بیان مى‏كند. شاید به دیدار پروردگارتان یقین كنید.

آیات 1 و 2


 نشانه‏ها

خداوند مهربان، زمین را محل زندگى انسان قرار داد و براى رفع نیازهایش همه چیز در اختیارش گذاشت. كوه‏ها، رودها، گیاهان، بارش باران، تابش خورشید، چرخش و گردش زمین براى بهره‏بردارى همه نقاطش از نور خورشید و ایجاد شب و روز براى آرامش و كار و تلاش و...

خداوند یگانه، مردم را به اندیشه و تفكر دعوت مى‏كند و مى‏فرماید:

 و اوست كسى كه زمین را گسترد و در آن كوه‏ها و رودها قرار داد. و در آن، تمام میوه‏ها را زوج قرار داد. شب را با روز مى‏پوشاند. به راستى در این، براى مردمى كه مى‏اندیشند، نشانه‏هایى است.


    آیه‌ی 3


 
 گیاهان، نشانه‏هاى آفریدگار

گیاهان، انواع و موارد استفاده‌ی گوناگونى دارند. اما تمام گیاهان از خاك تغذیه مى‏كنند و با آب آبیارى مى‏شوند و از خورشید نور و انرژى مى‏گیرند. خداوند مهربان، مردم را به تعقل و تفكر در این نشانه‏ها دعوت مى‏فرماید:

 و در زمین قطعاتى است كنار هم و باغ‏هایى از انگورها و كشتزارها و درختان خرما، از یك ریشه و غیر یك ریشه كه با یك آب سیراب مى‏شوند؛ و ما میوه‏هاى بعضى از آن‏ها را بر بعضى دیگر برترى دادیم. به راستى در این براى مردمى كه مى‏اندیشند نشانه‏هاست.


    آیه‌ی 4


 سخنان عجیب

پیامبر اكرم(ص) مردم را به یكتاپرستى دعوت مى‏فرمود و درباره‌ی روز قیامت و دوباره زنده شدن مردگان و رسیدگى به اعمالشان به آنان هشدار مى‏داد؛ اما كافران و مشركان سخنان او را باور نمى‏كردند و با تعجب مى‏پرسیدند: «چگونه ممكن است وقتى مُردیم و خاك شدیم دوباره زنده شویم؟» خداوند یگانه مى‏فرماید:

 و اگر تعجب مى‏كنى، عجب سخنان آنان است: آیا وقتى خاك شدیم آیا به راستى در آفرینشى جدید خواهیم بود؟ آنان كسانى هستند كه به پروردگارشان كافر شدند و آنان در گردن‏هایشان زنجیرهاست و آنان اهل آتشند. همیشه در آن مى‏مانند.

آیه‌ی 5


 عذاب مى‏خواهند

پیامبر اكرم(ص) مردم را از مجازات و عذاب الهى بیم مى‏داد و مجازات اقوام پیشین را یادآورى مى‏كرد، اما مشركان و كافران به جاى آن كه ایمان بیاورند و از خداوند رحمت و بخشایش بخواهند، با تمسخر به پیامبر(ص) مى‏گفتند: «این مجازات چه وقت است؟ آن را زودتر بیاور!» خداوندِ قهار مى‏فرماید:

 و پیش از نیكى به عجله از تو عذاب مى‏خواهند و پیش از آنان بلاهاى عبرت‏انگیزى گذشته است، و به راستى پروردگارت نسبت به مردم بر ستم‏هایشان بخشنده است و به راستى پروردگارت سخت كیفر است.

آیه‌ی 6


 معجزه‏اى دیگر بیاور

كافران، قرآن را معجزه نمى‏دانستند و از پیامبر(ص) مى‏خواستند معجزه‏اى مانند پیامبران پیشین یا معجزه‏اى طبق خواسته‌ی آنان بیاورد. خداوند مهربان به پیامبر(ص) فرمود وظیفه‌ی او فقط بیم دادن و هدایت كردن است:

 و كسانى كه كافر شده‏اند مى‏گویند: چرا نشانه‏اى از سوى پروردگارش بر او نازل نشده است. به راستى تو فقط هشدار دهنده‏اى و هر قومى هدایت كننده‏اى دارد.

آیه‌ی 7


 همه را مى‏داند

خداوند یگانه به همه چیز آگاه است. از راز دل‏ها خبر دارد و نهان و آشكار برایش فرقى ندارد. او تنها كسى است كه مى‏داند جنین هر موجود باردارى چیست، و نه تنها از نر یا ماده بودن آن خبر دارد، بلكه از تمام خصوصیات و مشخصات آن آگاه است و فرموده است:
 خدا آن‏چه را كه هر ماده‏اى حمل مى‏كند و آن‏چه را رحم‏ها كم مى‏كنند و آن‏چه را زیاد مى‏كنند، مى‏داند و هر چیزى نزد او به اندازه است. او داناى نهان و آشكار است؛ بزرگِ بلند مرتبه است. كسى از شما سخن را پنهان كند و كسى كه آن را آشكار سازد و كسى كه خود را در شب پنهان كند یا در روز آشكارا حركت كند یكسان است.

آیات 8 الى 10


 فرشتگان محافظ

در نهج‏البلاغه از حضرت على(ع) نقل شده است كه: «با هر انسانى دو فرشته همراه است كه او را حفظ مى‏كنند؛ اما هنگامى كه مقدرات حتمى فرا رسد، او را رها مى‏كنند.» خداوند مهربان، فرموده كه براى هر انسانى تعقیب‏كنندگانى قرار داده است. تعقیب‏كنندگان همان فرشتگانى هستند كه مأمور مراقبت از انسان هستند. درست است كه فرشتگان انسان را از بعضى حوادث حفظ مى‏كنند، اما سرنوشت هر كس به عهده‌ی خودش است. سرنوشت هیچ قومى تا خودشان نخواهند تغییر نمى‏كند. اگر در نعمت و رفاه باشند، تا زمانى كه از نعمت‏ها درست بهره‏بردارى مى‏كنند و شكرگزار باشند، بهره‏مند مى‏شوند، مگر آن‏كه خودشان ناسپاسى كنند و نعمت‏هاى خدا را تباه نمایند. همچنین، اگر گروهى گرفتار ظلم و بدبختى باشند تا زمانى كه خودشان با ظلم مبارزه نكنند و تلاش ننمایند كه بدبختى و مشكلات را از میان بردارند، گرفتار خواهند ماند. در قرآن مى‏خوانیم:

 او تعقیب‏كنندگانى دارد كه به امر خدا از پیشِ رو و از پشت سر مراقبش هستند. به راستى كه خدا حال قومى را تغییر نمى‏دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند و هنگامى كه خدا براى قومى بدى بخواهد، هیچ برگشتى ندارد و غیر از او براى آنان حمایت كننده‏اى نیست.

آیه‌ی 11


 رعد و برق

رعد و برقِ آسمان همیشه با ترس و امید همراه است. طبیعى است كه، آن صداى مهیب و آن برقِ وحشتناك انسان را مى‏ترساند؛ اما آثارش امیدبخش است؛ زیرا برق حرارت فوق‏العاده زیادى تولید مى‏كند كه مقدار زیادى از هواى اطراف را مى‏سوزاند؛ در نتیجه فشار هوا كم مى‏شود و در فشار كم ابرها مى‏بارند. قطرات باران كه با مقدار زیادى اكسیژن تركیب شده‏اند، خاصیت میكروب‏كشى پیدا مى‏كنند و هوا و زمین را پاك مى‏سازند. دانشمندان گفته‏اند بارانى كه بر اثر برق و حرارت شدید مى‏بارد هنگام تركیب با خاك، نوعى كود گیاهى تولید مى‏كند. اما یكى دیگر از آثار رعد و برق، تولید صاعقه است. صاعقه جرقه‏هایى است كه بین زمین و ابر ایجاد مى‏شود  و اغلب حوادث خطرناكى به‏بار مى‏آورد. خداوند یگانه مى‏فرماید:

 اوست كسى كه برق را براى بیم و امید به شما نشان مى‏دهد و ابرهاى سنگین‏بار پدید مى‏آورد. و رعد به ستایش او و فرشتگان از بیم او تسبیح مى‏گویند و صاعقه‏ها را مى‏فرستد و هر كس را بخواهد به آن گرفتار مى‏كند. و آنان در مورد خدا مجادله مى‏كنند و او سخت كیفر است.

آیات 12 و 13

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء سیزدهم قرآن کریم، آیات ١ الی ٤٣ سوره ی رعد

سوره ی یوسف آیات ١٠٥ الی ١١١

سوره ی یوسف آیات ٩٤ الی ١٠٤

سوره ی یوسف آیات ٨٠ الی ٩٣


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.