تبیان، دستیار زندگی
در گیاهان شیری وجود ندارد و این لفظ به اغراق استفاده می شود. شاید بهتر است باشد به این محصولات «نوشیدنی گیاهی» اطلاق شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیرهای گیاهی برای چه کسانی مفیدتر است؟


در گیاهان شیری وجود ندارد و این لفظ به اغراق استفاده می شود. شاید بهتر است باشد به این محصولات «نوشیدنی گیاهی» اطلاق شود. در هر صورت این شیرها یا نوشیدنی های گیاهی از غلاتی مانند جودوسر، برنج، شاه بلوط و همچنین سویا یا مغزهایی مانند بادام و فندق و غیره تهیه می شوند.

شیر گیاهی

بیشترین شیری که  همه ی ما به طور روزانه مصرف می کنیم شیر گاو است. اما حتما خودتان هم می دانید که بحث و جدل های زیادی در خصوص آن وجود دارد.

برخی افراد مانند گیاهخواران و یا افرادی که نسبت به لاکتوز(قند طبیعی شیر) یا کازئین(یکی از پروتئین های شیر) حساسیت دارند این محصول لبنی را به کل از برنامه ی غذایی خود حذف کرده اند. این افراد به جای شیر گاو از شیرهای گیاهی استفاده می کنند که ارزش غذایی متفاوتی دارند؛ البته در گیاهان شیری وجود ندارد و این لفظ به اغراق استفاده می شود. شاید بهتر است  به این محصولات «نوشیدنی گیاهی» اطلاق شود. در هر صورت این شیرها یا نوشیدنی های گیاهی از غلاتی مانند جودوسر، برنج، شاه بلوط و همچنین سویا یا مغزهایی مانند بادام و فندق و غیره تهیه می شوند؛ به این صورت که این مواد را با آب خیس کرده و صاف می کنند. نوشیدنی حاصل را شیر می نامند. با ما باشید تا بیشتر با خواص این نوشیدنی های گیاهی آشنا شوید.

شیر فندق سرشار از ویتامین ها و همچنین آنتی اکسیدان، ضد کرم و تجدید کننده های مواد معدنی است. این نوشیدنی بسیار زودهضم است و به بدن ما کلسیم، آهن، منیزیم و اسیدهای چرب غیراشباع می رساند


شیرهای گیاهی در یک نگاه
شیرهای گیاهی به طور کلی حاوی میزان قابل توجهی ویتامین ها، فیبرهای غذایی و مواد معدنی هستند. این شیرها فاقد کلسترول و چربی های حیوانی بوده و دارای چربی های خوب یعنی چربی های اشباع نشده هستند که سلامت دستگاه قلب و عروق را بالا می برند. این نوشیدنی ها جایگزین های مناسب و خوبی برای شیرهای حیوانی بوده و بسیار زودهضم می باشند. در عوض شیرهای گیاهی کلسیم چندانی ندارند. در نتیجه جایگزین کردن آنها به جای شیرهای حیوانی برای کودکان زیر 12 ماه توصیه نمی شود. این شیرها به هیچ عنوان نباید جایگزین شیر مادر یا شیر خشک بچه ها شوند.

شیر سویا

شیر سویا
یکی از شناخته شده ترین و پرمصرف ترین نوشیدنی‌های گیاهی شیر سویا است که از لوبیای سویا گرفته می شود. این نوشیدنی از نظر ارزش غذایی و از نظر سطح پروتیدها (3.8 گرم پروتئین در هر لیتر) و لیپیدها شباهت زیادی با شیر گاو دارد. شیر سویا فاقد لاکتوز، اسیدهای چرب اشباع شده و کلسترول هست و برای افرادی است که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند و یا برای افرادی که کلسترول خون شان بالا هست یک جایگزین مناسب محسوب می شود؛ اما باید بدانید که این شیر همچنین حاوی ایزوفلاون(هورمون های گیاهی) نیز هست که روی مسائلی مانند تعادل عملکرد تیروئید یا تعادل هورمونی تاثیر می گذارد. در نتیجه اگر دچار مشکلاتی اینچنینی هستید بهتر است قبل از مصرف این نوشیدنی با پزشک خود مشورت کنید.


شیرِ برنج
این نوشیدنی از برنج جوشانده شده و آرد برنج کامل تهیه می شود و حاوی میزان کمی پروتئین (1 گرم در هر لیتر) و کلسیم است. این شیر سرشار از قندهای دیرجذب می باشد و فاقد کلسترول و لاکتوز محسوب می شود. شیر برنج انرژی خوبی به بدن می رساند و برای افرادی که از عدم تحمل لاکتوز یا کلسترول بالای خون رنج می برند مناسب است.

شیرنارگیل

شیر نارگیل
شیر نارگیل از مایع و گوشت میوه ی نارگیل گرفته می شود. این نوشیدنی سرشار از آهن، پتاسیم و فسفر است. علاوه بر این، شیر نارگیل را منبع خوب منگنز، مس، سلنیوم و زینک می دانند. از آنجایی که این نوشیدنی حاوی چربی بیشتری است (21.3 گرم در هر 100 گرم) بنابراین لازم است که در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنید و مراقب چربی دریافتی باشید. از شیر نارگیل در آشپزی و برای تهیه ی برخی غذاها نیز استفاده می شود.


شیر جوی دوسر
شیر جوی دو سر سرشار از کربوهیدرات های پیچیده و همچنین حاوی کلسیم و فیبر است و منبع خوب انرژی محسوب می شود. این شیر همچنین حاوی بتا گلوکان است که مانند فیبرها عمل می کند و می تواند قند و چربی خون را کنترل کند. شیر جوی دوسر فاقد لاکتوز و کلسترول است و برای افرادی که از عدم تحمل لاکتوز و کلسترول بالای خون رنج می برند یک نوشیدنی مناسب محسوب می شود.

شیر برنج انرژی خوبی به بدن می رساند و برای افرادی که از عدم تحمل لاکتوز یا کلسترول بالای خون رنج می برند مناسب است


شیر شاه بلوط
نوشیدنی شاه بلوط سرشار از مواد معدنی، کلسیم و قندهای دیرجذب است. این شیر زودهضم بوده و مواد معدنی خوبی به بدن می رساند. شیر شاه بلوط باعث افزایش فلور روده می شود و برای مقابله با حالت اسیدیته ی معده مفید است.


شیر فندق
شیر فندق سرشار از ویتامین ها و همچنین آنتی اکسیدان، ضد کرم و تجدید کننده های مواد معدنی است. این نوشیدنی بسیار زودهضم است و به بدن ما کلسیم، آهن، منیزیم و اسیدهای چرب غیراشباع می رساند. این شیر برای افرادی که از عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به گلوتن رنج می برند مناسب است.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:
آشنایی با خواص و طرز تهیه‌ی شیرهای گیاهی
حقایقی پیرامون شیر سویا
7 روش استفاده‌ از بادام
شیر بُز، شیری با ته مزه‌ی شور!
شیر شتر؛ طلای سفید بیابان
شیر جایگزین ندارد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.