تبیان، دستیار زندگی
علی باباچاهی معتقد است: شعر نو هم به‌خوبی می‌تواند با موسیقی همراه شود و كارهایی كه تا به‌حال در این زمینه انجام شده‌، مؤید این مساله‌اند. این شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خوزستان خاطرنشان كرد: تا آن‌جا كه تجربه كرده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شعر نو به ‌خوبی با موسیقی همراه می‌شود

علی باباچاهی معتقد است: شعر نو هم به‌خوبی می‌تواند با موسیقی همراه شود و كارهایی كه تا به‌حال در این زمینه انجام شده‌، مؤید این مساله‌اند.

این شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خوزستان خاطرنشان كرد: تا آن‌جا كه تجربه كرده و دیده‌ام، در عرصه عملكرد شعر نو و موسیقی تاكنون از شعرهایی كه زیر عنوان شعر نو قرار می‌گیرند، استفاده‌هایی شده است؛ مثل شعر "تو را من چشم در راهم، شباهنگام" از نیما یوشیج و كارهای دیگری كه محمد نوری با استفاده از شعر نو انجام داده، كه به‌هر صورت چیزی كم‌تر از تجارب پیوند بین شعر كلاسیك و موسیقی نبوده است.

وی توضیح داد: منظور من از شعر نو همه انواع شعر معاصر یعنی هم شعر نیمایی و هم شعر بی‌وزن یا شعر سپید است؛ یعنی هم شعری كه بر وزن عروضی مبتنی است و هم شعری كه بر وزن عروضی مبتنی نیست.

باباچاهی معتقد است: آهنگ‌ساز باید دم مسیحایی داشته باشد كه در مواجهه با عباراتی كه حتا دارای تم شاعرانه هستند، به ابتكار دست بزند و آن شعرها را در پیوند با موسیقی احیا كند. پیشنهاد دیگر من این است كه مثلا بین آهنگ‌ساز، خواننده و شاعر در صورت امكان و توافق پیش از پدید آوردن یك اثر موسیقی، مشورت‌هایی صورت گیرد، كه در این‌جا شاعر می‌تواند راهگشای بسیاری از امكانات و پیشنهاداتی باشد كه در شعر امروز به‌چشم می‌خورده و آهنگ‌ساز از آن غافل بوده است. .

وی تصریح كرد: معنی حرف من این است كه هیچ بعید نیست كه بخش غالب آهنگ‌سازان كشور ما دارای ذهنی معتاد به شعر كلاسیك باشند و طبیعی است كه درك هنر امروز و همچنین شعر به تعقیب مدام جریان‌های هنری نیاز دارد. این‌كه مثلا در شعر امروز فی‌المثل بعضی از شعرهای امروز به همراهی با موسیقی تن ندهند، شاید به محدودیت‌هایی در دستگاه‌های موسیقی ما مربوط شود و از طرفی با توجه به این‌كه شعرهای زیادی از شاعران معاصر با موسیقی همراه شده‌اند، نشان‌دهنده این است كه می‌توان در این زمینه به تجربه‌های خلاقی دست زد.

او همچنین یادآور شد: این موضوع را هم از قلم نمی‌اندازم كه ذهنیت خواننده و معیار ارزش‌های هنری او در پذیرش یك اثر جدید برای خواندن ( آواز خواندن ) تاثیر دارد. بنابراین در این زمینه آهنگ‌ساز و خواننده اگر می‌خواهند اثر منحصر به‌فردی را در این زمینه به‌وجود بیاورند، پیش از هر چیز باید به چگونگی و راز و رمز شعر امروز آشنایی كامل داشته باشند.

منبع : ایسنا


لینک :

20 مهر سالروز تولد علی باباچاهی

منوچهر شیبانی؛ شاعر و نقاشی كه به خودش متعلق است

«اوقات دریا همیشه آبی نیست»