تبیان، دستیار زندگی
روز قیامت بى شك فرامى رسد و خداوند حكیم، حكم آن را لحظه اى به تأخیر نمى اندازد. در آن روز، هیچ كس جز با اجازه ی او، حق سخن گفتن ندارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

١٠) جزء دوازدهم قرآن کریم، آیات ١٠٤ الی ١١٢ سوره ی هود

 فقط با اجازه‌ی خدا سخن خواهند گفت

روز قیامت بى‏شك فرامى‏رسد و خداوند حكیم، حكم آن را لحظه‏اى به تأخیر نمى‏اندازد. در آن روز، هیچ كس جز با اجازه‌ی او، حق سخن گفتن ندارد. البته احتیاجى به سخن گفتن نیست؛ چون جهان آخرت مانند این جهان نیست كه بتوان چیزى، كارى یا فكرى را پنهان كرد. در آن جهان، همه چیز آشكار است و نیازى به توضیح و تفسیر نیست. اعتقاد، احساس، اندیشه و اعمال تمام افراد پیداست. خداوند مهربان در این‏باره مى‏فرماید:

 و ما آن را جز براى مدت معینى به تأخیر نمى‏اندازیم. روزى بیاید كه هیچ كس جز با اجازه‌ی او سخن نگوید. پس بعضى از آنان بدبخت و بعضى سعادتمند هستند.

آیات 104 و 105


 تا آسمان‏ها و زمین برپاست

عمر آسمان و زمینِ این جهان، روزى به پایان مى‏رسد. اما آسمان‏ها و زمین جهان آخرت همیشه برقرارند و هرگز عمرشان پایانى ندارد. خداوند یگانه، در مورد سرنوشت مردم در جهان آخرت مى‏فرماید:

 و اما كسانى كه بدبخت شده‏اند، در آتش هستند. در آن فریاد و ناله دارند. تا آسمان‏ها و زمین برپاست در آن مى‏مانند؛ مگر آن‏چه پروردگارت بخواهد. به راستى، پروردگارت هر چه بخواهد مى‏كند. و اما كسانى كه سعادتمند شده‏اند، در بهشت هستند. تا آسمان‏ها و زمین برپاست در آن مى‏مانند؛ مگر آن‏چه پروردگارت بخواهد. این بخشش قطع نشدنى است.

آیات 106 الى 108


 مانند پدرانشان

خداوند مهربان، یادآورى مى‏كند كه تمام افرادى كه غیر از خدا را مى‏پرستند همان روش پیشینیان و پدرانشان را دارند و خداوند جزا و كیفر آنان را هم بدون كم و كاست خواهد داد. در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 پس در مورد آن‏چه مى‏پرستند در شك نباش. آنان جز همان‏طور كه قبلاً پدرانشان مى‏پرستیدند، نمى‏پرستند و ما حتماً سهم آنان را كامل و بدون نقص خواهیم داد.

آیه‌ی 109


 سنت الهى

مردم به طور طبیعى در امور دنیا با یكدیگر اختلاف دارند؛ اما اختلاف در دین، به جز سركشى و لجاجت، ریشه دیگرى ندارد. خداوند نمى‏خواهد هر ملتى را كه سركشى و لجاجت كرد به عذاب گرفتار سازد و از میان بردارد، بلكه به تمام مردم، مدتى را مهلت مى‏دهد. البته نتیجه‌ی  اعمال مردم به طور كامل در روز قیامت داده خواهد شد. در قرآن مى‏خوانیم:

 و به موسى كتاب دادیم. پس در آن اختلاف شد؛ و اگر از سوى پروردگارت، پیش از این سخنى نرفته بود، حتماً میان آنان داورى شده بوده؛ و به راستى آنان در مورد آن سخت در تردیدند. و حتماً پروردگارت اعمالشان را به طور كامل به آنان خواهد داد. به راستى او به آن‏چه انجام مى‏دهند آگاه است.

آیات 110 و 111


 استقامت كنید

سرگذشت اقوام پیشین، به ما مى‏آموزد كه طبق دستورات الهى رفتار كنیم، در برابر مشكلات  صبر و پایدارى داشته باشیم و از سركشى و لجاجت دورى كنیم. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 پس، همان گونه كه فرمان یافته‏اى، استقامت كن، و هر كس كه با تو توبه كرده؛ و سركشى نكنید. به راستى او به آن‏چه انجام مى‏دهید بیناست.

آیه‌ی 112

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دوازدهم قرآن کریم، آیات 6 الی 123 سوره ی هود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.