تبیان، دستیار زندگی
پیامبر اكرم(ص) داستان زندگى پیامبران را براى مردم مى گفت. اما عده اى از آنان با شك و تردید به این داستان ها گوش مى دادند و باور نمى كردند كه این داستان ها وحى الهى باشد. خداوند مهربان خطاب به پیامبر(ص) به آنان چنین پاسخ مى دهد:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

١٣) جزء یازدهم قرآن کریم، آیات ١ الی ١٠٩ سوره ی یونس

اگر شك دارید
 پیامبر اكرم(ص) داستان زندگى پیامبران را براى مردم مى‏گفت. اما عده‏اى از آنان با شك و تردید به این داستان‏ها گوش مى‏دادند و باور نمى‏كردند كه این داستان‏ها وحى الهى باشد. خداوند مهربان خطاب به پیامبر(ص) به آنان چنین پاسخ مى‏دهد:

 و اگر در آن‏چه به سوى تو نازل كرده‏ایم، تردید دارى، از كسانى كه پیش از تو كتاب مى‏خواندند سوال كن. به یقین حق از جانب پروردگارت به سوى تو آمده است. پس، از تردید كنندگان نباش. و از كسانى كه آیات ما را دروغ خواندند نباش كه از زیانكاران خواهى شد.

آیات 94 و 95


 ایمان نمى‏آورند

بعضى از مخالفان حق، چنان سرسخت و لجوجند كه حاضر نیستند در مورد آیات و نشانه‏هاى الهى اندیشه كنند؛ گویى درِ دل‏هایشان را بسته‏اند و مُهرى بر آن زده‏اند كه دیگر به سوى حق باز نمى‏شود. خداوند مهربان مى‏فرماید كه این افراد ایمان نمى‏آورند:

 به راستى كسانى كه سخن پروردگارت بر آنان تحقق یافته است، ایمان نمى‏آورند! هر چند هر نشانه‏اى بر ایشان بیاید؛ تا وقتى كه عذاب دردناك را ببینند.

آیات 96 و 97


 قوم حضرت یونس(ع)

حضرت یونس(ع) در میان مردم نینوا به پیامبرى برگزیده شد. او نیز مانند دیگر پیامبران بسیار تلاش مى‏كرد تا مردم را به راه راست هدایت كند. اما مردم نینوا بسیار نافرمان بودند و ایمان نمى‏آوردند.

گفته‏اند پس از سى سال تنها دو نفر به او ایمان آوردند. عاقبت حضرت یونس(ع) خسته شد. به درگاه خدا دعا كرد و از او خواست كه بر این مردم نافرمان عذاب نازل كند. به او وحى شد كه با مردم مدارا كند و با مهربانى و بردبارى باز هم آنان را دعوت كند، شاید توبه كنند و ایمان بیاورند، اما حضرت یونس(ع) كه خسته و ناامید شده بود، باز هم دعا كرد و عاقبت دعاى او پذیرفته شد. وحى آمد كه عذاب نازل خواهد شد و او به مردم هشدار داد كه اگر ایمان نیاورند، دچار عذاب مى‏شوند و چون بى‏توجهى و بى‏اعتنایى مردم را دید، خشمگین شد و مردم را رها كرد و از شهر خارج شد. پس از ساعاتى نشانه‏هاى عذاب الهى پدیدار شد. مردم با دیدن این نشانه‏ها پشیمان شدند و به جستجوى حضرت یونس(ع) پرداختند، اما خیلى زود فهمیدند كه او از شهر خارج شده و مطمئن شدند كه عذاب نازل خواهد شد. شتابان به سوى یاران پیامبر رفتند و از آنان كمك خواستند و با مشورت و یارى آنان تصمیم گرفتند همگى به صحرا بروند و به درگاه الهى توبه كنند و دعا كنند كه خدا عذاب را برگرداند. خداوند رحمان و رحیم دعا و توبه‌ی آنان را پذیرفت و عذاب برطرف شد. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 پس چرا هیچ شهرى نبود كه ایمان بیاورد و ایمانش برایش سودمند باشد به جز قوم یونس كه وقتى ایمان آوردند، عذاب خوارى در زندگى دنیا را از آنان برطرف كردیم و تا مدتى آنان را بهره‏مند ساختیم.


    آیه‌ی 98


 اگر خدا مى‏خواست

خداوند مهربان، پیامبران را فرستاد تا مردم را هدایت كنند و به مردم اختیار داد تا با اندیشه و دلیل و تفكر در آیات الهى، راه صحیح زندگى را انتخاب كنند. نشانه‏هاى الهى آن‏قدر روشن و راهگشاست كه در پذیرش دین، هیچ اجبارى لازم نیست. خداوند مهربان به پیامبر(ص) مى‏فرماید:

 و اگر پروردگارت مى‏خواست تمام كسانى كه روى زمین هستند، همه ایمان مى‏آوردند. پس آیا تو مردم را مجبور مى‏كنى كه ایمان بیاورند؟ و هیچ كس جز به فرمان خدا ایمان نمى‏آورد و بر كسانى كه نمى‏اندیشند، پلیدى را قرار مى‏دهد. بگو: نگاه كنید، چه چیز در آسمان‏ها و زمین است! و این نشانه‏ها و این بیم‏ها براى كسانى كه ایمان نمى‏آورند، فایده‏اى ندارد.

آیات 99 الى 101


 مومنان را نجات مى‏دهیم

پذیرش دین اجبارى نیست. اما اگر مردمى دچار ظلم و گناه شوند و به راهنمایى‏ها و نصیحت‏هاى پیامبران بى‏توجهى كنند و دست از ستمكارى برندارند، عذاب الهى نازل مى‏شود و گناهكاران مجازات مى‏شوند. در داستان زندگى پیامبران خوانده‏ایم كه اقوام گذشته به دلیل گناه و سركشى بارها گرفتار عذاب الهى شده‏اند. خداوند یگانه مى‏فرماید:

 آیا به جز مانند روزهاى كسانى كه قبل از آنان بودند، را انتظار مى‏كشند؟ بگو: پس منتظر باشید. من هم با شما از منتظرانم. سپس پیامبران و كسانى كه ایمان آورده‏اند را نجات مى‏دهیم. این چنین حقى بر ماست كه مومنان را نجات دهیم.

آیات 102 و 103

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء یازدهم قرآن کریم، آیات ١ الی ١٠٩ سوره ی یونس

سوره ی یونس ایات ٧٨ الی ٩٣

سوره ی یونس ایات ٦٨ الی ٧٧

سوره ی یونس آیات ٥٧ الی ٦٧


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.