تبیان، دستیار زندگی
خداوند یگانه به پیامبر(ص) مى فرماید كه از مشركان سؤال كند كه آیا شریكانى كه براى خدا قرار داده اند، مى توانند چیزى بیافرینند. او با این سؤال مى خواهد ناتوانى «شریكان خدا!» را به مشركان نشان دهد:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

٨) جزء یازدهم قرآن کریم، آیات ١ الی ١٠٩ سوره ی یونس

آفرینش مخصوص اوست

خداوند یگانه به پیامبر(ص) مى‏فرماید كه از مشركان سوال كند كه آیا شریكانى كه براى خدا قرار داده‏اند، مى‏توانند چیزى بیافرینند. او با این سوال مى‏خواهد ناتوانى «شریكان خدا!» را به مشركان نشان دهد:

 بگو: آیا از شریكان شما كسى هست كه آفرینش را آغاز كند و سپس آن را برگرداند؟ بگو: الله است كه آفرینش را آغاز مى‏كند. سپس آن را بازمى‏گرداند. پس چگونه از حق، روى‏گردان مى‏شوید؟

آیه‌ی 34

 هدایت مخصوص اوست

خداوند یكتا به پیامبر(ص) مى‏فرماید كه از مشركان سوال كند كه آیا شریكانى كه براى خدا قرار داده‏اند، مى‏توانند آنان را به سوى حقیقت هدایت كنند یا خودشان نیازمند هدایت هستند؟ و به این ترتیب، به آنان هشدار مى‏دهد كه همه‌ی موجودات، نیازمند هدایت الهى هستند:

 بگو: آیا از شریكان شما كسى هست كه به سوى حق هدایت كند؟ بگو: الله به سوى حق هدایت مى‏كند. آیا كسى كه به سوى حق هدایت مى‏كند، براى پیروى كردن شایسته‏تر است یا كسى كه هدایت نمى‏كند، مگر این كه هدایت شود؟ شما را چه شده است؟ چگونه داورى مى‏كنید؟ و بیش‏ترشان جز از گمان پیروى نمى‏كنند. به راستى كه گمان، چیزى را از حقیقت بى‏نیاز نمى‏كند. به راستى كه خدا به آن‏چه مى‏كنند، داناست.

آیات 35 و 36


 یك سوره مانند آن بیاورید

مشركان و كافران، قرآن را وحى الهى نمى‏دانستند و مى‏گفتند سخنان پیامبر(ص) است و ممكن است وى آیات قرآن را از كسى آموخته باشد. خداوند مهربان به كسانى كه به الهى بودن آیات اعتقاد ندارند مى‏فرماید:

 شایسته نیست كه این قرآن، به دروغ، به غیر از خدا نسبت داده شود ولیكن تصدیق كننده‌ی آن كتابى است كه پیش از آن آمده، و شرح آن كتاب است. بدون شك از جانب پروردگار جهانیان است. یا مى‏گویند: به دروغ آن را ساخته است. بگو: اگر راست مى‏گویید، سوره‏اى مانند آن بیاورید و غیر از خدا هر كس را كه مى‏توانید به یارى بخوانید.

آیات 37 و 38


 حقیقت را نمى‏دانند

كافران به قرآن ایمان نمى‏آورند، زیرا به علم قرآن آشنا نیستند و حقیقت و تأویل آیات قرآن را نمى‏دانند. تأویل یعنى معناى واقعى و حقیقى آیات كه در روز قیامت معلوم مى‏شود. خداوند مى‏فرماید:

 بلكه چیزى را دروغ خواندند كه علم آن را فرا نگرفته‏اند و هنوز تأویل آن برایشان نیامده است. كسانى كه پیش از آنان بودند، همین طور دروغ خواندند كردند. پس، ببین سرانجام ستمگران چگونه بود. و بعضى از آنان به آن ایمان مى‏آورند و بعضى از آنان به آن ایمان نمى‏آورند و پروردگارت به مفسدان آگاه‏تر است.

آیات 39 و 40


 بیزارم

خداوند مهربان به پیامبر(ص) مى‏فرماید به كسانى كه پیامبرى او را نمى‏پذیرند بگوید:


 و اگر تو را دروغ خواندند، بگو: عمل من از آنِ من، و عمل شما، از آنِ شماست. شما از عمل من بیزارید و من از آن‏چه شما انجام مى‏دهید، بیزارم.

آیه‌ی 41


 كوران و كران

افراد لجبازى كه گوش دارند، اما به سخنان حق گوش نمى‏دهند، چشم دارند اما حقایق و آیات الهى را نمى‏بینند، مانند كران و كورانى هستند كه نمى‏خواهند چیزى درك كنند. خداوند مهربان مى‏فرماید:

 و بعضى از آنان كسانى هستند كه به تو گوش مى‏دهند ولى آیا تو مى‏توانى ناشنوایان را شنوا سازى؟ هر چند تعقل نكنند؟ و بعضى از آنان به تو نگاه مى‏كنند، ولى آیا تو مى‏توانى نابینایان را هدایت كنى؟ هر چند كه نبینند؟ خدا اصلاً به مردم ستم نمى‏كند، ولیكن مردم بر خودشان ستم مى‏كنند.

آیات 42 الى 44


 زندگى كوتاه

زندگى دنیا آن‏قدر كوتاه و گذرا است كه روز قیامت انسان احساس مى‏كند كه بیش از یك ساعت در دنیا زندگى نكرده است. این موضوع را در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 و روزى كه آنان را برمى‏انگیزد، انگار جز ساعتى از روز نمانده بودند. یكدیگر را مى‏شناسند. به یقین كسانى كه دیدار خدا را دروغ دانستند، زیان كردند و هدایت نشدند.

آیه‌ی 45

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء یازدهم قرآن کریم، آیات ١ الی ١٠٩ سوره ی یونس

سوره ی یونس آیات ٢١ الی ٣٣

سوره ی یونس آیات ١١ الی ٢٠

سوره ی یونس آیات ١ الی ١٠


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.