تبیان، دستیار زندگی
36سال پیش مردم پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به دعوت امام خمینی به پای صندوق های رای رفتندتا موافقت خود را نسبت به برقراری جمهوری اسلامی اعلام کنند که نتایج در روز 12 فرورین با رای 98/2 درصدی مردم،جمهوری اسلامی مستقر شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای جمهوری اسلامی


36سال پیش مردم پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به دعوت امام خمینی به پای صندوق های رای رفتندتا موافقت خود را نسبت به برقراری جمهوری اسلامی اعلام کنند که نتایج در روز 12 فرورین با رای 98/2 درصدی مردم،جمهوری اسلامی مستقر شد. به همین سبب این روز مبارک از آن پس روز «جمهوری اسلامی» نام گرفت.

با گذشت 36 سال از آن روزها حالا یک عده ای به دلایل پوچی برای خود ،مخالف جمهوری اسلامی و یک عده ای هم موافق با آن هستند اما آیا این مخالفت ها فقط مختص این زمان است  و در آن زمان مخالفانی وجود نداشته است؟

روز جمهوری اسلامی

از همان ابتدای تشکیل ساختار سیاسی برای نظام جمهوری اسلامی  عده ای با آن مخالف بودند. نخستین بار این مخالفت در شرکت نکردن عده ای در همه پرسی 10فروردین 58  تجلی یافت. گروه هایی چون فدائیان خلق،سلطنت طلبان ،مهندس مهدی بازرگان و...که بخشی از این مخالفان بودند اما هیچگاه میزان مخالفان نظام بیشتر از 10% کل جمعیت ایران نبوده است که این مخالفان به مسائلی همچون بی بند و باری و برتری بی چون و چرای سبک زندگی و عدم پذیرفتن حاکمیت دینی معتقد هستند که با این اوصاف مسلم است که مخالف با چنین نظامی باشند.
اما برای چه به انقلاب اسلامی رای" آری" دادیم؟
به تعبیر علامه مطهری انقلاب ما انقلاب سر بود نه انقلاب شکم لذا مردم ما بخاطر مسائل اقتصادی به انقلاب اسلامی رای مثبت نداند آنچه مردم ما را به انقلاب و مبارزه با حکومت منحوس شاهی برافراشت نادیده گرفتن دین و آموزه های دینی،تکبر،بی اعتنایی،دیکتاتوری در آن زمان بود لذا یکی از ویژگی های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران  رشد فرهنگی اسلامی و توجه ملت به آموزه های دینی بود.ایمان به معاد،طاعت پذیری محض از ولایت فقیه ،شهادت طلبی و بسیاری از ارزش های والای اسلامی در پرتو این انقلاب شکل گرفت که باعث  تفاوت اصلی این انقلاب با سایر انقلاب های دنیا شد و این مساله مهمترین عاملی بود تا باعث شد به جمهوری اسلامی ایران رای آری دهیم.

مولفه های اصلی انقلاب اسلامی

یکی از مهمترین و ضروری ترین نهادهای سیاسی دولت و حکومت  است که اقتدارات ملی را در دست دارد که بدون آن هیچگونه تعالی امکان پذیر نیست و ارزش یک حکومت در صورتی است که وسیله اجرای عدالت باشد لذا حاکم اسلامی باید شرایط خاصی را داشته باشد و بدون رعایت عدالت نمی تواند امور کشور را در دست بگیرد.
امیرمومنان علی(ع) نقش عدالت را چنین بیان کرده است:جعل الله سبحانه العدل قوام الانام، و تنزیها من المظالم و الاثام، و تسنیه للاسلام»خدای سبحان عدالت را مایه برپایی انسانها، و ستون زندگانی آنها، و سبب پاکی از ستمکاریها و گناهان، و روشنی چراغ اسلام قرار داده است.

حکومت اسلامی دارای ویژگی ها و مولفه های دیگری هم است که مردم با علم به داشتن چنین ویژگی هایی در حکومت اسلامی در 10 فروردین به پای صندوق های رای رفتند و آن را تایید کردند  و مردم ما می دانستند

و نیز فرموده است:«بالعدل تصلح الرعیه »با عدالت مردمان اصلاح می شوند. در واقع جامعه ای که عدالت در آن برپا نیست، فاقد حیات انسانی و زندگی معنوی است؛ و دیانتی که در آن اهتمام به برقراری عدالت نیست، مایه گمراهی است؛ و حکومتی که عدالت هدف آن نیست و در راه برقراری عدالتی همه جانبه و فراگیر گام نمی زند، در مسیر هلاکت است که اصلاح دین و دنیای مردمان به عدالت است.

امام (ع)عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی را برتر از هر خدمت اجتماعی و دستگیری اقتصادی می دانست و معتقد بود که خدمات اجتماعی و دستگیریهای اقتصادی ناشی از وجود ستم اجتماعی و ظلم اقتصادی است و اگر عدالت همه جانبه برپا شود، نیازی بدین امور نیست و چنین خدماتی باید در جهت تحقق عدالت فراگیر صورت یابد و هدف بودن عدالت در حکومت به فراموشی سپرده نگردد و به خدمات اجتماعی و دستگیریهای اقتصادی بسنده نشود.
یکی دیگر از مولفه های اصلی حکومت اسلامی رابطه مردم با حکومت است .که این رابطه باید به گونه ای باشد که مردم صاحب حق باشند و حکومت وکیل و نماینده لذا در اینصورت حقوق واقعی مردم به درستی رعایت میشود و باعث جلب و رضایت و اطمینان مردم خواهد شد که امام علی (ع)در این مورد می فرمایند:
«خداوند برای من به موجب اینکه ولی امر و حکمران شما هستم حقی بر شما قرار داده است و برای شما نیز بر من همان اندازه حق است که از من بر شما، همانا حق وسیع تر چیزهاست که وصف آن گویند و مجال آن تنگ است برای عمل کردن و انصاف دادن - رفتن خط راست باریک، سخت است و تنگ - حق به سود کسی جریان می یابد مگر آنکه به زیان او نیز جاری گردد و حقی از دیگران بر عهده اش ثابت می شود - همینطور - حقی بر زیان کسی جاری نمی شود مگر اینکه به سود او نیز جاری می گردد.»

هدف اساسی در حکومت اسلامی ایجاد امنیت است که مسلما  در سایه بی امنیتی  رشد نکرده است  لذا امنیت اقتصادی باید همه جانبه باشد که شامل تولید کنندگان،توزیع کنندگان،عرضه کنندگان،سیاسیون،و غیره است

مولفه دیگر امنیت اقتصادی است که هدف اساسی در حکومت اسلامی ایجاد امنیت است که مسلما  در سایه بی امنیتی  رشد نکرده است  لذا امنیت اقتصادی باید همه جانبه باشد که شامل تولید کنندگان،توزیع کنندگان،عرضه کنندگان،سیاسیون،و غیره است که متاسفانه جامعه ی ما در این زمینه ضعف هایی دارد که در سخنانی از رهبر معظم انقلاب  راجع به فسادهای اقتصادی دیده میشود که فرمودند:بنده  توصیه‌هاى موكدى را راجع به مقابله‌ى با فساد اقتصادى به مسئولین كشور كردم؛ استقبال هم كردند؛ اما خب، اگر عمل میكردند، دیگر این فسادهای اخیر - كه حالا همه‌ى روزنامه‌ها و همه‌ى دستگاه‌ها و همه‌ى ذهنها را پر كرده - پیش نمى‌آمد. وقتى عمل نمیكنیم، دچار این حوادث میشویم. اگر با فساد مبارزه بشود، دیگر این چند هزار میلیارد - یا هرچه - سوءاستفاده‌اى كه افرادى بیایند بكنند، پیش نمى‌آیدلذا هر سه قوه وظیفه دارند با فسادهای اقتصادی مبارزه کنند.
واین حکومت اسلامی دارای ویژگی ها و مولفه های دیگری هم است که مردم با علم به داشتن چنین ویژگی هایی در حکومت اسلامی در 10 فروردین به پای صندوق های رای رفتند و آن را تایید کردند  و مردم ما می دانستند به دنبال چه چیز هستند، به دنبال دین ،اقتدار،عدالتی که  در  حکومت پهلوی پیدا نمیشود و اتفاقا به دلیل همین خواسته یا خواسته‌ها بود که رژیم شاه را نمی‌خواستند و در جریان راهپیمایی‌های میلیونی، مخالفت خود را با آن نشان دادند.

هدی سادات پاک نهاد

بخش سیاست تبیان

مطالب مرتبط:

جمهوریت‌ و اسلامیت، دو وجه‌ مستقل‌ و اصیل‌ جمهوری‌‌اسلامی‌

جامعه مدنی و جمهوری اسلامی ایران

رفراندوم جهانی جمهوری اسلامی